Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jodå, en pulled pork på billig fläskkarrée skulle funka alldeles utmärkt i en sallad. Inspiration och olika recept och metoder vi testat hittar du i denna tråd... https://www.flashback.org/t1229446

Pulled pork har jag velat testa länge så det ska jag verkligen kolla upp!

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
Kassler är annars kanon till sallad också
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Allt fungerar, välj det billigaste i butiken och anpassa koktid och bitstorlek.

Edit: Någon skrev kassler, det fungerar också riktigt bra liksom övriga färdigalternativ (efter nyår kan man ibland köpa superbillig färdigkokt julskinka!). Tänk på att råa alternativ minskar i vikt, det gör inte färdiga detaljer.

Nu är min budget inte riktigt så pressad att jag vill tumma på kvalitén. Känns bara lite onödigt med fläskfilé för 160kr/kg som vardagsmat!

Tror jag ska testa ytterfile/bog som det tipsats om, samt pulled pork då.
Citera
2013-03-04, 20:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Nu är min budget inte riktigt så pressad att jag vill tumma på kvalitén. Känns bara lite onödigt med fläskfilé för 160kr/kg som vardagsmat!
Sorry, trodde det var ett lågt pris du var ute efter.

Billigt nötkött från Argentina håller dock inte låg kvalitet vad gäller köttet, däremot anser en del att deras djurhållning är sämre.
Kassler med isprutad saltlake kanske har låg kvalitet vad gäller köttinnehåll, men den behöver inte vara av sämre kvalitet smakmässigt.
Citera
2013-03-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sorry, trodde det var ett lågt pris du var ute efter.

Billigt nötkött från Argentina håller dock inte låg kvalitet vad gäller köttet, däremot anser en del att deras djurhållning är sämre.
Kassler med isprutad saltlake kanske har låg kvalitet vad gäller köttinnehåll, men den behöver inte vara av sämre kvalitet smakmässigt.

Svårt att ta ställning till latinamerikanskt kött. Jag googlade lite snabbt och det finns de som påstår att betesdjur mår bättre i latinamerika på grund av deras klimat där de kan beta ute året om. Tyvärr så finns det så många olika ideologer och ekonomiska intressenter som sprider tveksam information.

Det perfekta alternativet för mig vore lite enklare styckdetaljer från ett djur som har mått bra och som det inte sprutats in en massa tillsatser i, varesig före eller efter slakt.
Citera
2013-03-05, 11:48
Medlem
Pastellfisks avatar
Om man slänger ihop en enkel pizzadeg utan jäst men med bakpulver, måste den användas direkt eller kan den stå i kylen någon/några timmar?
Citera
2013-03-05, 11:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Om man slänger ihop en enkel pizzadeg utan jäst men med bakpulver, måste den användas direkt eller kan den stå i kylen någon/några timmar?
Jag är ingen bagare precis, men jag tror det blir svårt när det är just bakpulver. Hade det däremot varit jäst i degen, så hade du kunnat ha den nått dygn i kylen då jäsprocessen saktas ner så pass mycket i kyla. Bakpulver är ju en kemisk process som vad jag förstår inte är avhängig värme, utan den startar i kontakt med fukt och är väl över på under en timma (egen erfarenhet med platta scones).
Citera
2013-03-05, 12:06
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Jag är ingen bagare precis, men jag tror det blir svårt när det är just bakpulver. Hade det däremot varit jäst i degen, så hade du kunnat ha den nått dygn i kylen då jäsprocessen saktas ner så pass mycket i kyla. Bakpulver är ju en kemisk process som vad jag förstår inte är avhängig värme, utan den startar i kontakt med fukt och är väl över på under en timma (egen erfarenhet med platta scones).

Aha, har lite dålig koll på hur sakerna reagerar med varann när det gäller just bakning. Då kanske det är bäst jag slänger ihop skiten precis innan jag ska hysta in den i ugnen. Tack för hjälen!
Citera
2013-03-05, 13:29
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Aha, har lite dålig koll på hur sakerna reagerar med varann när det gäller just bakning. Då kanske det är bäst jag slänger ihop skiten precis innan jag ska hysta in den i ugnen. Tack för hjälen!

Gör ofta pizzadeg med bakpulver eftersom det är betydligt bekvämare än med jäst och dessutom går snabbt. Brukar ta i olivolja och kavla den tunnt ut i kanterna då degen såklart är "sämre" än en med jäst. Men blir knaprig och god tunn.

Degen gör man ju på 5 minuter, inget att konstra med mao.
Citera
2013-03-05, 13:45
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Gör ofta pizzadeg med bakpulver eftersom det är betydligt bekvämare än med jäst och dessutom går snabbt. Brukar ta i olivolja och kavla den tunnt ut i kanterna då degen såklart är "sämre" än en med jäst. Men blir knaprig och god tunn.

Degen gör man ju på 5 minuter, inget att konstra med mao.
Har du nått bra recept att dela med dig av?
Jag är lite småsugen på en pizza då jag har lämpliga rester hemma som jag behöver äta upp idag eller imorgon. Orkar inte ställa mig och göra en jästdeg nu då det är vår ute, så en bakpulverdeg vore lämpligt.
Citera
2013-03-05, 13:48
Medlem
Citat:
Jag är lite småsugen på en pizza då jag har lämpliga rester hemma som jag behöver äta upp idag eller imorgon. Orkar inte ställa mig och göra en jästdeg nu då det är vår ute, så en bakpulverdeg vore lämpligt.

Ibland kan man köpa en pizzadeg på närmsta pizzeria, beroende på hur kinkiga de är. Ring och hör med dem.

För den bekväma.
Senast redigerad av amandaa- 2013-03-05 kl. 13:51.
Citera
2013-03-05, 15:35
Citat:

Bra o bra?
Jästdeg är såklart alltid bäst.

Men såhär gör jag en snabbpizza:
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
1 dl mjölk

Blanda torra ingredienser och sedan resten.

225 grader i ugn circka 15-20 minuter.
Du ser när den fått färg och är färdig.

Själv tredubblar jag receptet och gör en plåt.

Gör tomatsås på krossade tomater, oregano, vitlök, olivolja, salt o peppar.
Har jag tid kokar jag ned den, annar skiter jag i det och blandar direkt i burken. Går bra det med. (vem fan är gourmet 24/7?)

Släng på vad du har hemma.

Gör kall sås på creme fraiche, vitlök, salt peppar och dragon.

Ingen har klagat än så länge...

Ps. går bra med vilken olja som helst.
Senast redigerad av Pripps3.5 2013-03-05 kl. 15:51.
Citera
2013-03-05, 16:38
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Bra o bra?
Jästdeg är såklart alltid bäst.

Men såhär gör jag en snabbpizza:
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk olivolja
1 dl mjölk

Blanda torra ingredienser och sedan resten.

225 grader i ugn circka 15-20 minuter.
Du ser när den fått färg och är färdig.

Själv tredubblar jag receptet och gör en plåt.

Gör tomatsås på krossade tomater, oregano, vitlök, olivolja, salt o peppar.
Har jag tid kokar jag ned den, annar skiter jag i det och blandar direkt i burken. Går bra det med. (vem fan är gourmet 24/7?)

Släng på vad du har hemma.

Gör kall sås på creme fraiche, vitlök, salt peppar och dragon.

Ingen har klagat än så länge...

Ps. går bra med vilken olja som helst.
Super. Skall sätta igång nu. Jag gör nog bara en sats, då det bara är lilla jag som skall äta.
Jag har bacon, några överblivna kycklingspett, och lite annat jag kan slänga på pizzan, så vi hoppas det blir bra. Visar en bild i bildtråden om den inte ser allt för jävligt ut.
Citera
2013-03-05, 17:07
Citat:
Super. Skall sätta igång nu. Jag gör nog bara en sats, då det bara är lilla jag som skall äta.
Jag har bacon, några överblivna kycklingspett, och lite annat jag kan slänga på pizzan, så vi hoppas det blir bra. Visar en bild i bildtråden om den inte ser allt för jävligt ut.

Lycka till och smaklig spis.
Mycket riven ost är att föredra, gärna olika sorter man snålat till sig (här talar vi ekonomi) och lagt i frysen. Lite jalapeno, lök eller chilli är bra som sting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in