Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-11-11, 15:28
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Jag har en fråga. Jag deffar för tillfället och försöker äta så mycket protein som möjligt. Jag gör dagligen vegobiffar som innehåller 2 dl vetemjöl. Vad kan jag byta ut vetemjölet mot? Grahams, dinkel? Sojamjöl? Jag vill ha ett bättre, nyttigare och mer mättande alternativ om det finns helt enkelt tack!
Citera
2012-11-11, 17:42
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Guldstjärn
Jag har en fråga. Jag deffar för tillfället och försöker äta så mycket protein som möjligt. Jag gör dagligen vegobiffar som innehåller 2 dl vetemjöl. Vad kan jag byta ut vetemjölet mot? Grahams, dinkel? Sojamjöl? Jag vill ha ett bättre, nyttigare och mer mättande alternativ om det finns helt enkelt tack!

Har du lust att slänga upp receptet? Så kan man ju se vad som eventuellt kan funka.

Mandelmjöl är nog det mjöl som innehåller mest protein....men saknar ju lite av egenskaper i andra sorters mjöl. Man kanske kan köra en blandning, typ 50/50 mandel och vetemjöl.
Citera
2012-11-11, 21:15
Medlem
Trinnits avatar
Snabb fråga: Vad kan man laga av en nötrulle?
Har fått en sådan av en kompis som köpte fel, men har ingen aning om vad man gör av den. Gärna något som är lättlagat.
Citera
2012-11-11, 21:48
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Snabb fråga: Vad kan man laga av en nötrulle?
Har fått en sådan av en kompis som köpte fel, men har ingen aning om vad man gör av den. Gärna något som är lättlagat.

https://www.flashback.org/t718062
Citera
2012-11-12, 09:37
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterkrabban
Har du lust att slänga upp receptet? Så kan man ju se vad som eventuellt kan funka.

Mandelmjöl är nog det mjöl som innehåller mest protein....men saknar ju lite av egenskaper i andra sorters mjöl. Man kanske kan köra en blandning, typ 50/50 mandel och vetemjöl.

http://www.kokaihop.se/recept/kesobiffar

Kör dock utan rostad lök och med soltorkade tomater eller annat gott.
Mandelmjöl innerhåller ju dock EXTREMT mycket energi, typ det dubbla som vetemjöl? Jag hellre vilja hitta något som innehåller så lite energi som möjligt som ändå kan ta vetemjölets plats.
Citera
2012-11-13, 19:52
Medlem
Tänkte starta en tråd men här fanns redan en, om min fråga får tillräckligt med uppmärksamhet dvs.

Varför luktar köttbullar bajs, speciellt när man precis öppnat förpackningen?
Citera
2012-11-16, 20:07
Medlem
Psycholog1sts avatar
Jag har köpt en sådan där "korv" med risgrynsgröt, färdig alltså..
Jag tänkte bara fråga, när jag ska tillaga den.. lägger jag den i en kastrull och kör på låg värme då eller hur gör man? vatten?
Citera
2012-11-16, 20:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycholog1st
Jag tänkte bara fråga, när jag ska tillaga den.. lägger jag den i en kastrull och kör på låg värme då eller hur gör man? vatten?
Du klipper hål på den och klämmer ut innehållet i antingen en kastrull och värmer på spisen, eller i en skål och värmer i mikron.
Citera
2012-11-16, 20:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psycholog1st

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Du klipper hål på den och klämmer ut innehållet i antingen en kastrull och värmer på spisen, eller i en skål och värmer i mikron.
Det du tillsätter är av egen smak, vissa gillar mer lös gröt än den i korven. Men annars bara att värma.
Citera
2012-11-19, 00:07
Medlem
oskar_ericsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av systemreset
Tänkte starta en tråd men här fanns redan en, om min fråga får tillräckligt med uppmärksamhet dvs.

Varför luktar köttbullar bajs, speciellt när man precis öppnat förpackningen?

För att det är bajs i dom förpackningarna med färdiga "köttbullar"..

Köttbullar gör man på blandfärs, ägg, lök, ströbröd, salt, peppar, grädde och vatten!
Citera
2012-11-19, 00:53
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskar_ericson
För att det är bajs i dom förpackningarna med färdiga "köttbullar"..

Köttbullar gör man på blandfärs, ägg, lök, ströbröd, salt, peppar, grädde och vatten!
Det behöver inte ens vara klassisk blandfärs, det kan vara vilken jävla köttfärsblandning som helst, och de kommer ändå att slå de färdiglagade köttbullarna med flera mil.
Rena nötfärsbullar är tex mycket gott. Sedan så är jag också väldigt svag för att blanda valfri vildfärs (älg, hjort, rådjur, hare etc) med lite fet fläskfärs, och passande kryddning.
Citera
2012-11-20, 11:13
Medlem
Dr_Dollars avatar
Idag var det så dags för Doktorn att göra nån typ av långkok/gryta för första gången i sitt liv

Jag har köpt:
Grytbitar, oxfond, morötter, lök, chilli, grädde och tomatpurè och maizena.

Nu kommer det då en massa frågor:

Hur länge ska detta koka?
Hur mycket fond och grädde ska i?
Hur mycket av tuben tomatpurè ska jag ha?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in