Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-08-31, 12:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Tackar så mycket dePaul, källan till kunskapen på forumet.
Ingen orsak. Tackar!

~Paul~
Citera
2008-10-17, 14:10
Medlem
Snövits avatar
Jag har köpt en bit rostas istället för filén idag och undrar lite saker. Ska den ha samma temperatur som filen i innertemperatur? Vilken temperatur ska den ha om den ska vara blodig?

Hur lång tid brö jag räkna med att ha den i 90 gradig ugn innan den är klar, vikten är 685 gram.

Är det snålt med kött för fyra personer? Jag har även förrätt samt lite ost efteråt.
Citera
2008-10-17, 14:21
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag har köpt en bit rostas istället för filén idag och undrar lite saker. Ska den ha samma temperatur som filen i innertemperatur? Vilken temperatur ska den ha om den ska vara blodig?

Hur lång tid brö jag räkna med att ha den i 90 gradig ugn innan den är klar, vikten är 685 gram.

Är det snålt med kött för fyra personer? Jag har även förrätt samt lite ost efteråt.

Den ska i alla fall inte gå varmare
Bryner du den innan eller efter den går in i ugnen? 90 grader ger väl ingen stekyta?
48 grader + 10 minuter vila ger ett blodigt kött - svårt att säga hur länge det tar, beror på formen på biten, om den kommer direkt ur kylskåp, etc, men en så liten bit bör gå rätt snabbt.
685 gram räcker till fyra men är inget överdåd - beror på vilka gäster du har
Citera
2008-10-17, 14:27
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Den ska i alla fall inte gå varmare
Bryner du den innan eller efter den går in i ugnen? 90 grader ger väl ingen stekyta?
48 grader + 10 minuter vila ger ett blodigt kött - svårt att säga hur länge det tar, beror på formen på biten, om den kommer direkt ur kylskåp, etc, men en så liten bit bör gå rätt snabbt.
685 gram räcker till fyra men är inget överdåd - beror på vilka gäster du har

Jag bryner den innan och den kommer att vara rumstempurerad när den steks och åker sen direkt in i ugnen. Biten är rätt knubbig

Det är grabbar som är gästerna men som sagt jag ska ha förrätt och efterrätt så jag vill inte att det ska vara för mycket kött per person så alla blir sådär därsta. Killarna ska dessutom ut på krogen efterråt.
Citera
2008-10-29, 18:36
Medlem
Muggs avatar
Angående den klassiska fråga huruvida man får äta rosa kyckling. Gäller det att både kycklingkkött och köttsaft inte får vara rosa? Eller får köttet vara lätt rosa men inte köttsaften?

Tycker kycklingköttet alltid är rosa trots 70 grader på stektempen....
Citera
2008-10-29, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugg
Angående den klassiska fråga huruvida man får äta rosa kyckling. Gäller det att både kycklingkkött och köttsaft inte får vara rosa? Eller får köttet vara lätt rosa men inte köttsaften?

Bör helst inte vara rosa över huvud taget.

~Paul~
Citera
2008-10-29, 18:49
Medlem
Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Bör helst inte vara rosa över huvud taget.

~Paul~

Ok. Finns det nån vettig metod att få en kycklingbit vit vid 70 grader eller är det bara att låta den gå upp mot kanske 75 grader?

Nu steker jag på ganska hög värme så att jag får fin yta och sen in i ugnen i 150 grader tills stektempen nåt 70 grader.
Citera
2008-10-29, 18:51
Medlem
Citat:

Vitt kött med LÄTT rosa nyans är ingen fara. Eller faktamässigt vet jag inte men jag brukar äta den så och jag har klarat mig hittills.
Citera
2008-10-29, 19:00
Medlem
Bar57s avatar
Hmm tänker på det här med lövbiff, när man gör tex Involtini (Lövbiff fylld med parma, ost å perislja i tomatsås)...hur gör man för att de ska bli bra konsitens på köttet? Ofta när man steker det å sen slänger ner i tomatsåsen å serverar direkt kan det bli lite segt.

Kommer ihåg att dePaul snackade om att man kan koka sönder fibrerna på lövbiffen och på så sätt blir de bra konsitens, antar att det tar ett tag, hur lång tid isf typ? Tänkte att de puttrar med i tomatsåsen
Citera
2008-10-29, 19:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ok. Finns det nån vettig metod att få en kycklingbit vit vid 70 grader eller är det bara att låta den gå upp mot kanske 75 grader?

Nu steker jag på ganska hög värme så att jag får fin yta och sen in i ugnen i 150 grader tills stektempen nåt 70 grader.
Det låter väl ganska OK, själv kör jag till 72 grader och låter den vila en stund.

~Paul~
Citera
2008-10-29, 19:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HFS
Vitt kött med LÄTT rosa nyans är ingen fara. Eller faktamässigt vet jag inte men jag brukar äta den så och jag har klarat mig hittills.
Skall jag vara ärlig så har jag också gjorts så ibland och klarat mig, men man blir trots allt avrådd av sv. köttinfo från att göra så.

~Paul~
Citera
2008-10-29, 19:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bar57

Kommer ihåg att dePaul snackade om att man kan koka sönder fibrerna på lövbiffen och på så sätt blir de bra konsitens, antar att det tar ett tag, hur lång tid isf typ? Tänkte att de puttrar med i tomatsåsen
Ja, om den får gå tillräckligt länge på svag värme så blir den till slut mjäll och fin och faller i lameller när man bara petar i den.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in