2013-02-26, 19:04
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
Hej!

tänkte överaska min flickvän med att ha varsin plankstek framdukat senare när hon kommer hem.
men frågan är, jag vill få allt så bra som möjligt dvs inte stressa (första gången jag gör plankstek)

jag undrar issåfall om jag kan göra duschess moset nu och ha det i kylen tills det är dags att garnera/stekas kött?

Har som för mig att man gräddar dom i förväg på lägre temp, sen grillar på dom så att dom blir varma och får färg tilsammans med köttet.
Citera
2013-02-26, 19:43
Medlem
alroberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har som för mig att man gräddar dom i förväg på lägre temp, sen grillar på dom så att dom blir varma och får färg tilsammans med köttet.
enligt det receptet jag går efter ska man steka köttet, samtidigt ska man in med plankorna med duschessen på i ugnen i 250 grader tills den fått en fin färg, sedan lägger man på köttet.

finns väll väldigt mycket olika trix men det är väll det jag kommer köra på
Citera
2013-02-28, 12:20
Medlem
kompjuters avatar
Brukar väldigt sällan köpa färsk fisk och steka själv.
Idag köpte jag en rödspättafilé och undrar hur jag tillagar den bäst. Vilka kryddor, bara salt?

Mina egna tankar är att köra på medelhög värme (7-8 av 12) med massor av smör?
Jag är dock väldigt osäker på tiden. Har hyfsad koll med fågel och nöt/fläsk.

Jag vill ju inte översteka min dyrt inhandlade rödspätta.
Senast redigerad av kompjuter 2013-02-28 kl. 12:28.
Citera
2013-02-28, 12:42
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kompjuter
Idag köpte jag en rödspättafilé och undrar hur jag tillagar den bäst. Vilka kryddor, bara salt?

Kör dubbelpanering och stek i smör. Klassiskt och gott. Det går säkert att steka filén som den är, men den går lätt sönder.
Citera
2013-02-28, 14:01
Avslutad
Citat:

Åh vad gott.
Bara salt o peppar. Synd att panera.
Sötsur sås, kok potatis, rårivna morötter och inlagd gurka.

Barndomsminne.
Citera
2013-02-28, 14:04
Medlem
christerys avatar
Citat:

Behandla den varsamt i pannan, salt och citronpeppar. Hollandaise är nog inte fel om jag skulle välja. Stekt potatis (hmm, lite rökt paprika på den, men det är kanske för mycket) till och en citronklyfta att pressa över...

Firren behöver inte gå länge alls, lite yta på ena sidan (du ser hur den vitnar) och så vända... 30 sek till och så är den klar.

En sallad med paprika och lite vanligt gräs som jag ibland köper i påsar...

Men paprika till den tror jag är rätt. Passar med paprikan på potatisen, och märkligt nog med citronen på fisken.

Men mina lökar är ju inte som proffsens, jag gör bara sånt som jag gillar - om alla andra tycker det smakar skit bryr jag mig inte om.

Vill du vara lite mer vågad så ha en chimichurri till. Men mer vågad än så vill jag inte vara idag.
Citera
2013-02-28, 18:48
Medlem
Dirges avatar
Citat:

Något som är väldigt gott vad gäller äggpanering är att ha i ca 1 msk dijon senap till 2 uppvispade ägg och låta fisken ligga och dra i 20-30 minuter innan man doppar ner den i ströbröd (dock skulle jag inte göra det med t.e.x lax,hälleflundra och lite finare fiskar men torsk,kolja,sej m.m blir kanongott)
/Anders
Citera
2013-03-03, 00:19
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag hade en påse tomater i kylen, kan hända att det var lite fukt i påsen nu när jag kollade i påsen så var flera av tomterna luddiga typ. Ingenting jag tänkte käka, men någon som kan förklara vad som har hänt med dem?
Citera
2013-03-03, 00:21
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Jag hade en påse tomater i kylen, kan hända att det var lite fukt i påsen nu när jag kollade i påsen så var flera av tomterna luddiga typ. Ingenting jag tänkte käka, men någon som kan förklara vad som har hänt med dem?
De har börjat mögla på ytan.
Citera
2013-03-03, 01:00
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
De har börjat mögla på ytan.

Ok misstänkte det men trodde inte det skulle kunna ske så fort. Tack för snabbt svar
Citera
2013-03-03, 01:21
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Ok misstänkte det men trodde inte det skulle kunna ske så fort. Tack för snabbt svar

Jag skulle undvika att förvara tomater både i påse (om vi talar om plast) och i kylen. Framför allt det senare. Tomater blir tråkiga av kyla.
Citera
2013-03-03, 02:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Jag skulle undvika att förvara tomater både i påse (om vi talar om plast) och i kylen. Framför allt det senare. Tomater blir tråkiga av kyla.

Övht så bör man inte förvara grönsaker och svamp plastpåsar utan det är bättre med papperspåsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in