Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-02, 15:08
Medlem
Herems avatar
Ska göra chili con carne enligt detta recept och undrar lite vad man kan göra för att göra den speciell. Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men vill gärna att den gör ett gott intryck.
Citera
2013-11-02, 15:22
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herem
Ska göra chili con carne enligt detta recept och undrar lite vad man kan göra för att göra den speciell. Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men vill gärna att den gör ett gott intryck.
Det finns väl inte så mycket att göra för att få det speciellt. Byta recept kanske, och göra en riktig chili con carne? Typ högrev, chili, öl, buljong och kryddor som får koka länge.
Citera
2013-11-02, 15:25
Medlem
Herems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Det finns väl inte så mycket att göra för att få det speciellt. Byta recept kanske, och göra en riktig chili con carne? Typ högrev, chili, öl, buljong och kryddor som får koka länge.

Desvärre är ingridienserna redan inhandlade. Är det någon idé att låta mitt recept stå och koka någon timme eller kommer det bli samma oavsett?
Citera
2013-11-02, 15:41
Medlem
christerys avatar
Citat:

Tja, det blir vad det blir... Servera med painriche och vill du ha lite mer hetta så leta efter starkare kryddor. Färsk chili ger helt klart ett mervärde, men även blairs after death kan vara ett alternativ - kan dock bli för starkt så använd sådana såser med måtta.

Choklad vet jag att vissa använder, jag har inte testat det själv dock. Så det kan jag inte säga om det blir bra eller anus.

Jag gillar ju vitlök och har det i det mesta utom i gröt eller glass. Det finns en tomatpure på tub med vitlökssmak som faktiskt ger lite mer tomatsmak än vanliga krossade tomater åxå.

Vin eller öl kan ge en annan dimension, men det såg ut som en trist svenssonchili och dom går nog kanske inte att rädda/lyfta hur långt som helst.

Det som kan fungera är att göra den dan före och värma upp den, jag tycker det blir godare då. ingen aning om varför men den blir bättre, inte sämre av att gosa ihop sig ett dygn.

Ska du laga en riktig så kika på http://hornfeldt.se/chili för inspiration.

Glöm inte tequilan... (Till kocken)

Citat:
Sedan första publiceringen har vi mottagit en rad klagomål mot
tequilan i detta recept. De som har hört av sig har varit rörande ense om
att en helflaska är alldeles för lite. Naturligvis var den mängden enbart en
rekommendation, anpassad för en person.
Senast redigerad av christery 2013-11-02 kl. 15:44.
Citera
2013-11-02, 16:04
Medlem
Herems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Jag gillar ju vitlök och har det i det mesta utom i gröt eller glass. Det finns en tomatpure på tub med vitlökssmak som faktiskt ger lite mer tomatsmak än vanliga krossade tomater åxå.

Ska du laga en riktig så kika på http://hornfeldt.se/chili för inspiration.

Glöm inte tequilan... (Till kocken)

Hade tänkt mig ca 3 vitlöksklyftor i också och rikligt med tomatpuré, tack! Blir att höja ambitionsnivån till nästa gång dock.
Citera
2013-11-02, 17:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Hade tänkt mig ca 3 vitlöksklyftor i också och rikligt med tomatpuré, tack! Blir att höja ambitionsnivån till nästa gång dock.

Det är ju bättre att lyckas med nåt som alla gillar än att misslyckas med nåt fancy-fancy så jag tror nog att det går vägen. Du kan ju ha lite torkad chilipeppar som bordskrydda åxå, så får personerna krydda på lite om dom nu vill.

Lite skojj när man är i thailand och käkar så finns chili, soya (eller nåt ditåt i alla fall) och socker men inte salt. Då har man en bassoppa och sen får dom som vill ösa på med mer. Jag som är saltoholic får ju norpa saltpåsar från typ KFC eller nåt när jag är där.

Så krydda lagom och svetta vitlöken så den inte tar över, sen kan dom som vill sätta lite mer fyr på kryddningen om dom vill. Men chilin tycker jag ska serveras med mjukt vitt bröd. Då kan man suga upp såsen åxå i brödet... Mumma.
Citera
2013-11-02, 17:05
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Något grönt på gör också att det ser aptitligare ut. Brukar själv ha finhackad persilja på diverse maträtter, inte så mycket för smakens skull, men det gör väldigt mycket för ögat, speciellt för grytor och liknande som brukar vara ganska trista färgmässigt annars.
Citera
2013-11-02, 17:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Desvärre är ingridienserna redan inhandlade. Är det någon idé att låta mitt recept stå och koka någon timme eller kommer det bli samma oavsett?

Det är ett rätt tråkigt recept men smaken kommer definitivt förbättras av lång koktid, ett par timmar kanske.
Citera
2013-11-02, 17:16
Medlem
Herems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så krydda lagom och svetta vitlöken så den inte tar över, sen kan dom som vill sätta lite mer fyr på kryddningen om dom vill. Men chilin tycker jag ska serveras med mjukt vitt bröd. Då kan man suga upp såsen åxå i brödet... Mumma.

Köpte ett riktigt gott bröd att ha till, men tänkte även koka lite ris för jag vet att vissa föredrar det.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Något grönt på gör också att det ser aptitligare ut. Brukar själv ha finhackad persilja på diverse maträtter, inte så mycket för smakens skull, men det gör väldigt mycket för ögat, speciellt för grytor och liknande som brukar vara ganska trista färgmässigt annars.

Missade så klart att köpa just det, så jag antar att ögat får klara sig den här gången.
Citera
2013-11-02, 18:12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Köpte ett riktigt gott bröd att ha till, men tänkte även koka lite ris för jag vet att vissa föredrar det.
Fick ju ris till i skolan, men jag anser att det är lite kaka på kaka med bönor och ris. Men det går ju snabbt att slänga på en risgryta åxå.

Brödet är ju desto viktigare, jag gillar pain riche eller baguette au pavot som den väl egentligen heter. Vet att vissa gillar att servera majsbröd till eller tortilliachips kanske man ska kalla dom, men då får man ju inte upp såsen...

Sallad var ju en bra tanke, men har du gurka och lite annat hemma så kanske en tsaziki kan vara vettigt i alla fall (om det är bra drag i chilin så kanske man vill ha nåt som svalkar), eller aioli att ha på mackorna. Bara för att lyxa till det lite.

Aioli på rostade bröd med grillat vet jag är underbart, skulle kanske fungera till chilin åxå. Men jag har inte testat själv med den kombinationen. jag avnjuter den helst med avslitna delar av brödet och en kall öl till.
Citera
2013-11-03, 14:08
Medlem
Herems avatar
Slutade med att jag gjorde som receptet jag postade, men med tre vitlöksklyftor, en hel del extra chili och kryddor och med ris till. Smaken blev helt okej ändå, men antingen skulle jag tänkt igenom valet av (och kombinationen av) chili och kryddor, eller balanserat med lite mer vitlök.

Tack för tipsen, ska definitivt se till att ge mig på en "riktig" chili snart.
Citera
2013-11-03, 15:19
Medlem
thesyss avatar
Jag brukar köpa 38% gräddost. Alltid när jag öppnar den så skär jag bort yttersta lagret över hela osten, är detta nödvändigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in