Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Du har rätt mycket socker i ditt recept - det kanske är värt att prova att minska mängden?
Nej, det är faktiskt relativt lite socker för att vara en pâte brisée.
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Något är det eftersom detta inte händer mig här hemma. Synd att man inte kan stå bredvid och kolla vad det är du gör för fel. Jag får fundera lite på det.
Det märkliga är att ungefär samma typ av deg bara sjönk ihop lite grand när jag gräddade den i min förra lägenhet. Då hade jag en liten bänkugn, nu har jag en 50 cm bred ugn men det är fortfarande ingen varmluftsugn. Formen jag använde i min förra lägenhet var 18 cm i diameter och hade 4,5 cm höga kanter, till skillnad från den jag använde igår kväll som är 24 cm i diameter och har 3,5 cm höga kanter. Annars är det precis samma typ av aluminiumform med löstagbar botten. Kanterna är vinklade på samma sätt också.
Jag kan inte se att jag gör något fel, så jag begriper verkligen inte vad som är problemet. Om du ändå ska göra en paj nu i dagarna så prova gärna mitt recept (250 g mjöl, 1 ml salt, 150 g smör, 50 g ägg, 50 g socker) och se vad som händer...