Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-09-06, 21:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Hur länge kan man förvara köttfärsi kylskåp?
Max ett dygn innan den börjar ändra smak och max två dygn innan den börjar så sakteligen bli dålig. Dessutom beror det på hur pass kallt du har i kylen och i vilket skick färsen var vid inköpstillfället.

~Paul~
Citera
2012-09-06, 21:34
Medlem
BushKillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Max ett dygn innan den börjar ändra smak och max två dygn innan den börjar så sakteligen bli dålig. Dessutom beror det på hur pass kallt du har i kylen och i vilket skick färsen var vid inköpstillfället.

~Paul~
Jag har kylskåpet på så kallt som det går.
Citera
2012-09-06, 21:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushKillington
Jag har kylskåpet på så kallt som det går.
OK. En färsk färs borde hålla i två dygn.

~Paul~
Citera
2012-09-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du ska INTE använda blandfärs till råbiff. Blandfärs innehåller fläsk, och det får inte under några omständigheter ätas otillagat.

Gör pannbiffar istället och stek, eller en köttfärslimpa ,eller vad du vill. Men blandfärs ska tillagas.

Ähh vad larvig du är. Fläsk går alldeles utmärkt att äta utan att steka ihop det till en skosula. Dock måste det vara av god kvalite, om så är fallet går det att äta rått utan problem. Därmed inte sagt att det är speciellt gott rått men inget att vara rädd för.
Citera
2012-09-08, 10:22
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund
Ähh vad larvig du är. Fläsk går alldeles utmärkt att äta utan att steka ihop det till en skosula. Dock måste det vara av god kvalite, om så är fallet går det att äta rått utan problem. Därmed inte sagt att det är speciellt gott rått men inget att vara rädd för.
Du kan laga till fläsk utan att laga det till seg skosula, men du ska ändå inte hålla det som vana att äta rått fläsk. Precis som att du inte ska äta rå kyckling. Visst, salmonella är näst intill obefintlig i Sverige, men det är en dålig vana ändå.
Citera
2012-09-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du kan laga till fläsk utan att laga det till seg skosula, men du ska ändå inte hålla det som vana att äta rått fläsk. Precis som att du inte ska äta rå kyckling. Visst, salmonella är näst intill obefintlig i Sverige, men det är en dålig vana ändå.

Det värsta som händer dig (såvida du inte är gammal, hjärtsjuk eller har ett försvagat immunförsvar) är rännskita i någon dag eller två. Desto mer vätska som är kvar i köttbiten desto saftigare blir den. Rå kyckling är även det inte några konstigheter om den är av bra kvalité. Dock är det endast broilerkycklingar som finns i affärerna vilket inte ens är att rekommendera att äta..
Citera
2012-09-08, 11:32
Medlem
irrblosss avatar
Finns det wraphållare? Någon typ av pappers/kartongficka som ser till att det inte droppar i botten när man äter? Ja jag vet hur man viker wraps, men ibland droppar det sås/dressing ändå, speciellt om man varit lite generös med fyllningen.
Citera
2012-09-08, 13:40
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns det wraphållare? Någon typ av pappers/kartongficka som ser till att det inte droppar i botten när man äter? Ja jag vet hur man viker wraps, men ibland droppar det sås/dressing ändå, speciellt om man varit lite generös med fyllningen.

Vi brukar gå ner till lokala pizzaturken och fråga efter ett par hamburgerfickor (dom har dom stora i plast till sina stora burgare samt kebab i bröd) ebjuder en slant (som han alltid tackar nej till) och får perfekta hållare.

Vet inte om dom finns att köpa som privatperson.

annars så kan man ju alltid klippa till en fryspåse och ett gammalt kuvert (påsen större än kuvertet) och lägga påsen i kuvertet och vika över kanten (bara påsen blir för sladdrigt).
Citera
2012-09-08, 17:25
Medlem
KloBengans avatar
Tjena boys n gals!

Köpte ett gäng champinjoner igår, som jag tänkte tillreda idag. Dum som jag var stoppade jag dem dock inte i kylen, utan slängde tanklöst in dem i skafferiet. Hopplöst, jag vet.

Jag kände lite på dem och luktade, verkade fortfarande ha bibehållit sin integritet i egenskap av kulinarisk höjdare, trots min fadäs. Om jag tillreder svampen i fråga idag, i form av en rustik men kryddig köttgryta - vad kan jag räkna med för hållbarhet på denna tillredda (eventuellt då övervintrade) svamp?

Tacksam för svar.

Er tillgivne amatör,
KloBengan
Citera
2012-09-08, 17:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloBengan
Tjena boys n gals!

Köpte ett gäng champinjoner igår, som jag tänkte tillreda idag. Dum som jag var stoppade jag dem dock inte i kylen, utan slängde tanklöst in dem i skafferiet. Hopplöst, jag vet.

Jag kände lite på dem och luktade, verkade fortfarande ha bibehållit sin integritet i egenskap av kulinarisk höjdare, trots min fadäs. Om jag tillreder svampen i fråga idag, i form av en rustik men kryddig köttgryta - vad kan jag räkna med för hållbarhet på denna tillredda (eventuellt då övervintrade) svamp?

Tacksam för svar.

Er tillgivne amatör,
KloBengan

Svamp klarar sig bättre i skafferiet än i kylen för det mesta (dom brukar bli fuktiga och eländiga i kylen, trots papperspåse).

Hållbarheten på grytan blir den vanliga (runt en vecka ung i kyl).
Citera
2012-09-08, 18:06
Medlem
KloBengans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Svamp klarar sig bättre i skafferiet än i kylen för det mesta (dom brukar bli fuktiga och eländiga i kylen, trots papperspåse).

Hållbarheten på grytan blir den vanliga (runt en vecka ung i kyl).

Tack så hemskt mycket! Då slipper jag kila till affären igen

Du har räddat min afton, och det för stunden kokande högrevet tackar ömmast!
Citera
2012-09-08, 18:07
Medlem
sp3tts avatar
Vad kan man göra med överbliven lök som silats bort ur buljong? Är det ens något att spara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in