Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-13, 02:16
Medlem
ser framför mig hur någon amatör eller praktikant kör med elivispen som en dåre för att sedan komma fram och fråga om smeten verkligen ska se ut såhär
Citera
2013-06-19, 11:09
Medlem
MauroSpockos avatar
Jag köpte ett kilo mungbönor som jag har blötlagt över natten. Två frågor:

1) I morse när jag tittade på dem var det skum på ytan i bunken. Normalt?

2) Jag kommer ju inte koka upp alla på en gång, det är ju skitmycket. Hur kan man förvara de förvällda men okokta bönorna? Kyl? Frys?
Citera
2013-06-19, 11:23
Medlem
Smirmats avatar
Jag har rätt mycket mjölk som går ut igår/idag, har ni några tips på rätter där det ingår mycket mjöl eller bakverk. Tänkte på pannkakor men har inte så mycket ägg. Så andra tips välkomnas.
Citera
2013-06-19, 11:26
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smirmat
Jag har rätt mycket mjölk som går ut igår/idag, har ni några tips på rätter där det ingår mycket mjöl eller bakverk. Tänkte på pannkakor men har inte så mycket ägg. Så andra tips välkomnas.
Frys in.
Citera
2013-06-19, 11:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Som nämnt ovan, frys in, är inget gott att dricka när det varit fruset men funkar fint att baka på.

Annars kan du ju göra ostkaka, löpe är inte så dyrt.
Citera
2013-06-19, 11:49
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Som nämnt ovan, frys in, är inget gott att dricka när det varit fruset men funkar fint att baka på.

Annars kan du ju göra ostkaka, löpe är inte så dyrt.
Jag frös ofta in mjölk(lättmjölk) förr i tiden när jag var ungkarl. Det var viktigt att aldrig vara utan mjölk till morgonkaffet. Funkade jättebra och jag kände inga smakförändringar på mjölken då.

Brukade ta fram en djupfryst mjölkförpackning på kvällen och ställa på diskbänken så var den lagom upptinad till morgonkaffet, sen in i kylen.

Självfallet oöppnade förpackningar då.
Citera
2013-06-19, 11:57
Medlem
Smirmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Jag frös ofta in mjölk(lättmjölk) förr i tiden när jag var ungkarl. Det var viktigt att aldrig vara utan mjölk till morgonkaffet. Funkade jättebra och jag kände inga smakförändringar på mjölken då.

Brukade ta fram en djupfryst mjölkförpackning på kvällen och ställa på diskbänken så var den lagom upptinad till morgonkaffet, sen in i kylen.

Självfallet oöppnade förpackningar då.

Om man fryser in en som går ut idag, hur länge håller den sig i kylen efter man tar ut den ifrån frysen och tinar upp den?
Citera
2013-06-19, 12:02
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Om man fryser in en som går ut idag, hur länge håller den sig i kylen efter man tar ut den ifrån frysen och tinar upp den?
Om den går ut idag så lär du nog använda den direkt efter upptining.
Citera
2013-06-20, 14:35
Medlem
Razozs avatar
Köpt ett några skivor rätt fin entrecôte i slaktardisken på butiken här i stan, ska grilla imorgon kväll. Funderar på om jag ska göra någon lätt, transparent marinad som inte täcker över köttet med en gnutta chili, koriander och lime etc eller om jag helt enkelt ska avnjuta dem som de är med lite salt och svartpeppar bara. Tips?
Citera
2013-06-20, 14:55
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razoz
Köpt ett några skivor rätt fin entrecôte i slaktardisken på butiken här i stan, ska grilla imorgon kväll. Funderar på om jag ska göra någon lätt, transparent marinad som inte täcker över köttet med en gnutta chili, koriander och lime etc eller om jag helt enkelt ska avnjuta dem som de är med lite salt och svartpeppar bara. Tips?

Har du fint kött ska du inte förstöra det med udda smaker. Salt och peppar ska det vara. Marinader av olika slag tycker jag mest stör. Sen är jag mycket tveksam till just koriander och lime i det här fallet. Brukar du ha det till nötkött?
Citera
2013-06-20, 16:43
Medlem
Razozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Har du fint kött ska du inte förstöra det med udda smaker. Salt och peppar ska det vara. Marinader av olika slag tycker jag mest stör. Sen är jag mycket tveksam till just koriander och lime i det här fallet. Brukar du ha det till nötkött?

Blir nog så att jag kör plain. Chili, koriander, lime och sälta är ju mer eller mindre vad hela det mexikanska köket (som jag diggar mycket) bygger på.
Senast redigerad av Razoz 2013-06-20 kl. 16:52.
Citera
2013-06-20, 19:38
Medlem
dirsps avatar
Tjena, råkade köpa fryst pizza på affären och ser när ja kommer hem att den ska värmas i ugn, men de borde väll gå lika bra å köra den i micron ändå eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in