Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-09-14, 15:55
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Haha, det är som att fråga: "Vilket snöre är längst"?

~Paul~

Fasen! Det har du ju rätt i. Jag glömde helt att berätta hur stora biffarna är!

2cm tjocka och väger in på ca 150g styck. 6cm breda och 15 cm långa om det är av intresse

Ville mest ha en ungefärlig tidsrymd och rekommenderad värme. Det är ju omöjligt om övrigt med tanke på stektid, värme i stekpannan osv osv osv.
Citera
2010-09-14, 16:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Fasen! Det har du ju rätt i. Jag glömde helt att berätta hur stora biffarna är!

2cm tjocka och väger in på ca 150g styck. 6cm breda och 15 cm långa om det är av intresse

Ville mest ha en ungefärlig tidsrymd och rekommenderad värme. Det är ju omöjligt om övrigt med tanke på stektid, värme i stekpannan osv osv osv.
OK, då behöver köttet inte allt för lång tid. Det är väldigt svårt att ge angivelse trots allt. Faktorer är t ex kvalitén på köttet, mörheten/hängtiden samt tempen på köttbiten när du lägger den i pannan. För medium rare så handlar det förmodligen om de 4-5 minuterna som du nämner (efter att köttet fått yta i panna).

Personligen så bestämmer jag aldrig tiden i förväg utan bedömer köttet allt eftersom genom att trycka/uppskatta fastheten manuellt och köttet som sådant - visuellt.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 22:55
Medlem
DrGreenthumbs avatar
AKUT

Måste laga Tandoori kyckling tills imorn bitti och har helt glömt att köpa ingredienser.

har trots allt hittat Taandori-krydda, vitlök, citron, spiskummin och sånt men har fan ingen yoghurt, funkar det ändå?
Citera
2010-09-14, 23:25
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGreenthumb
AKUT

Måste laga Tandoori kyckling tills imorn bitti och har helt glömt att köpa ingredienser.

har trots allt hittat Taandori-krydda, vitlök, citron, spiskummin och sånt men har fan ingen yoghurt, funkar det ändå?

Nu har jag aldrig gjort tandoorikyckling men jag tror nog att du kan ränna iväg till din närmaste matbutik och köpa yoghurt medan kycklingen vilar i grytan med de övriga ingredienserna och gottar till sig. Har du filmjölk hemma går det oxå, inte så noga så starkt kryddad tandoori är.

Vitsen med yoghurt/fil till sådana här starkt kryddade rätter är att man inte skall sitta och skrika som en gris på toa när maten skall ut sedan.
Citera
2010-09-15, 01:34
Citat:
Det gängse tricket är att gå in på en hög temperatur och sänka senare. Den brukar sjunka kanske någon mm men mer är det inte. Går inte jämföra med traditionell gräddning.

Ställde in pajskalet i frysen under nästan 5 timmar och gräddade det sedan med 225 graders utgångstemperatur. Likförbannat sjönk degen ihop! Formens kant är 3,5 cm hög och degen sjönk ihop till hälften av höjden... FAN!

Blir tokig på det här nu alltså, vad är felet? Kan det vara pajformens kanter som är för lodräta?

Jag är en knäckt man...
Citera
2010-09-15, 06:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ställde in pajskalet i frysen under nästan 5 timmar och gräddade det sedan med 225 graders utgångstemperatur. Likförbannat sjönk degen ihop! Formens kant är 3,5 cm hög och degen sjönk ihop till hälften av höjden... FAN!

Blir tokig på det här nu alltså, vad är felet? Kan det vara pajformens kanter som är för lodräta?

Jag är en knäckt man...
Har formen rundade kanter? Hoppas att du inte tinade skalet innan du körde in det i ugnen?

~Paul~
Citera
2010-09-15, 16:17
Citat:
Har formen rundade kanter? Hoppas att du inte tinade skalet innan du körde in det i ugnen?

~Paul~

Nej, formen har veckade och vassa kanter. Ser ut så här:

http://www.oana.nu/images/92036.jpg

Och jag tinade inte pajskalet, körde in det direkt från frysen. Så vad i allsin dar hände?
Citera
2010-09-15, 16:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Och jag tinade inte pajskalet, körde in det direkt från frysen. Så vad i allsin dar hände?

Du har rätt mycket socker i ditt recept - det kanske är värt att prova att minska mängden?
Citera
2010-09-15, 16:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:

Något är det eftersom detta inte händer mig här hemma. Synd att man inte kan stå bredvid och kolla vad det är du gör för fel. Jag får fundera lite på det.

~Paul~
Citera
2010-09-15, 16:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Du har rätt mycket socker i ditt recept - det kanske är värt att prova att minska mängden?
Du menar att när sockret smälter så drar allting ihop sig?

~Paul~
Citera
2010-09-15, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras

Nej, det är faktiskt relativt lite socker för att vara en pâte brisée.

Citat:
Något är det eftersom detta inte händer mig här hemma. Synd att man inte kan stå bredvid och kolla vad det är du gör för fel. Jag får fundera lite på det.

Det märkliga är att ungefär samma typ av deg bara sjönk ihop lite grand när jag gräddade den i min förra lägenhet. Då hade jag en liten bänkugn, nu har jag en 50 cm bred ugn men det är fortfarande ingen varmluftsugn. Formen jag använde i min förra lägenhet var 18 cm i diameter och hade 4,5 cm höga kanter, till skillnad från den jag använde igår kväll som är 24 cm i diameter och har 3,5 cm höga kanter. Annars är det precis samma typ av aluminiumform med löstagbar botten. Kanterna är vinklade på samma sätt också.

Jag kan inte se att jag gör något fel, så jag begriper verkligen inte vad som är problemet. Om du ändå ska göra en paj nu i dagarna så prova gärna mitt recept (250 g mjöl, 1 ml salt, 150 g smör, 50 g ägg, 50 g socker) och se vad som händer...
Citera
2010-09-15, 18:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om du ändå ska göra en paj nu i dagarna så prova gärna mitt recept (250 g mjöl, 1 ml salt, 150 g smör, 50 g ägg, 50 g socker) och se vad som händer...
Vi får se om jag hittar ork därtill . Men jag testar självklart dina mått nästa gång.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in