Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
för-brynte den såklart

tänkte mest på vilken temperatur som vore optimal för att få bra kött men inte såsiga pommes.
Riskerar den att bli torr om jag har den på gallret ovanför pommesen som jag har nu? Fan kanske skulle ställt frågorna innan men är jävligt hungrig

Ja, den kan ju riskera att bli torr; jag hade nog valt att ugnssteka den i aluminiumfolie i det läget.
Dock så finns det ett gammalt kock-trick för att kolla hur pass tillagad en fläsk-, eller oxfilé är utan att använda termometer tills nästa gång:
1] Håll upp vänster hand framför dig.
2] Sätt pekfingret mot tummen, och känn med högra handens pekfinger på den muskel som sitter i vecket mellan tummen och pekfingret på den vänstra handen.
3] Det motstånd som du där känner är samma motstånd som en "blodig" bit kött.
4] Om du sedan tar långfingret och sätter mot tummen, och känner på muskeln, så representerar den känslan "blodig till medium"...osv...
Så:
Pekfinger-Tumme = Blodig
Långfinger-Tumme = Blodig till Medium
Ringfinger-Tumme = Medium till välstekt
Lillfinger-Tumme = Välstekt
Efter lite övning med detta trick så kommer du lära dig att känna på köttet och direkt veta vid vilken genomstekningsgrad det befinner sig.
Man kan även sticka ner en kniv i den tjockaste delen av köttet och observera vätskan som sipprar ut.
Beroende på hur pass röd vätskan är så kan man avgöra köttets genomstekningsgrad.