Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-01-07, 19:04
Medlem
Razzaks avatar
Hur varmt kan man steka smör(svara gärna med en siffra på spisen)? Jag har en tendens att bli lite rastlös, skulle "fira" sista dagen på lovet med Toast Skagen till frukost men det blev nog lite varmt då smöret fick lite fel färg och det kom en del rök.
Det resulterade i missfärgat bröd vilket drog ner helhetsintrycket lite.
Citera
2009-01-07, 19:10
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Någon som har lust att definiera och rangordna de olika yrkesgrupperna/titlarna på en rest.

Typ köksmästare,kock,hovmästare,kallskänka,sous-chef, osv osv.
Intressant att veta vad alla människor egentligen gör på en rest.
Kökspersonal brukar inte vilja förknippas med serveringspersonal. Lika lite med kallskänkan/ekonomibiträdet som oftast på sätt och vis konkurrerar med kökspersonalen.

I ett vanligt kök gäller: Diskpersonal - köksbiträde/praktikant - lärling - 1:e kock - 2:e kock - 3:e kock (osv) - sous - chefskock/köksmästare.

-Paul~
Citera
2009-01-07, 19:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razzak
Hur varmt kan man steka smör(svara gärna med en siffra på spisen)? Jag har en tendens att bli lite rastlös, skulle "fira" sista dagen på lovet med Toast Skagen till frukost men det blev nog lite varmt då smöret fick lite fel färg och det kom en del rök.
Det resulterade i missfärgat bröd vilket drog ner helhetsintrycket lite.
Beror på hur mörkt du vill ha smöret. Personligen går jag inte högre än 65 grader.

~Paul~
Citera
2009-01-07, 19:42
Medlem
Razzaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Beror på hur mörkt du vill ha smöret. Personligen går jag inte högre än 65 grader.

~Paul~

Det stämmer, men kan man sätta spisen på 10:an och fortfarande kunde använda smör utan att det blir illaluktande aska?
Citera
2009-01-07, 23:27
Medlem
TheCazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Brukar göra en sås av cr fr, lök, svamp, bacon och kalvfond till just fläskfile och pasta. Kanske inget du har hemma. Men både svamp, bacon och lök går att skippa. Blir självklart inte lika gott. Men iaf. Snabbt enkelt och gott. Ibland får man vara lat.

Det där lät väldigt gott.
Har inte hemma allt nu, men det är väl inte sista gången jag äter pasta och kött.
Bacon har man ju nästan alltid hemma.
Citera
2009-01-07, 23:29
Medlem
Lostkids avatar
Hur pass mycket ventilation kräver en microvågsugn? Har ett köksskåp som står tomt, och funderar på att ställa in en micro. Börjar bli lätt tröttsamt att värma rester/storkok i ugnen.
Tror ni det funkar att ha en micro i en av köksskåpen, eller ska jag fortsätta mitt liv utan en sån där modern microvågsugn?
Att ha en ståendes framme är inget alternativ, det ser så tråkigt ut.
Citera
2009-01-08, 04:18
Medlem
Bar57s avatar
Nu ger jag upp min kamp, vad är skillnaden på balsam och rödvinsvinäger?

Läst om båda, visst fan är balsam gjort på rödvin också? Vet att balsam bara får komma från typ Modena och något ställe till och ska lagras på visst sätt.
Är det det enda som skiljer?
Finns ju även "balsam"äppelvinäger. VARFÖR BALSAM FÖR? ÄCKELBALSAM

(Balsamvinäger är gott förövrigt)
Citera
2009-01-08, 07:15
Medlem
klybans avatar
Enkelt sagt så är det bara lagring.

Dock så är det inte ens säkert du smakat på riktig balsamvinäger ens.
Dessa är betydligt dyrare än rödvinägers varianten med färgämne.
Ser du ett E nummer och/eller det står färgämne så är det inte riktig balsam.

Bra balsamvinäger är så du kan dricka den direkt ur flaskan för den är så in i helvete god och krävs inte mycket för sätta smak på din sallad eller rätt.
Citera
2009-01-08, 12:41
Medlem
Bolages avatar
En snabb fråga, jag har fått en skärbräda i bambu som jag tänkte börja använda. Bör jag olja in den först? I så fall, med vad? Jag har en flaska mineralolja från IKEA, funkar det?
Citera
2009-01-08, 12:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolage
En snabb fråga, jag har fått en skärbräda i bambu som jag tänkte börja använda. Bör jag olja in den först? I så fall, med vad? Jag har en flaska mineralolja från IKEA, funkar det?
Traditionellt används paraffinolja. Men jag är lite tveksam till den liksom till mineraloljor: http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html

Jag kör med vanlig matolja och struntar i risken att brädan kanske kan mögla/härskna. Det är inte någon risk i mitt kök med tanke på hur ofta jag använder brädan.

~Paul~
Citera
2009-01-08, 12:57
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Traditionellt används paraffinolja. Men jag är lite tveksam till den liksom till mineraloljor: http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html

Jag kör med vanlig matolja och struntar i risken att brädan kanske kan mögla/härskna. Det är inte någon risk i mitt kök med tanke på hur ofta jag använder brädan.

~Paul~
Får man fråga varför du är det?

Dock så ska det tilläggas att jag använder både paraffinolja och matolja. Det senare när jag inte har paraffinolja hemma. Det fungerar hur fint som helst. Men strunta i ikeas rekomendationer om att källa på lite olja och sen torka med en trasa. Du kommer nog att få använda hela din flaska med olja innan du är redo att börja använda brädan. Men häll inte på allt på en gång. Låt brädan få absorbera oljan innan du häller på ny.
Citera
2009-01-08, 13:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonaut
Får man fråga varför du är det?

Dock så ska det tilläggas att jag använder både paraffinolja och matolja. Det senare när jag inte har paraffinolja hemma. Det fungerar hur fint som helst. Men strunta i ikeas rekomendationer om att källa på lite olja och sen torka med en trasa. Du kommer nog att få använda hela din flaska med olja innan du är redo att börja använda brädan. Men häll inte på allt på en gång. Låt brädan få absorbera oljan innan du häller på ny.
Därför att man aldrig kan vara helt säker på vilket sätt denna olja har blivit framställd:

"Paraffin kan destilleras ur brunkolstjära och ozokerit (råparaffin) men det vanliga är att den destilleras och fraktioneras ur rå mineralolja. När flyktiga delar som t. ex. petroleumeter (30-70°), bensin (70-120°) och fotogen (150-300°) destillerat bort får man vid temperaturer över 300° ett destillat som man gör smörjolja av.
1) Fast paraffin
Smörjoljedestillatet kyls till -15° så att de fasta delarna (5-15 %) skiljs ut. Destillatet kan också filtreras eller lösas ut med alkalier och syror; många metoder finns. Massan pressas, smälts i formar och får stelna. När den ska beredas höjer man temperaturen undan för undan och får vid olika temperaturer råparaffin och vaselin med olika smältpunkter. Renas och syrableks till önskad renhet och färg.
2) Halvfast paraffin
Fås av smörjoljerester vid 360-390°.
3) Flytande paraffin
Smörjoljeresternas flytande delar. Behandlas på samma sätt som fast och halvfast men med mer och starkare svavelsyra. Därefter behandling med starka alkalier, t. ex. natriumhydroxid, och avfärgning med uppsugande pulver som aktivt kol. S.k. neutrala oljor raffineras med andra metoder, vanligen upprepade filtreringar, en del s.k. mineraloljor med ytterligare andra metoder."

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in