Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-16, 09:48
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Utan elektriska hjälpmedel är du tyvärr hänvisad till ballongvisp.

~Paul~

Den vanligare platta varianten går också bra.
Citera
2013-12-16, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Den vanligare platta varianten går också bra.
Det funkar t o m med en vanlig gaffel. Ballongvisp är dock så pass mycket bättre att andra alternativ ter sig ganska onödiga (ifall man äger en sådan förstås ).

~Paul~
Citera
2013-12-16, 11:27
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det funkar t o m med en vanlig gaffel. Ballongvisp är dock så pass mycket bättre att andra alternativ ter sig ganska onödiga (ifall man äger en sådan förstås ).

~Paul~

Det var en upplysning med syfte att folk inte ska avskräckas att göra egen majo. Alla har en visp men betydligt färre har en ballongvisp. Och nog går det betydligt bättre med en visp än med en gaffel!

Jag gör alltid små mängder, oftast på en gula, och då kommer min ballongvisp åt dåligt medan den platta är effektivare. Kanske borde jag skaffa en mindre ballongvariant men jag har aldrig känt att det är nåt problem med den vanliga vispen.
Citera
2013-12-16, 13:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli

1. Och nog går det betydligt bättre med en visp än med en gaffel!

2. Jag gör alltid små mängder, oftast på en gula, och då kommer min ballongvisp åt dåligt medan den platta är effektivare. Kanske borde jag skaffa en mindre ballongvariant men jag har aldrig känt att det är nåt problem med den vanliga vispen.
1. Absolut. Och ballongvisp är snabbare än spiralvisp .

Vad jag ville trycka på var att en balongvisp är det näst bästa om man inte har tillgång till elektriska hjälpmedel.

2. Ballongvispar finns i olika utföranden och storlekar. Visst funkar det med spiralvisp, använder dem själv. Dock är ballongvispen både snabbare och effektivare när man behärskar tekniken. Dessutom bekvämare .

~Paul~
Citera
2013-12-16, 14:54
Medlem
Rubberstamps avatar
tina torsk

Jag hade tänkt äta fisksoppa till middag och har lite fryst torsk som jag precis tog ut ur frysen.

Hur tinar jag den bäst? Ska inte äta förrän om några timmar, men jag tror inte den hinner tina helt om jag har den i kylen.

Går det bra att tina den i rumstemperatur?
Citera
2013-12-16, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberstamp
Jag hade tänkt äta fisksoppa till middag och har lite fryst torsk som jag precis tog ut ur frysen.

Hur tinar jag den bäst? Ska inte äta förrän om några timmar, men jag tror inte den hinner tina helt om jag har den i kylen.

Går det bra att tina den i rumstemperatur?

Det går kanonbra. Den lär tina på ca 1 tim beroende på storlek. Torka av fisken sedan och lägg den i kylen så länge
Citera
2013-12-16, 15:54
Medlem
rayraviolis avatar
Ju långsammare desto bättre. Rumstemperatur går bra, vattenbad (inte varmt!) om det är mer bråttom.
Citera
2013-12-16, 17:24
Medlem
Steka kycklingfile

Hej,

Jag tänkte steka kycklingfile. La fram dem från frysen för två timmar sen så den börjar tina, kanske värmer de i mikron lite om de fortfarande är hårda. Men hur gör ni när ni steker kycklingfilen? Jag tänkte kanske börja med att ha hög värme så de får lite färg på båda sidor, och sedan på låg värme(4an eller 5:an?) i 6-7 minuter på båda sidor så att de blir genomstekta. Eller hade ni gjort annorlunda?
Citera
2013-12-16, 17:30
Medlem
speedcolas avatar
tärna den och stek i småbitar.. kör inte på för hög värme.

steker du den hel så kommer det ta en halvtimma att få den genomstekt.. om du inte kör den på högsta värme (och då blir den seg och bränd)
Citera
2013-12-16, 17:41
Medlem
Kluffs avatar
Jag brukar skiva kycklingfilén i tunna skivor (tänk som i thai- och kinamat); då behöver man inte steka dem länge och de är i en bra storlek . Skitbra till wokrätter och allt möjligt.
Citera
2013-12-16, 17:49
Medlem
christerys avatar
Bryn och låt gå färdigt i ugn är ju inte att förglömma.

Har man en lergryta så fungerar det ju ypperligt att göra hela maträtten åxå. Även om det fungerar utan... En gryta med lock och pilla ner allt i. Inga plasthandtag på den dock.. Det fungerar mindre bra.
Citera
2013-12-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
tärna den och stek i småbitar.. kör inte på för hög värme.

steker du den hel så kommer det ta en halvtimma att få den genomstekt.. om du inte kör den på högsta värme (och då blir den seg och bränd)

Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Jag brukar skiva kycklingfilén i tunna skivor (tänk som i thai- och kinamat); då behöver man inte steka dem länge och de är i en bra storlek . Skitbra till wokrätter och allt möjligt.

Okej kanske ska göra det istället. Så att jag skär den i mindre bitar och steker på typ 5:an i 10 minuter kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bryn och låt gå färdigt i ugn är ju inte att förglömma.

Har man en lergryta så fungerar det ju ypperligt att göra hela maträtten åxå. Även om det fungerar utan... En gryta med lock och pilla ner allt i. Inga plasthandtag på den dock.. Det fungerar mindre bra.

Bryn? Antar att du menar att jag ska steka den lite först så den får lite färg och sen i ugnen. Men det tar väl rätt långtid i ungnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in