2012-11-20, 11:39
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Idag var det så dags för Doktorn att göra nån typ av långkok/gryta för första gången i sitt liv
Jag har köpt:
Grytbitar, oxfond, morötter, lök, chilli, grädde och tomatpurè och maizena.
Nu kommer det då en massa frågor:
Hur länge ska detta koka?
Hur mycket fond och grädde ska i?
Hur mycket av tuben tomatpurè ska jag ha?
Jag har köpt:
Grytbitar, oxfond, morötter, lök, chilli, grädde och tomatpurè och maizena.
Nu kommer det då en massa frågor:
Hur länge ska detta koka?
Hur mycket fond och grädde ska i?
Hur mycket av tuben tomatpurè ska jag ha?
Jag skulle börja med att koka upp vatten och lite salt i en gryta så att det kokar.
Fräs köttet snabbt i stekpanna och slå i grytan och låt koka upp några minuter och ta bort ev skum som bildas.
Skala morötter och lök, dela löken ~8 delar (så att du får "klyftor") och dela häften av morötterna i 2-3cm tjocka bitar den andra halvan i tunnare skivor (0.5-1cm)
När det kokar och inget mer skum bildas så ös i ung 10 korn av varje hel vitpeppar, svartpeppar och kryddpeppar, 2-4 lagerblad, lök samt dom stora morotsbitarna (dessa låter man koka sönder för att ge mer smak).
Låt koka 3-4h kolla vatten nivån så att det inte kokar torrt, fyll på vid behov (precis så att köttet täcks).
Vet inte hur chilli beter sig vid långkok om den ska i direkt eller mot slutet.
Plocka upp köttet och morötterna, sila bort övriga kryddor och häll tillbaks vattnet i grytan, lägg tillbaks köttet samt dom små morotsbitarna och koka tills morötterna är lagom mjuka. Smaka av med grädde, tomat, mosade morötter (dom större bitarna som kikade med från början) och ev chillin och red av till lagon såsighet.
Fonden skulle jag skita i, den ska inte behövas vid långkok.