Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-09-08, 18:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Vad kan man göra med överbliven lök som silats bort ur buljong? Är det ens något att spara?

Blanda i en sås för lite extra smak tex men inte så att jag skulle bry mig att spara det om jag inte skulle använda det direkt
Citera
2012-09-09, 22:25
Medlem
BushKillingtons avatar
Hur tillreder jag en fläskfilé för saftigaste resultat?I ugnen?grilla?steka?koka?
Citera
2012-09-10, 01:01
Medlem
Jag vill laga en fond. Det moderna sättet verkar vara att använda en tryckkokare, men jag har bara en "första generationens" tryckkokare som konstant ventilerar ånga. Kommer jag att få ett bra resultat även med den tryckkokare jag har, eller måste jag investera i en ny som håller tätt genom hela processen?
Citera
2012-09-10, 01:26
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Hur tillreder jag en fläskfilé för saftigaste resultat?I ugnen?grilla?steka?koka?

Fräs hela filén snabbt så att den får färg runtom och kör sedan i ugnen på ca 100 grader tills du fått upp tempen inuti till ~60-62 grader (använd stektermometer), låt sedan vila i folie 5-10min innan du skär upp den.
Citera
2012-09-12, 19:08
Medlem
Ingen sil - vad använder jag?

Tjena!

Håller på att laga käk, ska göra sås i pannan och sedan sila denna. Men jag har ingen sil! Vad kan jag använda istället? Har hyfsat bra med utrustning, men det bästa jag kommer på nu är durkslaget.
Citera
2012-09-12, 19:11
Medlem
SoulStoneRiders avatar
Durkslag plus kökshandduk.
Citera
2012-09-12, 19:14
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Tjena!

Håller på att laga käk, ska göra sås i pannan och sedan sila denna. Men jag har ingen sil! Vad kan jag använda istället? Har hyfsat bra med utrustning, men det bästa jag kommer på nu är durkslaget.

Tjenis!

Ja du har själva svarat på din fråga.

Rullkragen
Citera
2012-09-13, 19:37
Medlem
BushKillingtons avatar
Hur rengör jag en gjutjärnspanna på bästa sätt?
Citera
2012-09-13, 20:00
Medlem
Towans avatar
Går det att få tag i musslor så här års, eller är det för tidigt på säsongen?
Citera
2012-09-13, 22:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Normalt så diskar man utan diskmedel, och smörjer sedan in den med matolja.
Citera
2012-09-14, 08:58
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Beror lite på, är den i bra skick (ordentlig glansig svart yta) så är det bara att borsta ur den med hett vatten direkt när man använt den och så ställer man den på den avslagna plattan så att den torkar av eftervärmen.

Är den i dåligt skick så skrubba ur den ordentligt med typ stålborste/stålull tills det inte är några beläggningar/rost kvar och olja sedan in den (ta ett papper och smörj in med lite matolja) och låt stå över natten och torka av och diska sedan i hett vatten (inge diskmedel).
Köp sedan ett ordentligt stycke (sisådär ett halvkilo iaf) billigt osaltat sidfläsk (eller svål om du kan få tag i, finns att få tag i i charken på en del butiker) och knaperstek i omgångar (detta steker in pannan så att den får den där fina blanka svarta ytan som gör att ingenting fastnar).
Citera
2012-09-14, 13:41
Medlem
Vilken potatissort lämpar sig bäst för stuvad potatis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in