Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-06-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
En enkel fråga om foliepackad mat i ugn.. Blir det tillagat ordentligt i ugn om jag hoppar idén att skala potatisen? Bara ordnar så det blir potatisklyftor. Sen grytbitar i, ihop med lite grönsaker... Någon kallsås efteråt med creme fraice som jag ordnar. Vad tror ni om det? Temperatur och hur länge?
Låter inte som en lyckad kombo... Visst kan du laga potatisklyftor på det sättet, så kör jag ofta men din idé att slänga in grytbitar och grönsaker kan aldrig bli en hit... Grytbitar måste puttra långsamt i en gryta (därav namnet) i ett par timmar minst, gärna 3-4 för att gå att tugga (även för den som har sina egna tänder i behåll).
Grönsaker kan du iofs ha med potatisen, morot, palsternacka och sånt blir skitgott, gärna några kryddor som t.ex timjan med!

Och folieinpacka det för guds skull inte! I med en rejäl klick smör, 225 grader i ca 35 min eller tills det är knapriga och genomstekta.
Senast redigerad av helpantad 2012-06-06 kl. 11:00.
Citera
2012-06-07, 00:09
Medlem
Realmadridrulezs avatar
Hej jag skulle vilja utöka min arsenal med några italienska maträtter, kan göra ett fåtal redan. Kan tillaga rätter som, Ziti al forno, Gnocchi, Pasta al Arrabiata. Skulle uppskatta några tipps med några goda saker som italienarna äter!
Citera
2012-06-07, 09:34
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realmadridrulez
Hej jag skulle vilja utöka min arsenal med några italienska maträtter, kan göra ett fåtal redan. Kan tillaga rätter som, Ziti al forno, Gnocchi, Pasta al Arrabiata. Skulle uppskatta några tipps med några goda saker som italienarna äter!

Nu är det ju som så att alla italienare inte äter samma saker. Matkulturen skiljer sig enormt mellan de olika regionerna.

Men för att svara någorlunda på frågan; pasta vongole tycker jag är riktigt fint. Du får googla på recept för jag kommer ej ihåg allt i huvudet.
Citera
2012-06-07, 12:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woord
Nu är det ju som så att alla italienare inte äter samma saker. Matkulturen skiljer sig enormt mellan de olika regionerna.

Men för att svara någorlunda på frågan; pasta vongole tycker jag är riktigt fint. Du får googla på recept för jag kommer ej ihåg allt i huvudet.

Hmm, http://www.videojug.com/film/how-to-make-spaghetti-vongole såg inte ens gott ut, inge ketchup?
Citera
2012-06-07, 15:52
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
inge ketchup?

Haha, du var all en rolig prick!
Citera
2012-06-07, 17:20
Medlem
Hej!

Stekte kyckling, hällde i min Tikka Masala röra, lät puttra i några minuter, serverade sedan med ris. Men det känns som det saknas något, relativt smaklöst liksom (fastän jag svettas pga det är starkt, men det är mest för jag har en allergi/tål inte stark mat, haha).

Ska man verkligen behöva krydda det själv när man betalar 30 spänn för en burk som ska vara det som är kryddan?!
Citera
2012-06-07, 18:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Stacy
Hej!

Stekte kyckling, hällde i min Tikka Masala röra, lät puttra i några minuter, serverade sedan med ris. Men det känns som det saknas något, relativt smaklöst liksom (fastän jag svettas pga det är starkt, men det är mest för jag har en allergi/tål inte stark mat, haha).

Ska man verkligen behöva krydda det själv när man betalar 30 spänn för en burk som ska vara det som är kryddan?!

Salt är min gissning.
Citera
2012-06-07, 18:46
Medlem
Citat:
Hej!

Vilket märke var det? Köpte en gång Coops tikka masalasås och den påminde lite om barnmat i burk.
Tycker att det blir godare med kryddpåsarna.
Citera
2012-06-07, 21:28
Medlem
christerys avatar
Citat:
Hej!

Hmm, tikka masala betyder bara bitar med kryddblandning, du borde haft i tomat, gräddfil, mosade cashewnötter, citronsaft och en del milda kryddor såsom nejlika, ingefära och koriander.

Men Tänker du på nån chicken tandori (som väl är namnet på ugnen egentligen) så förstår jag att det var blekt.

Jäkligt svårt att svara på det när jag inte råkat ut för din matlagning eller hur du förutsätter att det ska smaka. Men att tappa tomat, gräddfil, nötter eller syran från saften (salt har du ju redan fått tips om, men den är inte svår att missa) av citronen... Tja, då smakar det inte rätt.

Provade du med extra ketchup
Citera
2012-06-07, 22:38
Medlem
Varje gång jag lagar en ost- och skinksås så smälter inte osten ner i såsen och blir sådär härligt krämig som jag vill, utan den "fastnar" som ett äckligt ostlager runt skinkan. Vad gör jag för fel?
Citera
2012-06-07, 23:57
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brew
Varje gång jag lagar en ost- och skinksås så smälter inte osten ner i såsen och blir sådär härligt krämig som jag vill, utan den "fastnar" som ett äckligt ostlager runt skinkan. Vad gör jag för fel?

Vilken ost? gouda eller port salu, lite mozarella kankse ...

Fan, min synska förmåga strejkar lite, kan du hjälpa till? Bara den här gången...

EDIT: Vilket recept. trodde den var varma mackor men ..
Citera
2012-06-08, 01:36
Medlem
banquets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Salt är min gissning.

+1

Dessutom behöver grytan koka upp (fast du kanske menar det med puttring?). Jag har bara provat uncle bens färdiga grytbas men tyckte absolut det var helt okej med lite extra salt och peppar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in