Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-04-11, 17:35
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur är det egentligen med vitkål som ska användas i matlagning? Jag har nog aldrig sett någon kock/kallskänka skölja den innan den används i matlagning. Jag har iofs aldrig stött på grus och jord mellan bladen som på purjolökar, men det är ju 'bakterier' och annat snusk man vill bli av med också när man sköljer.

Ska vitkål egentligen sköljas innan det används i matlagning?

Jag sköljer aldrig vitkål. Kanske tänker jag fel, men jag föreställer mig att den växer inifrån, om ni förstår vad jag menar. Därför känner jag att allt som är innanför yttre bladen är insidan av kålen. Och man sköljer ju inte en skalad morot exempelvis.
Citera
2014-04-11, 17:38
Medlem
intesakuls avatar
Citat:
Hur är det egentligen med vitkål som ska användas i matlagning? Jag har nog aldrig sett någon kock/kallskänka skölja den innan den används i matlagning. Jag har iofs aldrig stött på grus och jord mellan bladen som på purjolökar, men det är ju 'bakterier' och annat snusk man vill bli av med också när man sköljer.

Jag äter den bara kokt och har aldrig gjort det.
Citera
2014-04-11, 18:41
Medlem
Citat:

Äh, det är lugnt. Ta bort ett par blad utifrån så är det rent. Den växer inte på ett sånt sätt så skit kan samlas i den.
Citera
2014-04-11, 18:58
Medlem
Sereenas avatar
Alla grönsaker som ska ätas råa bör man skölja då vatten och gödsel som dom sprayats med kan innehålla bla skadliga former av E-coli bakterier, Hepatit A, Salmonella och Listeria för att inte nämna folk som känt och klämt i grönsaksdisken.
Det är ganska sällsynt men att skölja frukt och grönt är värt besväret plus att man slipper div rester av gödning, jord/damm, polervax (bla äpplen poleras ibland upp med vax för se finare ut) och andra otrevligheter
Citera
2014-04-11, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Alla grönsaker som ska ätas råa bör man skölja då vatten och gödsel som dom sprayats med kan innehålla bla skadliga former av E-coli bakterier, Hepatit A, Salmonella och Listeria för att inte nämna folk som känt och klämt i grönsaksdisken.
Det är ganska sällsynt men att skölja frukt och grönt är värt besväret plus att man slipper div rester av gödning, jord/damm, polervax (bla äpplen poleras ibland upp med vax för se finare ut) och andra otrevligheter

Men sköljer du strimlad kål så gör du ju dig av med en massa smak. Det är dumt tycker jag och supervärt den mikroskopiska risken att mina ekogrönsaker ska vara smittspridare.

Edit: Dessutom gällde väl frågan kokad/tillagad kål (lite oklart iofs) och då finns det inte en enda av de mikroorganismer du räknar upp som överlever mer än några sekunder.
Senast redigerad av AndersArsenik 2014-04-11 kl. 19:16.
Citera
2014-04-12, 09:35
Medlem
irrblosss avatar
Har ni något förslag på en röd äppelsort som smakar mycket, gärna lite syrligt. Min favoritäppelsort är Pink Lady, men det finns tyvärr inte i alla affärer. Har därför testat lite "no name"-äpplen samt Red Delicious. Alla dessa är oätbara enligt mig. Väldigt vattnig och svag smak och nästan ingen syrlighet. Har bland annat sett Jona Gold och Jazz i affären, men har inte orkat testa dessa heller, då jag inte vill riskera att bli besviken igen. Vänder mig därför till Flashback .
Citera
2014-04-12, 10:10
Medlem
krings avatar
Det är snart dags för flytt från lägenheten och jag jobbar på så gott det går med att tömma kyl, frys och skafferi. Ikväll har turen kommit till polentamjölet som legat i skafferiet jag vet inte hur länge. Har aldrig lagat polenta förut så det ska bli spännande. Till mina frågor:

Jag har förstått att det går att laga krämig polenta och en mer stabbig som sedan grillas eller steks. Går det att laga till en krämig polenta, sleva upp en portion och sen fortsätta sjuda resten för att förbereda för stekning? Tänkte om det påverkar konsistensen negativt att gå från krämig till stabbig än att direkt laga en stabbigare variant.

Är riven parmesan (eller annan ost) nödvändig för en bra polenta eller går det bra utan?
Citera
2014-04-12, 20:33
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har ni något förslag på en röd äppelsort som smakar mycket, gärna lite syrligt. Min favoritäppelsort är Pink Lady, men det finns tyvärr inte i alla affärer. Har därför testat lite "no name"-äpplen samt Red Delicious. Alla dessa är oätbara enligt mig. Väldigt vattnig och svag smak och nästan ingen syrlighet. Har bland annat sett Jona Gold och Jazz i affären, men har inte orkat testa dessa heller, då jag inte vill riskera att bli besviken igen. Vänder mig därför till Flashback .

Jona gold är nog en av de tråkigaste äppelsorterna på marknaden så henne kan du undvika. Mjölig, vattnig och tämligen smaklös, dessutom lika stor som en mindre melon. Jazz är, som jag förstått det, en äppelsort som odlas mycket i Nya Zeeland. Personligen tycker jag att den är tämligen krispig och syrlig men med en inte fullt lika utvecklad syra som Pink Lady. Honey crunch är en äppelsort som jag tycker påminner om Pink Lady men som möjligen är än mer sällsynt.
Citera
2014-04-12, 20:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jazz är fin, liksom Fuji, Schneider, Alice, Katja och Aroma.

Över huvud taget så är de japanska äpplena mycket aromatiska och söt-syrliga. Tyvärr är de dessutom dyra .

~Paul~
Citera
2014-04-12, 21:46
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:

Det finns några riktigt små äpplen just nu som smakar riktigt bra. De heter Royal Gala enligt den irriterande lilla klisterlappen och de är inte större än en kvinnas knutna näve. Priset vet jag inte. Saftiga, krispiga och syrliga - precis som jag vill ha dem.

Edit: ...och röda, men jag brukar välja de röda äpplen som har minst andel rött i skalet. Jag inbillar mig att dessa äpplen har mer syra och mindre beska än de som har hunnit bli helröda.

Edit 2: Håller med om Jona Gold. Fruktansvärt tråkig frukt.
Senast redigerad av JoeDevola 2014-04-12 kl. 21:58.
Citera
2014-04-13, 02:13
Medlem
Rob.Mooneys avatar
Jag hittade en väldigt smarrig ärtstuvning i frysen, gjord på gröna ärtor, vitt vin, lök och grädde. Vad kan jag ha den till förutom fisk?

Angående diskussion lite längre upp om grönsaker. Finns det någon grönsak som vi har i våra affärer som man inte ska äta råa, både som smakar äckligt eller kan vara giftigt?

Har för mig att jag hört om något som ser ut som jättestor rot, brun och ful. Som måste tillagas, annars kan den vara giftig. Något som känns igen?

Edit: Efter lite googling så kom jag fram till cassava/maniok. Någon som har ätit det? Gott?
Den kan innehålla blåsyra som är giftigt om man inte tillagar den.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Maniok
Senast redigerad av Rob.Mooney 2014-04-13 kl. 02:19.
Citera
2014-04-13, 03:46
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rob.Mooney
Jag hittade en väldigt smarrig ärtstuvning i frysen, gjord på gröna ärtor, vitt vin, lök och grädde. Vad kan jag ha den till förutom fisk?
<klipp>

Ärtor, lök och grädde.... Kan bacon, eller ännu hellre jägarbacon/rimmat sidfläsk och potatis vara trevligt sällskap till detta pga sältan.

Schnitzel (såndär billig från ICA/Konsum) behöver ju all hjälp den kan få, så stuvningen, potatismos eller kokt potatis och kapris, kanske lite citron får den ätbar.

Får några vibbar på engelsk paj, men jag kan tyvärr för lite om shepards pie och vad man kan ha i den för att uttala mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in