Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-24, 19:45
Medlem
vichy6s avatar
Du kan laga flera portioner gröt och steka upp den dagen därpå.
Citera
2019-10-24, 19:57
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Ni som provat, blir fläsklägg med rotmos en trevlig matlåda? Gott att mikra?

Funderar på vad nästa veckas matlåda ska bli, och är så sjukt sugen på fläsklägg med rotmos, och köpte 1,5 kilo till extrapris som finns i frysen.

Det funkar utmärkt.
Citera
2019-10-24, 20:15
Medlem
Se till att äta lite vitaminer också...låter ut som du har spelproblem eller väldigt fattig student med den fattiga kosten? Men jag kanske har väldigt fel den här ggn du kanske sparar till något .
Citera
2019-10-24, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Jag hade två kålhuvuden. De åt jag upp på två dagar.
Nu har jag skaffat tre paket havregryn, två flak ägg och sju burkar vita bönor i tomatsås.

På detta kan jag väl leva gott en månad!?
Jag har en liter rapsolja också . Tips på tillagning?
Fredag o tisdag bönor med stekt ägg som lyx.
Resten gröt utan något. Lider med dig fbbroder.

Been there done that...

Försök skaffa mjöl o jäst, gör en vanlig bröddeg, kan ju vara bra sätt med nödmat.

Lyxa till det med lite pallade äpplen om det finns såna där du bor.

Drick inte jättemkt vatten för att fylla ut magen mer än på dagarna, det sköljer liksom bort det lilla man har i magen.

Stå över morgonmaten om det är riktigt lite, ät hellre innan läggdags, det är bättre att somna med mat i magen än försöka somna hungrig....

Pma så kan jag nog komma på mer för att hjälpa dig!
Citera
2019-10-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamant-vibbar
Jag hade två kålhuvuden. De åt jag upp på två dagar.
Nu har jag skaffat tre paket havregryn, två flak ägg och sju burkar vita bönor i tomatsås.

På detta kan jag väl leva gott en månad!?
Jag har en liter rapsolja också . Tips på tillagning?

Finns det någon granne du kan tigga/palla äpplen av. I så fall kan du koka med äppelklyftor eller rivet äpple i gröten. Om du dessutom har socker kan du blanda havregrynen med olja och socker (och en aning vatten) en aning mjöl är också bra, så kan du göra en smulpaj.

Två flak ägg, är det 50 st eller? Om du har två ägg per dag så finns det många möjligheter. Stekt, vändstekt, kokt, äggröra eller omelett, bönorna vid sidan av.

Har du någonting annat i grönsaksväg eller är detta allt? Det går ju att använda bönorna som bas i en gryta man kan ju smyga ner allt möjligt skoj i den såsen. Vitlök, chili, paprika, stekt lök, tonfisk eller köttfärs. Du kan också göra någon variant på refried beans. Häll av tomatsåsen och stek och mosa bönorna i oljan. En annan variant är att mosa bönor, blanda i ett ägg och göra vegobiffar. Tomatsåsen vid sidan av.

I Ukraina brukar man servera en grötbaserad maträtt (iofs på bovete, men det kan nog funka med havregryn också), man steker helt enkelt sådant man har i pyttipanna dvs fläsk, korv och lök och häller det över gröt istället för potatis.
Citera
2019-10-30, 23:34
Medlem
Elementarts avatar
Jag har för mig att när jag var liten (90-talet) så brukade jag äta en maträtt med någon slags korv som hade typ lök eller något strött ovanpå, jag minns inte så mycket mer. Någon som känner igen vad det kan vara för rätt?
Citera
2019-11-01, 16:26
Medlem
Tycker om att göra chiligrytor på högrev. Funderade på hur det skulle bli om man hade i nöthjärta tillsammans med högreven. Tror ni det gör något för smaken med tanke på hur pass kryddat det redan är? Eller kommer konsistensen skilja sig också om man kokar högrev och hjärta i 3 timmar?
Citera
2019-11-01, 19:17
Medlem
Hur gör man rostbiff som den färdigköpta i butikerna? Den tunt skivade.

Är den rökt?
Citera
2019-11-01, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macklin
Hur gör man rostbiff som den färdigköpta i butikerna? Den tunt skivade.

Är den rökt?

Ta en rejäl bit innanlår. Peppra (eller grillkrydda) och vänd runt i stekpanna innan. Salta. Vacuumpacka. Kör i sous vide i 54,5-57 grader i tio timmar. Låt svalna lite, öppna påsen och torka av köttet. Vänd runt i stekpannan eller bränn av ytan med en gasbrännare för en snygg yta.

Tadaa!
Citera
2019-11-01, 20:24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billingvar
...Vacuumpacka. Kör i sous vide...
Det passar inte riktigt i en tråd med rubriken: "Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat".
Citera
2019-11-01, 21:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det passar inte riktigt i en tråd med rubriken: "Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat".
Nej, men om man gör på klassiskt sätt så är det enkelt. Salt, peppar, 100° i ugnen och kör till 60° , enklare blir det inte.
Citera
2019-11-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Även om frågan är enkel och snabb behöver väl inte svaret vara det?

Att sousvida saker är förvisso rätt nytt, men inte på något sätt komplicerat. Det gör mycket matlagning snabbare och enklare. Krogarna har använt sig av metoden i åratal. Just för att det är effektivt, enkelt och näst intill idiotsäkert. Jag var först skeptisk till att koka mat i plast, men nu är jag helt såld.

Det finns vacuummaskiner för 399 kr på Claes Ohlson. Sousvidepinne för 699 på Lidl. Man kan skippa vacuummaskinen och köra med ziplockpåsar på IKEA istället. Allra bäst är det att använda på sommarens grillmiddagar på landet. Jag har med köttet färdigpackat, klipper upp påsen och lägger på grillen. Enkelt och hygieniskt i sommarstugan.

Just nu har jag en utskuren biff på gång ute på balkongen. Jag använder metoden minst en gång i veckan på vintern och flera gånger i veckan på sommaren. Det krävs ibland viss framförhållning då det tar betydligt längre tid, men det är oerhört mycket enklare att få ett perfekt resultat.

Det här kommer att bli vanligt. Dels att göra själv, men också att butikerna säljer färdigt. Jag tycker att det skulle vara suveränt att hitta färdiga biffar på ICA där man kan välja blodig eller medium, precis som på restaurang. Då kan man få middagens biff färdig på ett par minuter. Då kan man snacka enkelt och snabbt!
Senast redigerad av billingvar 2019-11-01 kl. 21:31. Anledning: Rättstavningsprogrammet ställer till det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in