Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-29, 14:11
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iQuartz
Kan man slänga kötfärsen direkt i ugnen?

Orkar inte hålla på med att steka den.
Visst, gör en köttfärslimpa vettja.
Vill du inte krångla till det det minsta, så kan du bara knäcka ett ägg och blanda med lite ströbröd och mjölk och låt svälla i några minuter. Lägg sedan i köttfärsen, och riv ner lite gul lök med ett rivjärn, salta och peppra rejält samt använda lite utav någon annan favoritkrydda. Blanda ordentligt och forma till en limpa som du lägger i en smord form och penslar med lite smält smör (eventuellt utrört med lite soya eller chilisås). Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 40 minuter eller tills dess att den gått helt igenom.

Jag tror det är det allra enklaste sättet att tillaga din köttfärs, och kräver minimal arbetsinsats om det är det du är rädd för.
Citera
2012-01-29, 14:39
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iQuartz
Kan man slänga kötfärsen direkt i ugnen?

Orkar inte hålla på med att steka den.

Hehe, japp, det går... (måste nog vara den enklaste och snabbaste fråga jag sett)

Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Matlagning, metoder och redskap > Den officiella tråden för "enkla" eller snabba frågor om mat

Vad önskar du att det blir av den?

Offrar du några minuter av livet så kan det bli riktigt bra mat. Nåja, köttfärslimpa är inte riktigt min smak.. men ...

Utan denna arbetsinsats blir det en grön mögelhög i ugnen. Men släng in den bara.

Burgare? lasange... men då måste man göra en bechamel... ähh. jag vet inte.
Senast redigerad av christery 2012-01-29 kl. 14:43.
Citera
2012-01-29, 15:02
Medlem
Shafts avatar
Fyller äggvitorna någon större funktion mer än att ströbrödet ska fästa bättre vid panering av kycklingfilé? Har nämligen inga kvar, så i värsta fall får man väl vandra ut i det friska vädret på en söndagseftermiddag.
Citera
2012-01-29, 15:13
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
Fyller äggvitorna någon större funktion mer än att ströbrödet ska fästa bättre vid panering av kycklingfilé? Har nämligen inga kvar, så i värsta fall får man väl vandra ut i det friska vädret på en söndagseftermiddag.
Nej, det gör det inte. Jag panerar aldrig min kyckling, om det inte är för att göra en parmesankyckling eller liknande.
Citera
2012-01-29, 18:25
Medlem
Mindstormers avatar
Tänkte tillaga lite kött i ugnen ikväll och göra klyftpotatis, undrar dock hur man bäst går till väga med en ugn. Ska man göra en sak i taget eller ska kan man tillaga köttet och potatisen samtidigt?
Citera
2012-01-29, 18:33
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstormer
Tänkte tillaga lite kött i ugnen ikväll och göra klyftpotatis, undrar dock hur man bäst går till väga med en ugn. Ska man göra en sak i taget eller ska kan man tillaga köttet och potatisen samtidigt?
Beror på vad du har för kött
Citera
2012-01-29, 18:51
Medlem
Mindstormers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Beror på vad du har för kött
Det är ryggbiff, borde kanske skrivit det...
Citera
2012-01-29, 18:54
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindstormer
Det är ryggbiff, borde kanske skrivit det...

Då e det inga problem
Citera
2012-01-30, 10:47
Medlem
Odi-et-amos avatar
Går det att låta äggstanningssmeten stå i kylskåpet under några timmar? Mjölken ska ju vara ljummen och undrar därför om det kommer ha någon konstig inverkan på slutresultatet?
Citera
2012-01-30, 12:23
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Går det att låta äggstanningssmeten stå i kylskåpet under några timmar? Mjölken ska ju vara ljummen och undrar därför om det kommer ha någon konstig inverkan på slutresultatet?
Det som brukar hända är att stanningen blir blåsig, men om du inte har något emot det, så går det bra.
Citera
2012-01-30, 12:41
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Det som brukar hända är att stanningen blir blåsig, men om du inte har något emot det, så går det bra.
Okej. Tack för svaret
Citera
2012-01-30, 16:18
Medlem
CTCs avatar
Någon som har en enkel och magiskt recept på ölmarinad? Håller på att experimentera fram ett recept med ett mörkt öl, Stout/Porter, vitlök, lök, timjan och rosmarin men får inte fram den smaken jag söker, är lite väl sträv och har funderat på att tillsätta en klick honung, för att sedan göra en gräddsås av skyn.
Har funderat på att använda en söt öl istället för stouten, typ Innis&Gunn Rum Cask

Också någon som har tips hur man enklast och lätt tillagar nöt i gryta (av gjutjärn)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in