Citat:
Ursprungligen postat av
Herem
Ska göra chili con carne enligt
detta recept och undrar lite vad man kan göra för att göra den speciell. Vet inte riktigt vad jag är ute efter, men vill gärna att den gör ett gott intryck.

Tja, det blir vad det blir... Servera med painriche och vill du ha lite mer hetta så leta efter starkare kryddor. Färsk chili ger helt klart ett mervärde, men även blairs after death kan vara ett alternativ - kan dock bli för starkt så använd sådana såser med måtta.
Choklad vet jag att vissa använder, jag har inte testat det själv dock. Så det kan jag inte säga om det blir bra eller anus.
Jag gillar ju vitlök och har det i det mesta utom i gröt eller glass. Det finns en tomatpure på tub med vitlökssmak som faktiskt ger lite mer tomatsmak än vanliga krossade tomater åxå.
Vin eller öl kan ge en annan dimension, men det såg ut som en trist svenssonchili och dom går nog kanske inte att rädda/lyfta hur långt som helst.
Det som kan fungera är att göra den dan före och värma upp den, jag tycker det blir godare då. ingen aning om varför men den blir bättre, inte sämre av att gosa ihop sig ett dygn.
Ska du laga en riktig så kika på
http://hornfeldt.se/chili för inspiration.
Glöm inte tequilan... (Till kocken)
Citat:
Sedan första publiceringen har vi mottagit en rad klagomål mot
tequilan i detta recept. De som har hört av sig har varit rörande ense om
att en helflaska är alldeles för lite. Naturligvis var den mängden enbart en
rekommendation, anpassad för en person.