Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-05, 14:25
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Går det inte hälla bort det mesta då? Hur tinar du? Bästa sättet tycker jag är långsamt i kylen.

Jo jag brukar hälla bort en del och pressa ur färsen med en slev för att få bort så mycket som möjligt. Tinar gör jag oftast i kylen men ibland glömmer man att ta fram den i tid och då tinar man den i rumstemperatur så det går lite fortare.
Citera
2014-02-06, 14:27
Medlem
emmapemma123s avatar
Hur gor ni era svampsaser? Nar jag steker champinionerna blir det sa mycket vatten. Haller ni bort detta innan ni haller I gradde o salt?

fragan ar arlig, jag ar pinsamt dalig pammatlagning
Citera
2014-02-06, 14:39
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmapemma123
Hur gor ni era svampsaser? Nar jag steker champinionerna blir det sa mycket vatten. Haller ni bort detta innan ni haller I gradde o salt?

Låt vattnet ånga bort. Om du har vatten kvar, så har du egentligen inte stekt svampen, utan kokt den.
Citera
2014-02-07, 17:25
Medlem
Brain Damages avatar
Har en bunden oxfilé i bit, ca 700 g som ska helstekas. Först hett i panna och sedan på svagare värme under lock i pannan. Vid vilken temperatur ska jag avbryta stekningen om jag vill ha blodig-medium, dvs mediumrare?

Eller för att formulera mig på ett annat sätt, ungefär hur många grader stiger innertemperaturen då jag avbryter stekningen?

OSA ASAP, please!
Citera
2014-02-07, 17:33
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Eller för att formulera mig på ett annat sätt, ungefär hur många grader stiger innertemperaturen då jag avbryter stekningen?
700 g oxfilé kommer inte att stiga sådär värst mycket. Frågan är om det inte handlar om en halv grad eller så. Det är nämligen inte enbart vikten utan också formen på köttklumpen som är avgörande i sammanhanget. Filé är ju inte direkt omfångsrikt.

Så allt mellan 0.2°C till 1.2°C beroende på vilken temperatur du kört på.

~Paul~
Citera
2014-02-07, 17:46
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
700 g oxfilé kommer inte att stiga sådär värst mycket. Frågan är om det inte handlar om en halv grad eller så. Det är nämligen inte enbart vikten utan också formen på köttklumpen som är avgörande i sammanhanget. Filé är ju inte direkt omfångsrikt.

Så allt mellan 0.2°C till 1.2°C beroende på vilken temperatur du kört på.

~Paul~
Tack! Men stämmer det verkligen? När jag steker tornedos tycker jag att de brukar stiga 4-5 grader efter att man tar av dem från stekpannan. Kanske funkar annorlunda med kött i bit...
Citera
2014-02-07, 18:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Tack! Men stämmer det verkligen? När jag steker tornedos tycker jag att de brukar stiga 4-5 grader efter att man tar av dem från stekpannan. Kanske funkar annorlunda med kött i bit...
Jag har testat med min Gula Klassiker (termometer) på många typer av kött och kan konstatera att man ofta överdriver både antalet stigna grader liksom dessa graders betydelse.

Det viktiga är inte att köttet stiger med exempelvis 4 grader. Det viktiga är hur länge de sedan stannar där, dvs verkningsgraden. Ett kött som snabbt stiger faller också lika snabbt i temperatur och lämnar därför ett litet avtryck i slutresultatet. Så där har du svaret på dina tournedos funderingar .

Kött i större klump är "trögre" i både resning och fall av temperatur. Testa för skojs skull hur din filé reagerar genom att ta upprepade prover!

~Paul~
Citera
2014-02-07, 19:35
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har testat med min Gula Klassiker (termometer) på många typer av kött och kan konstatera att man ofta överdriver både antalet stigna grader liksom dessa graders betydelse.

Det viktiga är inte att köttet stiger med exempelvis 4 grader. Det viktiga är hur länge de sedan stannar där, dvs verkningsgraden. Ett kött som snabbt stiger faller också lika snabbt i temperatur och lämnar därför ett litet avtryck i slutresultatet. Så där har du svaret på dina tournedos funderingar .

Kött i större klump är "trögre" i både resning och fall av temperatur. Testa för skojs skull hur din filé reagerar genom att ta upprepade prover!

~Paul~
Du har rätt, jag lyfte av den vid exakt 54 och den gick ända upp till 60, men resultatet blev bra, lite lite i överkant för min smak men helt ok (barnen skulle ju också ha). Nästa gång avbryter jag lite tidigare. Tack för råd.
Citera
2014-02-07, 20:38
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Du har rätt, jag lyfte av den vid exakt 54 och den gick ända upp till 60, men resultatet blev bra, lite lite i överkant för min smak men helt ok (barnen skulle ju också ha). Nästa gång avbryter jag lite tidigare. Tack för råd.
Ingen orsak att tacka! Kul att det lyckades! Grattis!

~Paul~
Citera
2014-02-07, 20:44
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmapemma123

Är det färska eller frysta champinjoner? Min erfarenhet är att frysta champinjoner har vansinnigt mycket vatten i sig, medan färska är ganska "torra".

Jag häller bort massor av vatten från den f d frysta svampen för att få till ett "fräs-läge". Ärligt talat var det länge sen jag använde något annat än färska champinjoner, de är så mycket lättare att handskas med.
Citera
2014-02-09, 18:40
Medlem
Hitta en sån här i frysen http://www.ladda-upp.se/bilder/shaxosteeivjf/

Den är ju redan färdigkokt men ska man äta den kall? Har inte tillgång till ugn och hade gärna velat gör det till en hel middag. Den låg förpackad i någon gelé sky som lukta väldigt gott. Går väl bra att göra sås på det? Tips uppskattas!
Citera
2014-02-09, 19:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slik
Hitta en sån här i frysen http://www.ladda-upp.se/bilder/shaxosteeivjf/

1. Den är ju redan färdigkokt men ska man äta den kall?

2. Har inte tillgång till ugn och hade gärna velat gör det till en hel middag.

3. Den låg förpackad i någon gelé sky som lukta väldigt gott. Går väl bra att göra sås på det? Tips uppskattas!
1. Den skall likt rullsylta ätas som pålägg, dvs kall tillsammans en god senap, bröd och tillbehör.

http://www.h-a.no/Portals/0/artikkelbilder/2010/12/20101237515541_3.JPG

2. Stoppar du den i ugnen så löser du upp gelatinet och det hela faller sönder samtidigt som det blir torrt.

3. Nej, att göra sås på det blir inte lyckat. Det vill gärna smaka järn. Använd som sagt som pålägg med lite cornichoner, bröd (rostat eller hembakt), grönsaker, sallater osv.

En variant som är lite udda och pikant är att äta rullen skivad med finhackad rödlök över, stött svarpeppar, lite salt, samt några skvättar god vinäger. Jag kör på antingen sherry- eller maltvinäger samt rågbröd bakat med kummin.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in