Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-03, 20:34
Medlem
SNABBT SVAR TACK: Fisksoppa med hickoryrökt salt?!

Tja, behöver snabbt svar då jag lagar en fisksoppa just nu och funderar på kryddor. Det är vit fisk som ska vara i och det är grädde och potatis och tjosan i.
Har det lite segt på kryddfronten, men hittade ett flingsalt som är hickoryrökt - vad tror ni om det? Kommer det bli äckligt eller är det gott? (Smakar sjukt rökigt när man smakar på det.)

Kom igen nu FB, leverera fort!!
Citera
2013-03-03, 20:38
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybrong4
Tja, behöver snabbt svar då jag lagar en fisksoppa just nu och funderar på kryddor. Det är vit fisk som ska vara i och det är grädde och potatis och tjosan i.
Har det lite segt på kryddfronten, men hittade ett flingsalt som är hickoryrökt - vad tror ni om det? Kommer det bli äckligt eller är det gott? (Smakar sjukt rökigt när man smakar på det.)

Kom igen nu FB, leverera fort!!
Hade ej tagit det.
Citera
2013-03-03, 20:39
Medlem
Jag hade definitivt haft i det!
Citera
2013-03-03, 20:43
Medlem
DingusMcDucks avatar
Hickoryrök har rätt stark smak, så jag skulle tro att det inte passar så bra till mager fisk.
Citera
2013-03-03, 20:54
Medlem
Tack ska ni ha, avstår att lägga i det, men kommer testa lite i skålen.

Godkväll.
Citera
2013-03-03, 22:16
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybrong4
Tack ska ni ha, avstår att lägga i det, men kommer testa lite i skålen.

Godkväll.

Återkom gärna med ett utlåtande, intressant att höra om det funkar. Godkväll!
Citera
2013-03-04, 16:48
Medlem
Jag brukar laga sallad till lunch med ugnsstekt fläskfilé i. Letar efter lite biligare alternativ, förutom kyckling. Rostbiff funkar ju, men det ligger i ungefär samma prisklass.

Tips på prisvärt, magert kött som funkar i sallader?
Citera
2013-03-04, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Jag brukar laga sallad till lunch med ugnsstekt fläskfilé i. Letar efter lite biligare alternativ, förutom kyckling. Rostbiff funkar ju, men det ligger i ungefär samma prisklass.

Jag antar att långkok inte är aktuellt men du kan köpa kotlett och behandla som filé. Alternativt ytterlår och bog från nöt och skära tunt, vinkelrätt mot fibrerna. Då blir det inte så segt
Citera
2013-03-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag antar att långkok inte är aktuellt men du kan köpa kotlett och behandla som filé. Alternativt ytterlår och bog från nöt och skära tunt, vinkelrätt mot fibrerna. Då blir det inte så segt

Tack för tipset, ska testa!

Inte så säker på att långkok skulle passa i sallad? Däremot sous vide kan vara aktuellt. Alla tips mottages tacksamt
Citera
2013-03-04, 19:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Tack för tipset, ska testa!

Inte så säker på att långkok skulle passa i sallad? Däremot sous vide kan vara aktuellt. Alla tips mottages tacksamt
Jodå, en pulled pork på billig fläskkarrée skulle funka alldeles utmärkt i en sallad. Inspiration och olika recept och metoder vi testat hittar du i denna tråd... https://www.flashback.org/t1229446
Citera
2013-03-04, 19:33
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
Citat:

Kassler är annars kanon till sallad också
Citera
2013-03-04, 20:11
Medlem
constants avatar
Citat:

Allt fungerar, välj det billigaste i butiken och anpassa koktid och bitstorlek.

Edit: Någon skrev kassler, det fungerar också riktigt bra liksom övriga färdigalternativ (efter nyår kan man ibland köpa superbillig färdigkokt julskinka!). Tänk på att råa alternativ minskar i vikt, det gör inte färdiga detaljer.
Senast redigerad av constant 2013-03-04 kl. 20:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in