Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Sotare på knäckebröd sålde dom väl nere vid strömmen i tokholm (fast det var några år sen)

Sotare säljs fortfarande på Södermalmstorg vid Slussen. Tror det skulle bli folkstorm om de tog bort strömmingsvagnen.
Citera
2011-12-20, 14:23
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Snabb fråga, håller på att ska göra inlagda rödbetor och mindes fel så jag skalade dom.. vilket dom inte ska innan dom kokas visade det sig. Är det helt kört då eller kan det fungera att koka skalade, försvinner färgen eller vad?

Bättre att köpa nya och kassera dessa kanske?
Citera
2011-12-20, 15:58
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Snabb fråga, håller på att ska göra inlagda rödbetor och mindes fel så jag skalade dom.. vilket dom inte ska innan dom kokas visade det sig. Är det helt kört då eller kan det fungera att koka skalade, försvinner färgen eller vad?

De blir lite blekare, men smakar likadant. Det finns ju fö både bleka och polkagrisfärgade rödbetor au naturelle så att säga, och även de smakar likadant som de helröda rödbetorna. Smaken sitter alltså inte i färgämnet som heter betakaroten, och även bl a finns i morötter.
Citera
2011-12-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruz
Trodde svenska chipstillverkare bara körde med solrosolja i sina chips numera. Palmoljan tog dom väl bort för 3-4 år sedan?

Inte enligt Mattias Klums dokumentär
Citera
2011-12-20, 17:11
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tired
Tänkte rimma sidfläsk. Har sökt efter någon bra guide utan vidare resultat så jag tänkte prova lyckan här istället. Hur mycket salt jämfört med vätska behöver man? Hur länge behöver det stå? etc.

Uppskattar svar stort

Kolla om De Paul svarade, kolla inte alla hans inlägg för då hinner du nog gå i graven innan du är klar - även om du är i 20 års åldern nu.

Har för mig han saltade själv och rutade upp det före tillagning - en sån där evighets körning - inte ens i plastpåse, utan i ugn på typ nån grad över absloluta nollan... Nåja det tog länge i alla fall.

Han fick frågan (inte av mig), däremot kommer jag inte ihåg ifall mästaren svarade. Man glömmer så fort.
Citera
2011-12-20, 18:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva

Om man kokar dom kan man dra av skalen.
Citera
2011-12-20, 22:36
Medlem
Exclamation-marks avatar
Jag har fått ett stycke "fenalår med ben" på 2 kg, saltat och torkat. Hur förvarar man detta? Måste man ha det i kylen?
Citera
2011-12-20, 23:27
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exclamation-mark
Jag har fått ett stycke "fenalår med ben" på 2 kg, saltat och torkat. Hur förvarar man detta? Måste man ha det i kylen?

Du måste ej, men själv brukar jag förvara mitt där, vilande på kylskåpsgallret och
utan emballage som t.ex. plastpåse. Torkat och saltat, har det en mycket
lång hållbarhetstid. Gott att tälja på när andan faller på (och det gör den ofta).
Jag täcker alltså bara "skärytan" med metallfolie.
Senast redigerad av FruGondol 2011-12-20 kl. 23:31.
Citera
2011-12-21, 01:29
Medlem
Finns det något snabbt sätt (<10h) att göra en julskinka på, och vad heter styckdelen på engelska?

Vad finns det annars för svensk mat man kan få tag på här? Finns det något som motsvarar prinskorven?
Citera
2011-12-21, 06:11
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assultfrodo2
Finns det något snabbt sätt (<10h) att göra en julskinka på, och vad heter styckdelen på engelska?

Vad finns det annars för svensk mat man kan få tag på här? Finns det något som motsvarar prinskorven?
Var bor du kan ju vara bra att veta, skiljer ju sig en hel del mellan dom Engelskspråkiga länderna om vad som finns att tillgå.
Citera
2011-12-21, 13:22
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kolla om De Paul svarade, kolla inte alla hans inlägg för då hinner du nog gå i graven innan du är klar - även om du är i 20 års åldern nu.

Har för mig han saltade själv och rutade upp det före tillagning - en sån där evighets körning - inte ens i plastpåse, utan i ugn på typ nån grad över absloluta nollan... Nåja det tog länge i alla fall.

Han fick frågan (inte av mig), däremot kommer jag inte ihåg ifall mästaren svarade. Man glömmer så fort.

3.5% salt brukar jag använda.
Citera
2011-12-21, 13:23
Medlem
kissen_mjaus avatar
Jag minns att jag har ätit soppa med risklumpar hos en bekant en gång i tiden, nu fick jag lust att ha risklumpar/bollar i min soppa men jag vet inte hur jag ska gå tillväga, är det nån speciell ris det handlar om? Koksätt? Eller tar man bara det vanliga riset och trycker ihop den till önskat form och konsistens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in