Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-10-19, 04:02
Medlem
Necrotzicas avatar
En snabb fråga, vart kan jag få tag på bläckfisk bläck till att göra egen svart pasta?
Finns det några bra webbutiker som säljer lite mer ovanlig gourmetmat?
Finns nämligen inte att få tag på i skithålan jag bor i nu.
Citera
2009-10-20, 17:49
Medlem
Ska till helgen äta en god köttbit är tanken. Är halvrookie på det här med kött så jag behöver lite tips. Åt entrecote förra veckan vilket var jävligt gott men tänkte pröva nåt annat nu. På min ICA kör dom oxfilé från Nya Zeeland för 199:- kilot, i 1,3 kilos förpackningar. Hur är den frysta, går den att äta, eller skiljer det sig jättemycket från den färska? Är det bättre att köpa något annat kött färskt för samma kilopris. Färsk oxfille är tyärr inte ett alternativ med min ekonomi....

Tacksam för svar!
Citera
2009-10-20, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Ska till helgen äta en god köttbit är tanken. Är halvrookie på det här med kött så jag behöver lite tips. Åt entrecote förra veckan vilket var jävligt gott men tänkte pröva nåt annat nu. På min ICA kör dom oxfilé från Nya Zeeland för 199:- kilot, i 1,3 kilos förpackningar. Hur är den frysta, går den att äta, eller skiljer det sig jättemycket från den färska? Är det bättre att köpa något annat kött färskt för samma kilopris. Färsk oxfille är tyärr inte ett alternativ med min ekonomi....

Tacksam för svar!
Fryst oxfilé är ett bra alternativ till i princip allt annat färskt kött.
Tina det långsamt i kylen i unngefär ett dygn och låt det få rumstemperatur innan du tillagar det så blir det nog bra.
Eftersom den kan bli lite grå och tråkig helstekt på grund av frysningen så föreslår jag att du skär till ett par centimeter tjocka skivor och steker typ tre minuter per sida.
Citera
2009-10-20, 21:18
Medlem
Snövits avatar
Jag tycker absolut du ska helsteka den stek bara på en uta i pannan först sen in i ugnen på 100 grader och låt den gå till typ 56 grader.
Citera
2009-10-21, 10:23
Medlem
Har bjudit hem en tjej på middag ikväll, kommer säkert bli riktigt trevligt.
Men nu till problemet, jag har tidigare skrytit om mina matlagning-skills
Det mest avancerade jag gjort i köket är väl typ att koka pasta

Så någon som har ett tips på vad jag kan göra?
Har ungefär en timme på mig att laga middagen ikväll, så hjälp mig

Edit: Hittade det här receptet, kan det vara något att bjuda på?
http://www.recepten.se/recept/currykyckling.html
Senast redigerad av Ramlar86 2009-10-21 kl. 10:25.
Citera
2009-10-21, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ramlar86
Har bjudit hem en tjej på middag ikväll, kommer säkert bli riktigt trevligt.
Men nu till problemet, jag har tidigare skrytit om mina matlagning-skills
Det mest avancerade jag gjort i köket är väl typ att koka pasta

Så någon som har ett tips på vad jag kan göra?
Har ungefär en timme på mig att laga middagen ikväll, så hjälp mig

Edit: Hittade det här receptet, kan det vara något att bjuda på?
http://www.recepten.se/recept/currykyckling.html
Låter väl jättegott!
Ett tips är att du låter häller i curryn i smöret strax innan du lägger i kycklingen. Dels ger curryn mer smak då, dels blir det en väldigt god doft.
Vill du imponera lite extra, köp Santa Marias Mangocurry. Den är verkligen kanongod!
Citera
2009-10-22, 19:41
Medlem
torrenttobbes avatar
Hej! Har precis slängt in pommes och fläskfile i ugnen, hur fan ska jag få det här tajmat? Har ingen termometer
Citera
2009-10-22, 19:44
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Hej! Har precis slängt in pommes och fläskfile i ugnen, hur fan ska jag få det här tajmat? Har ingen termometer

Slängde du in fläskfilén rå, eller för-brynte du den i stekpanna först?
Citera
2009-10-22, 19:48
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Slängde du in fläskfilén rå, eller för-brynte du den i stekpanna först?
för-brynte den såklart tänkte mest på vilken temperatur som vore optimal för att få bra kött men inte såsiga pommes.
Riskerar den att bli torr om jag har den på gallret ovanför pommesen som jag har nu? Fan kanske skulle ställt frågorna innan men är jävligt hungrig
Citera
2009-10-22, 20:31
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
för-brynte den såklart tänkte mest på vilken temperatur som vore optimal för att få bra kött men inte såsiga pommes.
Riskerar den att bli torr om jag har den på gallret ovanför pommesen som jag har nu? Fan kanske skulle ställt frågorna innan men är jävligt hungrig

Ja, den kan ju riskera att bli torr; jag hade nog valt att ugnssteka den i aluminiumfolie i det läget.

Dock så finns det ett gammalt kock-trick för att kolla hur pass tillagad en fläsk-, eller oxfilé är utan att använda termometer tills nästa gång:

1] Håll upp vänster hand framför dig.
2] Sätt pekfingret mot tummen, och känn med högra handens pekfinger på den muskel som sitter i vecket mellan tummen och pekfingret på den vänstra handen.
3] Det motstånd som du där känner är samma motstånd som en "blodig" bit kött.
4] Om du sedan tar långfingret och sätter mot tummen, och känner på muskeln, så representerar den känslan "blodig till medium"...osv...

Så:

Pekfinger-Tumme = Blodig
Långfinger-Tumme = Blodig till Medium
Ringfinger-Tumme = Medium till välstekt
Lillfinger-Tumme = Välstekt

Efter lite övning med detta trick så kommer du lära dig att känna på köttet och direkt veta vid vilken genomstekningsgrad det befinner sig.

Man kan även sticka ner en kniv i den tjockaste delen av köttet och observera vätskan som sipprar ut.
Beroende på hur pass röd vätskan är så kan man avgöra köttets genomstekningsgrad.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-10-22 kl. 20:42.
Citera
2009-10-24, 00:48
Medlem
Jag har inte hunnit köpa en kastrull men har en kaffekanna, kan jag koka pasta i den eller den kommer spricka?
Citera
2009-10-24, 00:58
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 010f
Jag har inte hunnit köpa en kastrull men har en kaffekanna, kan jag koka pasta i den eller den kommer spricka?
Jag hade inte vågat.
Har du, micro?
Där kanske du har större lycka, om du nu har ett kärl som passar, bunke eller nått.
och se till ha bra fart på vattnet innan du skickar i spagettin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in