Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-11-24, 16:02
Medlem
BirgittaSpetss avatar
Hur länge kokar man en kycklingfile?

Hej!
Köpt en kycklingfile. Skall koka den. Hur länge?
Citera
2012-11-24, 16:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaSpets
Hej!
Köpt en kycklingfile. Skall koka den. Hur länge?
15-20 minuter beroende på storlek borde räcka om den inte är fryst. Du måste naturligtvis sticka en provsticka i den och kolla så att köttsaften inte är rosa innan du serverar den.
Citera
2012-11-24, 16:26
Medlem
Kebabsugers avatar
jag tar mina från frysen, brukr koka i 60min innan jag tar upp
Citera
2012-11-24, 16:29
Medlem
BirgittaSpetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
15-20 minuter beroende på storlek borde räcka om den inte är fryst. Du måste naturligtvis sticka en provsticka i den och kolla så att köttsaften inte är rosa innan du serverar den.

Var bara en liten file för 20 sek. tog den ungefär 15, men 10 hade nog räckt.
Var vit rakt igenom. Smakade gott, men inte så mycket trots buljontärning.
Citera
2012-11-24, 16:32
Medlem
Jag har tänkt göra en paj med bacon, lök, broccoli och ost. Jag ska köpa fryst broccoli men måste jag göra något med den innan jag lägger den i pajskalet? Snabbt svar uppskattas!
Citera
2012-11-24, 16:39
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger
Det är sådant som brukar kallas för overkill.
Citera
2012-11-24, 16:55
Medlem
Herr Guldstjärns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Jag har tänkt göra en paj med bacon, lök, broccoli och ost. Jag ska köpa fryst broccoli men måste jag göra något med den innan jag lägger den i pajskalet? Snabbt svar uppskattas!

Nej du behöver inte om du inte vill. Ibland lägger jag i dem helt frysta och ibland tinar jag upp dem/steker dem osv. Kör på!
Citera
2012-11-24, 17:02
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojl
Fryst broccoli kan "vattna ur" pajen, men om du har bråttom så kan du köra dem lite i mikron och få ur det mesta vattnet innan du använder dem i pajen.
Citera
2012-11-24, 17:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabsuger

~Paul~

PS Kul med lite trolleri
Citera
2012-11-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirgittaSpets
Smakade gott, men inte så mycket trots buljontärning.
Nämen, trots en buljongtärning? Du kanske kände att det vore lite för vågat att slänga på salt och peppar också?

Skämt åsido, kycklingfilé smakar ingenting. Du måste göra bra mycket mer än att slänga i en buljongtärning om du vill få något gott av det.

Du kan t.ex. marinera kycklingen först, eller snitta upp den och fylla med något gott, eller linda den i lufttorkad skinka. Eller alla tre. Men att bara koka ett kycklingbröst med en buljongtärning kommer aldrig ge någon direkt smaksensation.

EDIT: Kanske ska tilläggas att jagi nte ser någon poäng att koka kycklingbröst om du inte ska ha i typ kycklingsallad, wok eller gör gryta av det. Stekpanna+ugn är det rätta sättet att få till ett gott kycklingbröst om du ska äta det helt.
Senast redigerad av mysdavey 2012-11-24 kl. 17:59.
Citera
2012-11-24, 17:56
Medlem
gato12s avatar
Vem fan kokar en kycklingfilé...? Låter ju extremt äckligt.

Stek eller gör i ugn.
Citera
2012-11-24, 18:01
Medlem
Här får du ett gott tips som du kan använda dig av nästa gång.

Dela tinade (eller färska) kycklingbröst på längden, vira in i baconskivor.
Stek ett par minuter i stekpanna och lägg sedan över i eb ugnsform och kör i 200 grader, ca 20 minuter.

Blanda en burk crème fraiche naturell med en burk crème fraiche paprika chili, en vitlöksklyfta och 3 msk sweet chili sauce. Häll såsen över kycklingen när den gått klart i ugnen och strö riven ost över. Gratinera i tio minuter till. Servera med ris eller potatis och sallad om man vill vara hälsosam.

Obs! tillagningstiden varierar såklart med storleken på filéerna, jag hade megastora i mitt recept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in