Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-10-29, 20:31
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Tänkte på en quorngryta (chili con quorn) som var riktigt najs med kanel men jag följer nog ditt tips, idag orkar jag inte chansa

Det har jag nog och typ en lime.

Har aldrig haft det i matlagning så måste fråga om det funkar med spiskummin och curry. Ingen jobbig krock där?

Lite kanel kanske inte är så illa egentligen, men den smaken ska i så fall spela en nedtonad roll. Tycker jag då. Gillar du kanel mycket skadar det inte att ösa på lite extra förstås.

Smaklig spis.
Citera
2013-10-29, 20:35
Medlem
Sereenas avatar
Kanel kan funka väldigt bra ihop med curry, gjorde en rätt förut som innehöll bla finhackad lök, finhackad vitkål, köttfärs och kryddad med bla curry, extra spiskummin och kanel och bakades in i ett bröd som gjordes med curry i (ung som en köttfärslimpa inbakad i bröd).
Citera
2013-10-29, 20:38
Medlem
Esset45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Det har jag nog och typ en lime.

Har aldrig haft det i matlagning så måste fråga om det funkar med spiskummin och curry. Ingen jobbig krock där?

Det kan funka, men jag är osäker. Gillar inte curry så använder inte det i maten, men tror på kanel o jordnötssmör
Citera
2013-10-29, 21:28
Medlem
rayraviolis avatar
Curry innehåller ju ofta kanel så blandningen i sig ska ju inte vara problematisk. Det gäller att inte låta kanelen få för mycket utrymme bara.
Citera
2013-10-30, 23:19
Medlem
Har tänkt att bjuda tjejen på middag och blev sugen på en kantarellrisotto. Men har fastnat på vad jag ska ha till. Några förslag? Har funderat på att köra något mört kött i ugn men har lite fantasibrist..
Citera
2013-10-31, 01:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harriet
Har tänkt att bjuda tjejen på middag och blev sugen på en kantarellrisotto. Men har fastnat på vad jag ska ha till. Några förslag? Har funderat på att köra något mört kött i ugn men har lite fantasibrist..

Tja, kyckling eller en bit fisk, torskrygg kanske, tror jag damen skulle uppskatta. Om jag nu skulle gå på kött så kanske en saltimbocca skulle passa.
Citera
2013-10-31, 08:27
Medlem
Citat:

Om du nu gör risotton efter konstens alla regler så tycker jag inte du ska ha så mycket till det. Små rullar av parmaskinka och kanske en lättkokt sparris. En liten sallad bredvid.

Gör risotton på Carnaroli eller Vialone Nano istället för Arborio eller Avorio, jag lovar att det blir mycket bättre. Carnaroliris brukar gå att hitta i vanliga livsmedelsbutiker.
Citera
2013-10-31, 11:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
En oxfilé till det är aldrig fel.
Citera
2013-10-31, 11:31
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Gör risotton på Carnaroli eller Vialone Nano istället för Arborio eller Avorio, jag lovar att det blir mycket bättre. Carnaroliris brukar gå att hitta i vanliga livsmedelsbutiker.
Vad är den stora skillnaden på rissorterna? Jag brukar använda Avorio men har lite svårt att få precis den smak och konsistens jag vill ha varje gång.
Citera
2013-10-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Vad är den stora skillnaden på rissorterna? Jag brukar använda Avorio men har lite svårt att få precis den smak och konsistens jag vill ha varje gång.

Här har du lite text om det: http://barariktigmat.se/2013/april/perfekt-risotto.html
Citera
2013-10-31, 13:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Vialone Nano tar upp vinsmaken och andra smaktillsatser mycket bättre än tex Carnaroli.

Använder du Avorio kan du med fördel göra som man gör på vissa ställen i norra Italien och tillsätta en skvätt grädde typ 1 dl för att få en riktigt krämig risotto.
Citera
2013-10-31, 18:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Här har du lite text om det: http://barariktigmat.se/2013/april/perfekt-risotto.html

Intressant läsning. Apropå det där med att riset ska fräsas innan har jag tänkt, att det nog inte har så stor betydelse. Men för ett tag sen var jag lite disträ och hällde vinet på löken utan att ha slagit i riset (jo det blev lite vin till kocken också). Jag slog i riset och tänkte inte mer på saken innan jag började svära över att riset aldrig blev klart. Det var just den där hårda kärnan i mitten. När jag väl fick det ätbart var risotton en något grötig historia, men fullt ätbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in