Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-25, 20:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Ja typ så lite socker som möjligt och sånt, bra för kroppen helt enkelt. Sorry för vag beskrivning då jag inte själv riktigt vet jag menar..

Ägg, bacon och massor av grönsaker.
Citera
2017-01-31, 00:57
Medlem
Mohaves avatar
Jag ville bara ha ett par kvistar dill men nu råkade jag köpa på mig en megaknippa. Går det att frysa in dill eller är det bara att slänga det jag inte behöver nu?
Citera
2017-01-31, 07:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag ville bara ha ett par kvistar dill men nu råkade jag köpa på mig en megaknippa. Går det att frysa in dill eller är det bara att slänga det jag inte behöver nu?

Klart den går att frysa. Blir inte som färsk, men ok för såser m.m. Skär innan frysning.
Citera
2017-02-04, 10:35
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det fermenterad sojamjölk?
Citera
2017-02-04, 10:52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Brukar hacka upp dillen, och paketera i en bra förpackning.
Där man trycker ihop dillen rätt hårt, och sen när det vankas att man ska ha dill så skrapar man bara med en gaffel.
Och har det gått långt emellan så det är en massa iskristaller på dillen, så skrapar man bara bort detta.
Så kan man ha dill hela vintern.
Och personligen tycker jag detta smakar hur bra som helst.
Citera
2017-02-04, 20:40
Medlem
Pickels67s avatar
Reduktion bearnaisesås och vatten

Hej!

Det här kanske är en oerhört dum fråga men å andra sidan, frågar man inte får man inget veta.
När det skall göras en reduktion till bearnaisesås så skall man ha i typ 2 msk vatten och resten.

Nu till frågan, varför vatten?
Kokar man ändå inte bort det när man reducerar ner reduktionen?

Mvh
Citera
2017-02-04, 20:51
Medlem
JoeDevolas avatar
Jo, det är nog själva poängen att vattnet ska kokas bort. Gissar att vinägern i sig är lagom koncentrerad. Om du skippar vattnet får du noll koktid om du vill ha normal vinägerkoncentration. Om jag förbereder en maträtt som tar betydligt längre tid är såsen, brukar jag hälla i mycket mer vatten än 2 msk. Då hinner kanske reduktionen ta upp mer smaker från kryddorna.
Citera
2017-02-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Hej!

Det här kanske är en oerhört dum fråga men å andra sidan, frågar man inte får man inget veta.
När det skall göras en reduktion till bearnaisesås så skall man ha i typ 2 msk vatten och resten.

Mvh
Meningen med att koka ned är ju att reducera vattenhalten...
Citera
2017-02-04, 20:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pickels67
Mvh
Kanske du undrar över varför man inte kan strunta i vattnet, och kanske i att koka?

Tanken är att lök och kryddor ska koka in i reduktionen, det gör de inte om du bara blandar ihop.
Citera
2017-02-04, 22:23
Medlem
Strobeliciouss avatar
Hittade ett recept på fiskburgare där det står

"Forma 4 biffar av fiskfärsen och stek dem i smör och olivolja på medelhög temperatur i ca 3 minuter på varje sida."

Sätter man då först i olja och låter det blir varmt för att sen sätta i smör?

Eller hur går man till väga?
Citera
2017-02-04, 23:19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Hittade ett recept på fiskburgare där det står

"Forma 4 biffar av fiskfärsen och stek dem i smör och olivolja på medelhög temperatur i ca 3 minuter på varje sida."

Sätter man då först i olja och låter det blir varmt för att sen sätta i smör?

Eller hur går man till väga?
Fisk steker du inte på så hög temperatur, så där fungerar det att ha i smör från början. Steker man kött så är det fiffigt att ha i smöret i slutet, och mest ösa med det.
Citera
2017-02-05, 00:49
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Fisk steker du inte på så hög temperatur, så där fungerar det att ha i smör från början. Steker man kött så är det fiffigt att ha i smöret i slutet, och mest ösa med det.

Så ska man sätta i oljan och smöret samtidigt och vänta tills det blir nog varmt för att sen steka fisken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in