Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-23, 20:39
Medlem
ParadiseEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Det blir säkert gott ändå. En sak att tänka på är att rökt fläsk som man köper färdigförpackat ofta är rätt kraftigt saltat, och om du som jag gillar att ha en hel del parmesan, pecorino, eller en blanding av dessa i rätten, så blir det lätt lite väl salt. Jag använde nyligen något som på förpackningen kallades rökt pancetta, men som egentligen var bacon. Märket var Delizie. Det blev för salt för min smak.

Jag rekommenderar starkt att testa att göra egen pancetta (eller guanciale, om du lyckas få tag på griskind) för framtida bruk. Det håller rätt länge i kylen, och går utmärkt att frysa.

Det är just det är jag ute efter, något smakrikt men inte för salt för varken jag eller övriga i middagssällskapet uppskattar för salt mat. Och parmesan till är ett måste så det måste vara något som passar till!
Citera
2013-04-23, 20:51
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseEdition
Det är just det är jag ute efter, något smakrikt men inte för salt för varken jag eller övriga i middagssällskapet uppskattar för salt mat. Och parmesan till är ett måste så det måste vara något som passar till!

Då skulle jag fråga i den manuella charkdisken om det finns sådan om de har något som inte är alltför saltat. Allra helst guanciale eller pancetta.
Citera
2013-04-23, 22:03
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseEdition

Parmesan till? Parmesan ingår i "röran" till pastan.
Citera
2013-04-23, 22:12
Medlem
ParadiseEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Parmesan till? Parmesan ingår i "röran" till pastan.

Självfallet, men för parmesanälskaren river man lite färsk ovanpå även.
Citera
2013-04-24, 12:20
Bannlyst
Någon som har tips på en "enkel sallad" till en köttbit? Hade tänkt skära och steka lite champinjoner med en köttbit med någon sallad till men vet inte riktigt vad jag ska göra för något. Har det mesta hemma. Förslag?
Citera
2013-04-24, 13:10
Medlem
zipfils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenisLaw
Någon som har tips på en "enkel sallad" till en köttbit? Hade tänkt skära och steka lite champinjoner med en köttbit med någon sallad till men vet inte riktigt vad jag ska göra för något. Har det mesta hemma. Förslag?

Enkelt och gott..

Avocado, Salladmixpåse, färsta championer och lite rödlök. Vill du kan du ha i lite tomater också.
Citera
2013-04-24, 16:21
Medlem
rocksmysockss avatar
Hej, kan jag frysa in pastadegen? Blev avbruten och nu hinner jag inte göra pasta av den.
Tack på förhand.
Citera
2013-04-24, 16:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Hej, kan jag frysa in pastadegen? Blev avbruten och nu hinner jag inte göra pasta av den.
Tack på förhand.
Har aldrig testat att frysa den, så jag vet inte hur det påverkar kavlingsegenskaperna. Däremot så håller den minst en vecka i kylskåp om den är väl inplastad.
Citera
2013-04-24, 17:20
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocksmysocks
Tack på förhand.

Jag har aldrig gjort det själv, men kan inte komma på någon anledning till att det skulle göra någon skada. Pizzadeg har jag fryst många gånger utan problem (möjligen lite långsammare andrajäsning, men det påverkar ju inte pastadeg).
Citera
2013-04-25, 17:20
Medlem
Snabb fråga. Fiskgratäng från frysdisken. Visst funkar det att stoppa in den i ugnen som den är, alltså med folien runt?
Citera
2013-04-25, 17:41
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimtrunkss
Snabb fråga. Fiskgratäng från frysdisken. Visst funkar det att stoppa in den i ugnen som den är, alltså med folien runt?
Folie? De brukar komma i pappersformar nu för tiden, men jag, de är bara att stoppa in i ugn med form och allt.
Citera
2013-04-25, 19:08
Medlem
Ska steka 2 laxbitar, såna som säljs i frysta 4-pack. Hur går jag tillväga? Den är töad nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in