Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-02-16, 12:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jane.Doe
Kan man koka och äta sådana musslorna som man fiska krabbor med när man va liten? Ta cykeln ut till vattnet och plocka en hink och fixa en pastasås.

Det är ju samma sorts musslor så i det avseendet är de fullt ätbara. Sen beror det bara på var de är plockade. Det finns en informationstjänst, Fröken mussla, på telefonnummer 031-60 52 90.
Citera
2010-02-18, 15:50
Medlem
läramighackas avatar
Var brukar man använda degspad och vad är skillnaden mellan krossade tomater och tomatpuré?
Citera
2010-02-18, 15:59
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av läramighacka
Var brukar man använda degspad och vad är skillnaden mellan krossade tomater och tomatpuré?

Degspad använder man när man gör deg

Krossade tomater är precis vad det låter som. Tomatpuré är ett koncentrat av tomater där man har tagit bort en del av vattnet - en eller ett par matskedar tomatpuré ger en tydlig tomatsmak och en viss färg i en gryta, en matsked krossade tomater ger varken smak eller färg - där behöver man en hel burk
Citera
2010-02-18, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Degspad använder man när man gör deg

Krossade tomater är precis vad det låter som. Tomatpuré är ett koncentrat av tomater där man har tagit bort en del av vattnet - en eller ett par matskedar tomatpuré ger en tydlig tomatsmak och en viss färg i en gryta, en matsked krossade tomater ger varken smak eller färg - där behöver man en hel burk
För att vara extra tydlig: degspad = vätska + jäst.
Citera
2010-02-18, 16:53
Medlem
Gurka___s avatar
Jag har haft 900g köttfärs i en plastpåse i frysen ett tag. Nu när jag tog upp klumpen och skulle använda den såg jag att det fanns ett par små hål i plastpåsen lite här och var. Där hålen var hade köttfärsen fått små "kratrar" och ändrat färg från köttfärsbrun till mer ljusare grå-gul. Den har helt enkelt legat i frysen och fått luft/syra på vissa ställen och skiftat färg där.

Är detta farligt? Går köttfärsen att äta ändå, eller går det bra om jag skrapar bort dessa kratrar? Eller går den inte äta alls?

Ska göra tacos med den för de som undrar!

Tacksam för snabba svår då jag måste iväg och handla strax och skulle vara najs och få veta om jag behöver köpa ny färs eller inte.
Citera
2010-02-18, 16:55
Medlem
Tjyvass avatar
När vi ändå är inne på degspad.

Jag satt och bläddrade i ICA-kuriren på lunchen. Det var ett reportage med en kille som bakade surdegsbröd. Han var en s.k. hobbybagare. Finurligt nog i en ICA-tidning förordade han att man bakade med färskt mjöl, alltså att man skulle köpa ett nytt paket istället för att ta det öppna som stod i skafferiet. Ett annat knep han hade var att baka på ekologiskt mjöl. "Surdeg jäster bäst på ekologiskt mjöl, menar Martin."

Och det är det här med ekologiskt mjöl som jag reagerar på. Varför skulle det vara bättre?
Citera
2010-02-18, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Jag har haft 900g köttfärs i en plastpåse i frysen ett tag. Nu när jag tog upp klumpen och skulle använda den såg jag att det fanns ett par små hål i plastpåsen lite här och var. Där hålen var hade köttfärsen fått små "kratrar" och ändrat färg från köttfärsbrun till mer ljusare grå-gul. Den har helt enkelt legat i frysen och fått luft/syra på vissa ställen och skiftat färg där.

Är detta farligt? Går köttfärsen att äta ändå, eller går det bra om jag skrapar bort dessa kratrar? Eller går den inte äta alls?

Ska göra tacos med den för de som undrar!

Tacksam för snabba svår då jag måste iväg och handla strax och skulle vara najs och få veta om jag behöver köpa ny färs eller inte.
I frysen kan det inte gå så snett. Det är säkert frysbränna. Skär bort det fula om du är orolig.
Tyvärr vet du inte om köttet är dåligt förrän du luktar på det. Och lukten kommer först när det tinat.
Men stalltipset är att det är ok att käka.
Citera
2010-02-18, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
När vi ändå är inne på degspad.

Jag satt och bläddrade i ICA-kuriren på lunchen. Det var ett reportage med en kille som bakade surdegsbröd. Han var en s.k. hobbybagare. Finurligt nog i en ICA-tidning förordade han att man bakade med färskt mjöl, alltså att man skulle köpa ett nytt paket istället för att ta det öppna som stod i skafferiet. Ett annat knep han hade var att baka på ekologiskt mjöl. "Surdeg jäster bäst på ekologiskt mjöl, menar Martin."

Och det är det här med ekologiskt mjöl som jag reagerar på. Varför skulle det vara bättre?
För att det är dubbelt så dyrt?
Citera
2010-02-18, 17:24
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
För att det är dubbelt så dyrt?
Troligtvis, och det var min slutsats också. Bättre för ICA-handlarens plånbok.

Men det kan ju vara något jag har förbisett efter alla bröd jag har bakat. Att ekologiskt mjöl är magiskt. Jag blir så sur på sådana osakliga påståenden.
Citera
2010-02-19, 19:23
Medlem
Lagade pannbiff igår med chili, fetaost och persilja, men jag har ett litet problem och det är att de ibland "smular" sönder när man steker dem. Vill inte ha allt för "blöta" biffar, men vad är bästa sättet att göra för att biffen ska hålla ihop i när man steker. Är det att addera ett ägg? Mjöl har jag hört binder fett, är det ett bra altenativ?
Citera
2010-02-19, 20:48
Medlem
erikbes avatar
Om man vill göra egen isglass med fruktiga smaker likt den isglass man köper utan att det för den sakens skull blir som när man bara frös in saft som liten, kan man göra det med någon kemisk tillsats eller blir det för avancerat?
Citera
2010-02-19, 23:41
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erikbe
Om man vill göra egen isglass med fruktiga smaker likt den isglass man köper utan att det för den sakens skull blir som när man bara frös in saft som liten, kan man göra det med någon kemisk tillsats eller blir det för avancerat?

Isglass gör du genom att frysa saft i former men den skall inte vara lika utspädd som saft man dricker.
Hälften är nog. Någon tillsats behövs inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in