Citat:
Ursprungligen postat av
Diamant-vibbar
Jag hade två kålhuvuden. De åt jag upp på två dagar.
Nu har jag skaffat tre paket havregryn, två flak ägg och sju burkar vita bönor i tomatsås.
På detta kan jag väl leva gott en månad!?
Jag har en liter rapsolja också . Tips på tillagning?
Finns det någon granne du kan tigga/palla äpplen av. I så fall kan du koka med äppelklyftor eller rivet äpple i gröten. Om du dessutom har socker kan du blanda havregrynen med olja och socker (och en aning vatten) en aning mjöl är också bra, så kan du göra en smulpaj.
Två flak ägg, är det 50 st eller? Om du har två ägg per dag så finns det många möjligheter. Stekt, vändstekt, kokt, äggröra eller omelett, bönorna vid sidan av.
Har du någonting annat i grönsaksväg eller är detta allt? Det går ju att använda bönorna som bas i en gryta man kan ju smyga ner allt möjligt skoj i den såsen. Vitlök, chili, paprika, stekt lök, tonfisk eller köttfärs. Du kan också göra någon variant på refried beans. Häll av tomatsåsen och stek och mosa bönorna i oljan. En annan variant är att mosa bönor, blanda i ett ägg och göra vegobiffar. Tomatsåsen vid sidan av.
I Ukraina brukar man servera en grötbaserad maträtt (iofs på bovete, men det kan nog funka med havregryn också), man steker helt enkelt sådant man har i pyttipanna dvs fläsk, korv och lök och häller det över gröt istället för potatis.