Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-02-13, 23:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Vad tror du om en hollandaise, kan det funka?
Jovisst kan den funka . Tillsätt gärna lite extra citrussaft .

~Paul~
Citera
2009-02-13, 23:12
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jovisst kan den funka . Tillsätt gärna lite extra citrussaft .

~Paul~
Ja precis. Tror att jag kör på det!
Citera
2009-02-13, 23:13
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Ja precis. Tror att jag kör på det!
Hör av dig med slutresultatet!!!!

~Paul~
Citera
2009-02-14, 16:01
Medlem
Varför lyckas jag inte med mina friterade tigerräkor?

Ja brukar köpa skalade tigerräkor ifrån lokala kina-affären, de är gråa och isf inte kokta?
Sedan köper jag en tempura battery mix och slänger ner i fritösen men oftast blir räkorna som segt gummi och skalet hårt som fan. Men jag vågar inte ha i dem kortare tid med tanke på att det är skaldjur o så...

Några knep? Kanske köpa en termometer och se exakt temp?
Citera
2009-02-15, 16:18
Medlem
appe-s avatar
vad är egentligen rimligt för en större tinad kycklingfilé i ugnen? paketet säger 8-12 min för varje filé i 180c, men jag tycker det låter så ..lite.

jag vill nämligen köra pommes samtidigt, då den är märkt likadant på påsen.

idéer?
Citera
2009-02-15, 17:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ergo1024
Varför lyckas jag inte med mina friterade tigerräkor?

Ja brukar köpa skalade tigerräkor ifrån lokala kina-affären, de är gråa och isf inte kokta?
Sedan köper jag en tempura battery mix och slänger ner i fritösen men oftast blir räkorna som segt gummi och skalet hårt som fan. Men jag vågar inte ha i dem kortare tid med tanke på att det är skaldjur o så...

Några knep? Kanske köpa en termometer och se exakt temp?
Har jag uppfattat det rätt att du friterar räkorna med skal på? I första meningen säger du nämligen att de är skalade i affären.

Räkorna skall skalas! De är gråa när de är färska/frysta men ändrar färg till orangerött när de är tillagade. Det faktum att dina räkor blir som gummi visar på att du kör dem alldeles för länge i fritösen. Höj i stället tempen på oljan och korta tiden. Rätt temperatur är kring 180 grader. Köp en termometer om du vill vara säker.

Frityrsmeten bör vara iskall. Man kan gärna ha i lite kolsyrat vatten eller öl. Du bör addera lite extra bikarbonat och bakpulver för att vara säker på att de puffar upp sig ordentligt.

~Paul~
Citera
2009-02-15, 17:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
vad är egentligen rimligt för en större tinad kycklingfilé i ugnen? paketet säger 8-12 min för varje filé i 180c, men jag tycker det låter så ..lite.

jag vill nämligen köra pommes samtidigt, då den är märkt likadant på påsen.

idéer?
Ge filén en fin, brynt yta i en vanlig stekpanna. Kör den därefter i ugn. Man kan köra på lågvärme eller normalvärme. Om du tar det senare så handlar det om 175-180 grader. Då tar en sådan bit ca 7 minuter i ugn.

~Paul~
Citera
2009-02-15, 18:06
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ge filén en fin, brynt yta i en vanlig stekpanna. Kör den därefter i ugn. Man kan köra på lågvärme eller normalvärme. Om du tar det senare så handlar det om 175-180 grader. Då tar en sådan bit ca 7 minuter i ugn.

~Paul~
det blev bra, men inte bäst. jag stekte inte, utan körde bara in en tinad filé med pommes på samma panna. jag hade i för mycket olja, men det fick jag bara hälla av när det väl var klart. drygt 22 minuter i 180c, och det blev kalasbra, tyckte jag iaf. sen så märkte jag väl att en stekyta kanske vore att föredra.
Citera
2009-02-15, 19:00
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
det blev bra, men inte bäst. jag stekte inte, utan körde bara in en tinad filé med pommes på samma panna. jag hade i för mycket olja, men det fick jag bara hälla av när det väl var klart. drygt 22 minuter i 180c, och det blev kalasbra, tyckte jag iaf. sen så märkte jag väl att en stekyta kanske vore att föredra.
OK, det gick att äta i alla fall .

~Paul~
Citera
2009-02-15, 20:08
Medlem
Ironbosss avatar
steka ägg...

ibland när jag steker ägg så får de en gummiliknande konsistens, jag har prövat att steka med och utan matolja och med smör, ibland blir de bra och ibland blir de dåliga, och äggen är inte för gamla heller, vad kan det bero på?
Citera
2009-02-15, 20:13
Medlem
Citat:
Har jag uppfattat det rätt att du friterar räkorna med skal på? I första meningen säger du nämligen att de är skalade i affären.

Räkorna skall skalas! De är gråa när de är färska/frysta men ändrar färg till orangerött när de är tillagade. Det faktum att dina räkor blir som gummi visar på att du kör dem alldeles för länge i fritösen. Höj i stället tempen på oljan och korta tiden. Rätt temperatur är kring 180 grader. Köp en termometer om du vill vara säker.

Frityrsmeten bör vara iskall. Man kan gärna ha i lite kolsyrat vatten eller öl. Du bör addera lite extra bikarbonat och bakpulver för att vara säker på att de puffar upp sig ordentligt.

~Paul~

Räkorna är skalade i affären men gråa och okokta. När jag menade att skalet blir hårt så menade jag frityrsmeten. Dumt av mig...

Mm, jo. Jag har nog förstått att jag har de lite för länge med tanke på gummikonsistensen men jag är rädd att ha dem för kort tid annars...

Tack för tipsen om frityrsmeten! Jag ska prova lite med bakpulver för från restaurangen är de just sådär puffiga och goda.
Citera
2009-02-24, 18:59
Medlem
Dr.Js avatar
Findus oxpytt i ugn?

Blir pytten godare om man kör den i ugnen istället för stekpannan? Självklart är ju detta en smaksak, men jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in