Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-04-23, 16:31
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaft
Vad kostar egentligen fläskfärs resp. nötfärs per kilogram? Det slog mig precis att jag aldrig riktigt stannat upp och funderat över hur mycket jag betalar varje gång. Jag vet att det finns veckans erbjudande och liknande men rent generellt, vad är priset? Eller rättare sagt, vad betalar Ni för er färs?
Min nötfärs brukar nog ligga runt 40-45 kr/500 g. Men det varierar väl ganska mycket kan jag tänka mig.
Citera
2013-04-23, 17:05
Medlem
Shafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Min nötfärs brukar nog ligga runt 40-45 kr/500 g. Men det varierar väl ganska mycket kan jag tänka mig.

Upp till 90kr/kg för nötfärs har jag nog aldrig fått betala. Vilken matkedja rör det sig om?
Citera
2013-04-23, 17:16
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Upp till 90kr/kg för nötfärs har jag nog aldrig fått betala. Vilken matkedja rör det sig om?
Brukar handla på ICA Maxi, brukar även köpa Scans (tror jag?) nötfärs på högrev. Kanske den är dyrare än "vanlig" köttfärs.
Citera
2013-04-23, 17:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Vad kostar egentligen fläskfärs resp. nötfärs per kilogram? Det slog mig precis att jag aldrig riktigt stannat upp och funderat över hur mycket jag betalar varje gång. Jag vet att det finns veckans erbjudande och liknande men rent generellt, vad är priset? Eller rättare sagt, vad betalar Ni för er färs?

Runt 80-100kr/kg för svensk 10% nötfärs lite beroende på vart man köper och hur mycket man köper (~60-70 på erbjudande)

Brukar dock köpa den fetare färsen (15-20%) och bryr mig inte om den är svensk eller inte samt köper 2kg paket, då brukar det landa runt 40-50kr/kg på erbjudande och 60-70kr "normalt"
Citera
2013-04-23, 18:51
Medlem
ParadiseEditions avatar
Vilken rökt skinka/sidfläsk eller dyl är bäst för en egengjord carbonara?
Citera
2013-04-23, 18:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParadiseEdition
Griskind är optimalt, pancetta är OK. Båda varianterna är orökta i originalreceptet. Dagens varianter kan dock utgå från rökt sidfläsk till bacon. Bacon är alltid rökt.

En variant kan lagas på bresaola. Personligen gillar jag den bäst eftersom den inte är så fet.

~Paul~
Citera
2013-04-23, 19:04
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Om du verkligen vill ha rökt kött i din carbonara, så skulle jag satsa på så lättrökt som möjligt. Gärna en hel bit sidfläsk som du tärnar själv. Jag föredrar med hästlängder icke-rökt pancetta i carbonara. Det är inte så lätt att få tag på i butik om man inte bor i en någorlunda stor stad (för att inte tala om guanciale), så jag brukar göra egen på färskt sidfläsk. Det tar ett par veckor, men kräver nästan inget jobb, och resultatet blir fantastiskt bra.
Citera
2013-04-23, 19:17
Medlem
ParadiseEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Om du verkligen vill ha rökt kött i din carbonara, så skulle jag satsa på så lättrökt som möjligt. Gärna en hel bit sidfläsk som du tärnar själv. Jag föredrar med hästlängder icke-rökt pancetta i carbonara. Det är inte så lätt att få tag på i butik om man inte bor i en någorlunda stor stad (för att inte tala om guanciale), så jag brukar göra egen på färskt sidfläsk. Det tar ett par veckor, men kräver nästan inget jobb, och resultatet blir fantastiskt bra.

Det måste inte vara just rökt, det kan vara vilket som som blir godast till! Jag har ingen möjlighet att göra eget då det skall lagas nu i veckan..
Citera
2013-04-23, 19:25
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Det måste inte vara just rökt, det kan vara vilket som som blir godast till! Jag har ingen möjlighet att göra eget då det skall lagas nu i veckan..

Om jag känner mig lite sådär så brukar jag göra carbonara ibland men "till" den äter jag inte något stekt charkuteri utan istället parma- eller seranoskinka "rå". Den är rätt salt och bör inte stekas för då blir den ettersalt och inte särskilt god.
Citera
2013-04-23, 19:32
Medlem
ParadiseEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Om jag känner mig lite sådär så brukar jag göra carbonara ibland men "till" den äter jag inte något stekt charkuteri utan istället parma- eller seranoskinka "rå". Den är rätt salt och bör inte stekas för då blir den ettersalt och inte särskilt god.

Smart tanke, jag har aldrig tänkt att man kan ha rå parma på sidan om.. lät ruggigt gott! Jag kanske testar det då! Blev riktigt hungrig vid tanken!
Citera
2013-04-23, 19:40
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Smart tanke, jag har aldrig tänkt att man kan ha rå parma på sidan om.. lät ruggigt gott! Jag kanske testar det då! Blev riktigt hungrig vid tanken!

Det är faktiskt inte så tokigt, testa. DO IT, DO IT!
Citera
2013-04-23, 20:26
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Det blir säkert gott ändå. En sak att tänka på är att rökt fläsk som man köper färdigförpackat ofta är rätt kraftigt saltat, och om du som jag gillar att ha en hel del parmesan, pecorino, eller en blanding av dessa i rätten, så blir det lätt lite väl salt. Jag använde nyligen något som på förpackningen kallades rökt pancetta, men som egentligen var bacon. Märket var Delizie. Det blev för salt för min smak.

Jag rekommenderar starkt att testa att göra egen pancetta (eller guanciale, om du lyckas få tag på griskind) för framtida bruk. Det håller rätt länge i kylen, och går utmärkt att frysa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in