Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2008-05-09, 08:12
Medlem
uNderdog_101s avatar
Hur steker man en kycklingfilé?

Skulle göra kyckling-curryröra igår, nåt som jag tidigare gjort mycket framgångsrikt med salladskyckling eller sandwichkyckling, men jag hade ingen av dessa två ingredienser hemma, men jag hade djupfryst kycklingfilé.
Körde den i ugnen på 200 grader i 25-30 minuter och hackade sedan ner den till rätt konsistens, men resultatet smakade verkligen inte samma (ätbart, men inte särskilt gott).

Blir det verkligen så stor smakskillnad på ugnsbakad och stekt filé?

Edit: Okej, hittade denna tråd och tydligen gjorde jag rätt så fel, så vi kan väl lägga till en fråga; hur stor chans att jag fått salmonella?
Senast redigerad av uNderdog_101 2008-05-09 kl. 08:42.
Citera
2008-05-09, 09:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uNderdog_101
hur stor chans att jag fått salmonella?
Du menar väl "hur stor risk?

Tror inte att risken är så stor med tanke på din tid och temperatur i ugnen.

Tina filén nästa gång. Ge den en fin yta i panna och ta genast ur den. Sedan kan du köra den färdig i ugn i ca 12 m på 200 grader. Allt beror förståss på kycklingfiléns storlek och hur den är skuren.

~Paul~
Citera
2008-05-16, 23:16
Medlem
CurryCurres avatar
Hepp!

Fick höra att vitlöken får en mycket behagligare smak (inte lika skarpt "vitlökig") om man avlägsnar grodden i mitten innan man pressar/hackar den... är det någon som vet om det stämmer?

Och en annan sidofråga - vad är den stora skillnaden mellan pressad och finhackad vitlök? Är det en smakmässig skillnad, eller handlar det om typen av rätt som ska tillagas?
Citera
2008-05-17, 09:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
vitlöken får en mycket behagligare smak (inte lika skarpt "vitlökig") om man avlägsnar grodden i mitten

pressad och finhackad vitlök? Är det en smakmässig skillnad...
1. Stämmer men skillnaden är inte så våldsamt stor.

2. Här är däremot skillnaden större. Den finhackade smakar avsevärt mildare och angenämare. Dock krävs det större mängder av naturliga skäl.

~Paul~
Citera
2008-05-17, 11:34
Medlem
Ett tillägg är också om man vill ha mildare vitlökssmak så använd dom hela, utan att krossas eller hackas. Vad som sker då är att man inte blandar de två ämnena i vitlöken som tillsammans skapar den distinkta vitlökssmaken (det som händer när man hackar eller krossar en vitlök).
Citera
2008-05-17, 16:51
Medlem
vilket är det bästa nötköttet att ångkoka i småbitar?
Citera
2008-05-17, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CurryCurre
Hepp!

Fick höra att vitlöken får en mycket behagligare smak (inte lika skarpt "vitlökig") om man avlägsnar grodden i mitten innan man pressar/hackar den... är det någon som vet om det stämmer?

Och en annan sidofråga - vad är den stora skillnaden mellan pressad och finhackad vitlök? Är det en smakmässig skillnad, eller handlar det om typen av rätt som ska tillagas?

Vitlök i kylen ska man inte ha, själv har jag bara två saker i kylen. En kvarting explorer och en skogaholmslimpa som mest ser ut som en tax.
Citera
2008-05-17, 19:48
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C. Lyndbranch
Vitlök i kylen ska man inte ha, själv har jag bara två saker i kylen. En kvarting explorer och en skogaholmslimpa som mest ser ut som en tax.

Men du har väl inte bröd i kylen? Det blir gammalt och torrt direkt!
Citera
2008-05-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cat boy
vilket är det bästa nötköttet att ångkoka i småbitar?

Ingen som har svaret?
Citera
2008-05-17, 20:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ingen som har svaret?
Det bästa till vad? Vilken rätt tänker du på?

~Paul~
Citera
2008-05-17, 20:29
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ingen som har svaret?

Mitt spontana svar är högrev. Det blir gott i alla fall, det vet jag.
Citera
2008-05-20, 16:25
Medlem
Gravity2s avatar
Klistra?

Jag tänkte steka eller ungssteka kycklingflié ikväll, och jag har ingen stektermometer. Hur jag gör för att slippa få den torr utan att behöva skära i den? Kan tillägga att kycklingen nu är halvt fryst, och den lär nog tinas någon minut i micron innan jag steker den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in