Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-21, 16:56
  #12181
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Absolut. Alla frysta grönsaker är förvällda. Många är riktigt goda som endast tinade.

Citat:
Ursprungligen postat av Chugi
Gröna ärtor äts väl i princip alltid råa även om de köps frysta? Har själv aldrig ens reflekterat över bakterier.
Tackar för svar. Slipper jag kasta ärtorna som tinats under natten. Föräldrarna brukade alltid tillaga och det står tillagning (kokning/mikro) på förpackningen så blev lite tveksam. Mindre näring som försvinner med att bara tina så därför jag gärna undviker att koka det.
Citera
2017-01-21, 19:25
  #12182
Medlem
Helvete, helvete, helvete!

Det står i receptet att man ska hälla i vin i grytan och låta den puttra tills vinet har kokat bort. Jag trodde att alkoholen ångar bort då, men googlade nu och läste att köttet absorberar alkoholen. Betyder detta att jag inte kommer kunna äta grytan (jag är nykterist)?
Citera
2017-01-21, 19:38
  #12183
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Helvete, helvete, helvete!

Det står i receptet att man ska hälla i vin i grytan och låta den puttra tills vinet har kokat bort. Jag trodde att alkoholen ångar bort då, men googlade nu och läste att köttet absorberar alkoholen. Betyder detta att jag inte kommer kunna äta grytan (jag är nykterist)?
Har svårt att tänka mig att det blir någon alkohol kvar i en gryta, du kokar den nog ganska länge.

Men om du vill vara säker, så funkar det med alkoholfritt vin.
Citera
2017-01-23, 18:58
  #12184
Medlem
SunWukongs avatar
Vilken lammdetalj är bäst att woka? Många asiatiska recept talar om "lamb shoulder" och "boneless leg of lamb" men har så dålig koll på vilka svenska styckdetaljer som motsvarar dom :-(
Citera
2017-01-23, 19:48
  #12185
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong
Vilken lammdetalj är bäst att woka? Många asiatiska recept talar om "lamb shoulder" och "boneless leg of lamb" men har så dålig koll på vilka svenska styckdetaljer som motsvarar dom :-(
Alla länder har sina speciella styckningsscheman, så också de anglosaxiska och asiatiska.

Lamb shoulder motsvarar lammbog och leg of lamb är lammlägg. Dock, som jag skrev tidigare så kan framför allt lammlägg betyda att förutom själva bakre benet tillkommer också en bit av "lammskinkan".

Eftersom du nämner wok så handlar således leg of lamb snarare om en bit av själva skinkan än om lårmusklarna eftersom de senare är mer lämpliga till långkok och dylikt (pga köttets sammansättning): http://www.spisa.nu/productImages/pfi_13_3.jpg

~Paul~
Citera
2017-01-24, 05:12
  #12186
Medlem
Tips på vad man kan äta till frukost? Gärna så nyttigt som möjligt men samtidigt inte dyrt som fan.
Citera
2017-01-24, 08:29
  #12187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Tips på vad man kan äta till frukost? Gärna så nyttigt som möjligt men samtidigt inte dyrt som fan.

havregrynsgröt med proteinpulver i plus tärnad frukt och mjölk!
Citera
2017-01-24, 14:26
  #12188
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Alla länder har sina speciella styckningsscheman, så också de anglosaxiska och asiatiska.

Lamb shoulder motsvarar lammbog och leg of lamb är lammlägg. Dock, som jag skrev tidigare så kan framför allt lammlägg betyda att förutom själva bakre benet tillkommer också en bit av "lammskinkan".

Eftersom du nämner wok så handlar således leg of lamb snarare om en bit av själva skinkan än om lårmusklarna eftersom de senare är mer lämpliga till långkok och dylikt (pga köttets sammansättning): http://www.spisa.nu/productImages/pfi_13_3.jpg

~Paul~
Tack <3
Citera
2017-01-25, 18:41
  #12189
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Tips på vad man kan äta till frukost? Gärna så nyttigt som möjligt men samtidigt inte dyrt som fan.
ägg
Citera
2017-01-25, 20:07
  #12190
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Tips på vad man kan äta till frukost? Gärna så nyttigt som möjligt men samtidigt inte dyrt som fan.

Vad menar du med "nyttigt"?
Citera
2017-01-25, 20:11
  #12191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad menar du med "nyttigt"?

Ja typ så lite socker som möjligt och sånt, bra för kroppen helt enkelt. Sorry för vag beskrivning då jag inte själv riktigt vet jag menar..
Citera
2017-01-25, 20:17
  #12192
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Tips på vad man kan äta till frukost?
Havregrynsgröt med lättmjölk och eventuellt en liten klick sylt.

Nyttigt och sanslöst billigt. Dessutom enkelt och snabbt om man bara ska göra en eller några få portioner.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback