Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-10-29, 19:23
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det låter väl ganska OK, själv kör jag till 72 grader och låter den vila en stund.

~Paul~

Vila i folie, stekpanna eller på tallrik?
Citera
2008-10-29, 19:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Vila i folie, stekpanna eller på tallrik?
I folie.

~Paul~
Citera
2008-10-29, 19:47
Medlem
Bar57s avatar
Citat:
Ja, om den får gå tillräckligt länge på svag värme så blir den till slut mjäll och fin och faller i lameller när man bara petar i den.

~Paul~

Hur länge är det på ett ungefär? Timma, halvtimma?
Citera
2008-10-29, 20:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57
Hur länge är det på ett ungefär? Timma, halvtimma?
Beror på hur tjocka skivorna är och om det handlar om rullader eller plant liggande kött. Rullader tar av naturliga skäl längre tid. Räkna med ca 1h och 10 minuter för plant liggande kött och ca 1h och 30 för rullader om köttet är ca 4 mm tjockt.

~Paul~

PS Ugnsvärmen ligger i detta fallet på runt 160-175 grader. Kör man i stekgryta så kan hela processen ta något kortare tid. Tryckkokare är allra snabbast med ca halva tiden.
Citera
2008-10-30, 22:30
Medlem
Muggs avatar
Citat:
I folie.

~Paul~

Körde upp den till 73 grader idag (av misstag, siktade på 72). Sen i folie i kanske 5 minuter. Mindre rosa än förut, men ändå lite lätt rosa... Förbannat! Tycker även den började bli lite torr...
Citera
2008-10-31, 14:40
Medlem
siddharthas avatar
Det kommer den antagligen vara oavsett. Du kan köra den till 98 grader för då blir blodet grått. Och den smakar skit. Mycket beroende på om det är en lårbit eller file som avses. I låret kommer du nästan aldrig undan att det kommer att bli lite rosa invid lederna. Det är helt naturligt och du bör lita på termometern mer än på dina ögon. Det är värmen som är avgörande...
Citera
2008-11-01, 16:10
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Det kommer den antagligen vara oavsett. Du kan köra den till 98 grader för då blir blodet grått. Och den smakar skit. Mycket beroende på om det är en lårbit eller file som avses. I låret kommer du nästan aldrig undan att det kommer att bli lite rosa invid lederna. Det är helt naturligt och du bör lita på termometern mer än på dina ögon. Det är värmen som är avgörande...

Det är en filébit som avses. Även om det nu skulle vara ofarligt att äta rosa kyckling med innertemp 72 grader så kan det väl inte vara helt jäkla omöjligt att få den vit vid samma temp, eller?
Citera
2008-11-02, 15:50
Medlem
siddharthas avatar
Om köttet inte är vitt, kanske en annan sorts fett eller så har det vid slakt kommit blodutgjutelse i köttet, finns det inte mycket du kan göra. Överlag skall köttet vara vitt. Men fortfarande kan partier vara rosa eller blodfärgade. Detta kan du inte påverka. Var bara säker på att termometern sitter invid benet i den tjockaste av dina fileer så är det bara att mumsa på. Torr kyckling lämnar vi till pensionärer...
Citera
2008-11-03, 17:49
Medlem
hur vet jag att en mango är mogen. Jag köpte en grön mango idag men det fanns några som var lite rödaktiga men de var såpass stötta att jag inte ville ta dem... Kan man känna?
Citera
2008-11-03, 20:23
Medlem
Vet någon vart man kan köpa sånadära klämflaskor i plast med en liten topp längst ute på, som används av kockarna på TV när de garnerar tallrikar med sås, olivolja osv (liksom av turkarna på grillen när de dränker pizzan med bea)... ?
Citera
2008-11-03, 21:22
Medlem
siddharthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiba
hur vet jag att en mango är mogen. Jag köpte en grön mango idag men det fanns några som var lite rödaktiga men de var såpass stötta att jag inte ville ta dem... Kan man känna?

Mangon bör ha fått fin färg. Gröna partier är dock lugnt. Men du får nog ta den i näven och känna för att vara säker. Var uppmärksam så att den inte är kall och därmed hårdare än den är rumstempererad. Den skall såkalrt inte vara mosig utan bara "göttig". Sen tycker jag personligen att även om den mogna mangon har mer smak så kan konsistensen vara trevligare på en lite omogen, mer tuggmotsånd. Men det står för mig...
Citera
2008-11-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Vet någon vart man kan köpa sånadära klämflaskor i plast med en liten topp längst ute på, som används av kockarna på TV när de garnerar tallrikar med sås, olivolja osv (liksom av turkarna på grillen när de dränker pizzan med bea)... ?
På Martin Olsson har jag köpt mina. Säljer dock bara till företag. http://www.martinolsson.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in