Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-11-05, 17:13
Medlem
Mr Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Vet någon vart man kan köpa sånadära klämflaskor i plast med en liten topp längst ute på, som används av kockarna på TV när de garnerar tallrikar med sås, olivolja osv (liksom av turkarna på grillen när de dränker pizzan med bea)... ?

Vet att sadana finns pa Ahléns, dock kostar de typ 120 kronor dar. Svindyrt. Annars kan du ju testa matlagningsbutiker som Werner & Werner och liknande.
Valdigt konstig egentligen da sana kostar 2 dollar har i staterna.
Citera
2008-11-06, 22:43
Medlem
Slav3rs avatar
Nu är jag väldigt less på fastbränt skit i stekpannan! Jag tror det är kryddorna som gör det. det blir alltid fastbränt i pannan. Jag kör med flytande margarin (om det har någon betydelse) snälla hjälp mej i min kamp mot fastbrända kryddor!
Citera
2008-11-06, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
Nu är jag väldigt less på fastbränt skit i stekpannan! Jag tror det är kryddorna som gör det. det blir alltid fastbränt i pannan. Jag kör med flytande margarin (om det har någon betydelse) snälla hjälp mej i min kamp mot fastbrända kryddor!

Använd först och främst ALDRIG margarin till någonting över huvud taget.
Se till att ha en riktigt het panna så fastnar det mindre. Stek i en neutral olja eller smörolja (skirat smör).
Citera
2008-11-07, 07:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slav3r
Tycker att det går att steka med flytande margarin, men föredrar smör, olja eller en blandning av bägge.

Om du har en gjutjärnspanna så låter det som du kanske inte sköter pannan rätt.
Och man ska inte diska stekpannan med diskmedel för det är ett säkert kort att det ska börja fastna.
Om man har trots allt diskat med diskmedel så måste man "bränna" in den igen.
Och det gör man med olja som man hettar upp riktigt varmt så det börjar ryka lätt(ha upp sikt så du inte kör tills det börjar brinna).
Torka ur panna och låt den svalna upprepa 2ggr till.

Nu har ett ett kollager bildats i pannan som gör att det inte bränner in och fastnar.

Sen diskar du med ljummet/varmt vatten utan diskmedel.
Citera
2008-11-07, 23:41
Medlem
Slav3rs avatar
Tack för svar! Ska sluta steka med flytande och se om det blir bättre
Citera
2008-11-13, 13:49
Medlem
Bolages avatar
Angående purjolök, vilken del är egentligen godast att använda i matlagning? Jag har fått för mig att den vita delen är det man använder, så jag brukar inte använda mer än lite av det gröna sen slänger jag resten, men hur är det? Kan man använda nästan hela löken utan att det smakar konstigt?
Citera
2008-11-13, 14:01
Medlem
Absolut kan du använda hela löken utan att det smakar konstigt. Vet folk som hellre använder den gröna delen.
Citera
2008-11-13, 14:14
Medlem
dePauls avatar
Båda delarna används förståss. De har lite olika egenskaper och smak. Den vita delen är att föredra i samband med olika stekgrunder, medan den gröna passar i soppor och gryträtter, preferabelt med en hel del bitmoststånd kvar.

I t ex kinesisk matlagning så brukar men använda den vita delen (finhackad) tillsammans med ingefära och vitlök. Detta är den s k grunden som man fräser på innan man lägger i köttet. Den gröna delen tillsätter man allra sist och den skall i stort sett bara värmas igenom för att inte tappa sprödheten.

~Paul~
Citera
2008-11-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
I t ex kinesisk matlagning så brukar men använda den vita delen (finhackad) tillsammans med ingefära och vitlök. Detta är den s k grunden som man fräser på innan man lägger i köttet. Den gröna delen tillsätter man allra sist och den skall i stort sett bara värmas igenom för att inte tappa sprödheten.

Det du snackar om är en s.k yuxiang, http://en.wikipedia.org/wiki/Yuxiang

Scallions är väl salladslök? Fast jag antar att purjolökens vita del borde fungera lika bra.
Citera
2008-11-13, 19:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Det du snackar om är en s.k yuxiang, http://en.wikipedia.org/wiki/Yuxiang

Scallions är väl salladslök? Fast jag antar att purjolökens vita del borde fungera lika bra.
Det är helt korrekt. En traditionell yuxiang är lagad på salladslök men jag (liksom en hel del kineser) fuskar till det med vanlig purjolök, som är avsevärt billigare. Slutresultatet är dock detsamma, dvs man märker ingen skillnad i smak .

~Paul~
Citera
2008-11-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är helt korrekt. En traditionell yuxiang är lagad på salladslök men jag (liksom en hel del kineser) fuskar till det med vanlig purjolök, som är avsevärt billigare. Slutresultatet är dock detsamma, dvs man märker ingen skillnad i smak .

~Paul~

Om inte annat är purjolök iallafall mycket lättare att handskas med. Så jävla pillrigt att skala bort det yttersta lagret och sedan den tunna slemmiga hinnan precis innanför på salladslökar.
Citera
2008-11-13, 20:17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Om inte annat är purjolök iallafall mycket lättare att handskas med. Så jävla pillrigt att skala bort det yttersta lagret och sedan den tunna slemmiga hinnan precis innanför på salladslökar.
En bra salladslök brukar jag inte skala, det är bara om den är lite torr som jag funderar på det.

Men det där slemmiga du pratar om det finns ju i varje lager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in