Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-14, 16:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
Vilken potatissort lämpar sig bäst för stuvad potatis?
En som är varken mjölig eller fast. Vilka sorter får du tag i i dina närmaste matbutiker?

~Paul~
Citera
2012-09-14, 17:35
Medlem
morgonvalss avatar
Hej!
Har lite vildsvin i frysen och undrar vilken del denna är:

http://s1160.photobucket.com/albums/q489/morgonvals/?action=view&current=5a3d82b4.jpg

Tacksam för svar!
Citera
2012-09-14, 17:57
Medlem
Masterkrabbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonvals
Hej!
Har lite vildsvin i frysen och undrar vilken del denna är:

http://s1160.photobucket.com/albums/q489/morgonvals/?action=view&current=5a3d82b4.jpg

Tacksam för svar!

Skulle gissa på lägg. Jämför med kalvlägg som man gör ex. Osso Bucco på:

http://2.bp.blogspot.com/_yK3ZqIeW4aI/TStLFnCeNEI/AAAAAAAAD-k/ZeJ_dhRSiag/s1600/PICT8296a.jpe
Citera
2012-09-14, 18:22
Medlem
SPOOKYBO111s avatar
Hej! Snälla hjälp mig... vi ska laga oxfilé i ugnen för gäster som kommer inom kort, men min temp har tydligen fått ben och sprungit iväg... Kan någon hjälpa mig med ca tid/grader som behövs för att få köttet medium rare.
Citera
2012-09-14, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPOOKYBO111
Hej! Snälla hjälp mig... vi ska laga oxfilé i ugnen för gäster som kommer inom kort, men min temp har tydligen fått ben och sprungit iväg... Kan någon hjälpa mig med ca tid/grader som behövs för att få köttet medium rare.

Kan tyvärr inte hjälpa dig men personligen skulle jag byta strategi. Skär köttet i skivor och stek det i panna istället.

Det finns så många variabler som påverkar innertemperaturen, som hur tjock köttbiten är, hur jämn temperatur din ugn håller och hurpass länge köttet har legat framme i rumstemperatur.

Just my 2 cents.
Citera
2012-09-14, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En som är varken mjölig eller fast. Vilka sorter får du tag i i dina närmaste matbutiker?

~Paul~

Kommer inte ihåg namnen (tänkte köpa det som tipsades om). Köpte idag det som kallas "färskpotatis" på Willys - blev ett mycket bra resultat. Den var åt det mjöligare hållet.
Citera
2012-09-15, 02:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannace
Kommer inte ihåg namnen (tänkte köpa det som tipsades om). Köpte idag det som kallas "färskpotatis" på Willys - blev ett mycket bra resultat. Den var åt det mjöligare hållet.
Nästan all potatis som säljs nu är färskpotatis. Det innebär att den säljs innan oktober, men av någon anledning finns även annan potatis nu. Senare brukar dom vara noggrannare med att ange sort och om den är fast eller mjölig.
Citera
2012-09-15, 05:23
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nästan all potatis som säljs nu är färskpotatis. Det innebär att den säljs innan oktober, men av någon anledning finns även annan potatis nu. Senare brukar dom vara noggrannare med att ange sort och om den är fast eller mjölig.

Nästan ingen potatis som säljs nu är färskpotatis, även om den kallas så i butiken. Färskpotatisen såldes runt midsommar och det kan vara sorter som Solist, Swift, Rocket, Saxon, Minerva och Hamlet. Den potatis som nu kallas färskpotatis är helt andra sorter, såsom Berber, Ukama, Frieslander och Amandine, och de går under benämningen sommarpotatis.

Sedan kan man tillägga att även höst-/vinterpotatisen är färsk. Skillnaden är att den mognar i jorden och får ett hårdare skal, vilket möjliggör längre lagring.
Citera
2012-09-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Nästan ingen potatis som säljs nu är färskpotatis, även om den kallas så i butiken. Färskpotatisen såldes runt midsommar och det kan vara sorter som Solist, Swift, Rocket, Saxon, Minerva och Hamlet. Den potatis som nu kallas färskpotatis är helt andra sorter, såsom Berber, Ukama, Frieslander och Amandine, och de går under benämningen sommarpotatis.

Sedan kan man tillägga att även höst-/vinterpotatisen är färsk. Skillnaden är att den mognar i jorden och får ett hårdare skal, vilket möjliggör längre lagring.

Tack för informationen. För att återgå till ämnet skulle jag gärna ta emot tips på sorter som då varken är mjöliga eller fasta.
Citera
2012-09-15, 12:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Tack för förklaring.

Det jag egentligen ville säga, var att det kan vara svårt att hitta vilken sort det är så länge som man får sälja färskpotatis eftersom man då inte behöver ange namn.
Citera
2012-09-15, 12:51
Medlem
Jag undrar vilka proportioner ni använder till rårörda lingon och om ni tycker smaken skiljer sig markant från lingonsylt.
Citera
2012-09-15, 13:13
Medlem
irrblosss avatar
Har ni några bra förslag på icke tomatbaserade baser till pastasåser? Grädde funkar ju alltid men det kan bli lite väl fett, creme fraiche blir för syrligt och vanlig redning med smör och mjölk kan bli lite tråkigt. Hade tänkt göra en pasta med strimlad fläskfilé, vitlök, soltorkade tomater, vitt vin, parmesan och lite färska örter, men vet inte hur jag ska reda den så den blir krämig och god. Är det bara grädde som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in