Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-03, 15:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thesys
Jag brukar köpa 38% gräddost. Alltid när jag öppnar den så skär jag bort yttersta lagret över hela osten, är detta nödvändigt?

Om det är parrafin på osten ja om inte så är det helt onödigt.
Citera
2013-11-03, 15:35
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Om det är parrafin på osten ja om inte så är det helt onödigt.

Tack! Står det på paketet om det är på?
Citera
2013-11-03, 15:47
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack! Står det på paketet om det är på?

Du missar inte om det är parrafin på, då är osten klädd i ett plastliknande lager som smakar värmeljus.
Citera
2013-11-03, 16:00
Medlem
thesyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du missar inte om det är parrafin på, då är osten klädd i ett plastliknande lager som smakar värmeljus.

Okej men då tror jag inte de här ostarna har något parrafin för det smakar lika gott från första skivan
Citera
2013-11-03, 16:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Jag brukar köpa 38% gräddost. Alltid när jag öppnar den så skär jag bort yttersta lagret över hela osten, är detta nödvändigt?

Det gula brukar jag skära bort, ingen aning om vad det är men det ser inte vidare gott ut i alla fall.

Finns andra ostar med paraffin på, även där skär jag av "skalet" inte bara paraffinet för jag tycker det är lite för hårt. Det är väl typ jul-edamer som jag råkat ut för det på. Dom runda röda bollarna... Visst, det försvinner ca 1% av osten, men det får jag väl leva med.
Citera
2013-11-03, 17:22
Medlem
constants avatar
Funderar på om hemkunskapen i skolan verkligen fungerat :-)
Citera
2013-11-03, 17:23
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Funderar på om hemkunskapen i skolan verkligen fungerat :-)

Har dom ens hemkunskap i skolan numera?
Citera
2013-11-04, 04:53
Medlem
Tjejen ska jämt ha sås till maten, men pga olika anledningar så bränner hon den ofta så smaken blir inge vidare...
Förutom att vara mera uppmärksam, har ni några tipps på vad man kan göra?
Citera
2013-11-04, 05:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dowhatisay
Tjejen ska jämt ha sås till maten, men pga olika anledningar så bränner hon den ofta så smaken blir inge vidare...
Lägre värme på plattan.
Rör om i grytan.

Byt tjej
Citera
2013-11-04, 08:38
Medlem
Citat:

Alltså bränner man något sånt där så ska man när det väl bränt fast i botten:
1. Ge fan i att röra från botten
2. Hälla över såsen till en ny kastrull och fortsätta i den.

Många verkar försöka rädda en bränd sås på precis fel sätt, genom att få loss det som bränt fast. Då får man ju den brända smaken i hela såsen.

För övrigt så är det ju så klart som MeanMe säger, kör på lägre temperatur och rör i såsen. En sås kräver 100% uppmärksamhet.
Citera
2013-11-04, 17:05
Medlem
christerys avatar
Citat:

Vänd på ordning en panna till, men det kan det väl vara värt.

Typ såhär, http://receptfavoriter.se/recept/steksas-skysas-av-stek-eller-kyckling.html

Citat:
Fräs 5 matskedar mjöl i 50 gram smör.
Sila ner skyn från ugnspannan under omrörning.
Tillsätt 3 deciliter grädde. Låt koka 5 minuter. En skvätt ljus soja gör susen.

S&P efter smak, men sojan är ju salt i sig. Går att fiffa till lite med svamp osv åxå om man nu vill, eller ösa på med lite habanero om man vill ha det lite svettigt. En droppe av Blairs After death och helt plötsligt har man en helt annan sås. Men det är inte alla som gillar det.

Eller red bara såsen med grädde, men då ska ju gärna kryddorna redan finnas i pannan typ en sån här: http://lottakruse.blogspot.se/2012/03/gronpepparbiff-med-graddig-sas-och.html

Köttet ska ju ändå vila en sväng så såsen hinner såsa till sig lite åxå. Mjöl i såsen ska aldrig koka utan bara sjuda (även om det inte bränner så kan man ju få klumpar har jag märkt). Så ha inte bråttom, det är nog där det går fel.
Citera
2013-11-04, 17:09
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde en Janssons frestelse igår och den blev inte lika bra som den brukar. Jag minns inte om jag brukar använda fast eller mjölig potatis. Denna gång vet jag inte vad jag fick tag i för potatis, eftersom det var i lokala turkbutiken där de bara hade en sorts potatis och det stod inte om det var fast eller mjölig. Jag gissar att frestelsen inte blev helt 100 pga potatisvalet (eller bristen på val i detta fall). Den blev mjuk och så, men själva potatisen smakade lite som att den var rå, trots att den varit inne i ugnen 45 minuter som jag brukar. Någon som vet vad som gått fel? Har jag använt mjölig potatis när jag borde använt fast, eller vice versa? Vilken potatis rekommenderas normalt sett till Janssons?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in