2009-05-03, 19:22
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proletaeren
Jag tror inte många hoppar av. Dessutom vill ju högskolorna inte gärna "sålla" då det är ganska kostsamt.

Det görs i regel ett visst överintag vilket beräknas raderas i takt med att de mindre motiverade/lämpade hoppar av. Däri ligger sållningen.
Citera
2009-05-03, 19:48
Medlem
krimms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det görs i regel ett visst överintag vilket beräknas raderas i takt med att de mindre motiverade/lämpade hoppar av. Däri ligger sållningen.
Ja men de vill egentligen inte att folk hoppar av. De får inga pengar för personer som misslyckas på tentorna.
Citera
2009-05-03, 20:07
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimm
Ja men de vill egentligen inte att folk hoppar av. De får inga pengar för personer som misslyckas på tentorna.

Nåja, nu får Handels endast betalt för 275 personer. Alltså tar alla utöver den siffran upp onödig/obetald plats på seminarier och föreläsningar samt i lärartid (tentamensrättning etc.). Att ett antal personer kommer hoppa av är ofrånkomligt, sådan ser verkligheten ut oavsett om det är KI, HHS eller Växjö universitet. Bättre att fånga upp dessa framtida avfällingar tidigt så att resurserna kan spenderas på de som verkligen kommer satsa och fullfölja utbildningen.
Citera
2009-05-03, 22:10
Medlem
Citat:
Nåja, nu får Handels endast betalt för 275 personer. Alltså tar alla utöver den siffran upp onödig/obetald plats på seminarier och föreläsningar samt i lärartid (tentamensrättning etc.). Att ett antal personer kommer hoppa av är ofrånkomligt, sådan ser verkligheten ut oavsett om det är KI, HHS eller Växjö universitet. Bättre att fånga upp dessa framtida avfällingar tidigt så att resurserna kan spenderas på de som verkligen kommer satsa och fullfölja utbildningen.
Precis. Jag läser inte på HHS men jag kan tänka mig att denna "sållning", om vi så vill, även bidrar till prestigen. (?)
Citera
2009-05-04, 08:45
Medlem
Citat:
Väldigt, väldigt många arbetar på något sätt utanför studierna. Antingen lönearbete eller ideellt inom kåren eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Tempot är ganska lugnt och inte så jättemycket obligatoriskt. Du kan utan problem jobba extra.

Ok, låter bra. =) Det är alltså inte föreläsningar varje dag utan man kan jobba typ en dag i veckan?

Finns det nån statistik på hur många det är som läser master efter kandidat? Är master i princip ett måste för att kunna plocka bra jobb eller räcker det med kandidat?
Citera
2009-05-04, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc123def456
Ok, låter bra. =) Det är alltså inte föreläsningar varje dag utan man kan jobba typ en dag i veckan?

Föreläsningar varje dag är standard under de första två åren, men de är ju inte obligatoriska. Att vara borta en dag i veckan är inga problem om man inte är en person som bara kan lära sig visuellt och inte genom att plugga själv.

Citat:
Finns det nån statistik på hur många det är som läser master efter kandidat?

Med tanke på att masterprogrammet ges för första gången nu i höst är det lite svårt att säga, nå? Anmälningsperioden inför höstens kurser har inte ens gått ut än.

Citat:
Är master i princip ett måste för att kunna plocka bra jobb eller räcker det med kandidat?

Beror på definitionen av ett bra jobb.
Citera
2009-05-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Med tanke på att masterprogrammet ges för första gången nu i höst är det lite svårt att säga, nå? Anmälningsperioden inför höstens kurser har inte ens gått ut än.
Ojdå, fick för mig att masterprogrammet började i höstas. Kanske finns folk här som vet hur folk på hhs tänkte göra? Snackade med en snubbe som sa att han och många andra kör på nu när arbetsmarknaden är lite svalare.
Citera
2009-05-09, 22:07
Medlem
Appelgrens avatar
Citat:

Jag går första året och jobbar flera dagar i veckan i mån av tid - ibland på morgonen och ibland på kvällen. Det går att klämma ca 20 timmars jobb om du klarar att sköta studierna samtidigt.

Vissa kurser har obligatoriska seminarier (marknadsföring I & II) resten är frivilligt men rekommenderat.

Citat:
Finns det nån statistik på hur många det är som läser master efter kandidat? Är master i princip ett måste för att kunna plocka bra jobb eller räcker det med kandidat?

Före krisen anställde utländska banker folk som tagit kandidat. Svenska banker har alltid varit petiga med att man måste ha en master. Numera är det få banker som anställer överhuvudtaget och det kan vara så att de har ökat sina krav.

Om du däremot tänker någon form av trainee-utbildning så räcker nog kandidat.
Citera
2009-05-09, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelgren
Svenska banker har alltid varit petiga med att man måste ha en master.

Magister, menar du väl. Masterprogram är ju något av ett nytt fenomen i Sverige.
Citera
2009-05-10, 11:27
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaeng
Magister, menar du väl. Masterprogram är ju något av ett nytt fenomen i Sverige.

Nu har ni båda rätt vilket ni säkert är medvetna om. Magister var hursomhelst det som krävdes, dock så översattes detta till "Degree of Master" på examensbeviset.
Senast redigerad av Semester 2009-05-10 kl. 12:05.
Citera
2009-05-10, 14:02
Avstängd
Citat:
Nåja, nu får Handels endast betalt för 275 personer. Alltså tar alla utöver den siffran upp onödig/obetald plats på seminarier och föreläsningar samt i lärartid (tentamensrättning etc.).

Det vore bra om du kunde länka till seriösa källor för dina påståenden, för det där låter som rena skitsnacket, 80% av HHS finansiering kommer från "privata" källor och resterande 20% från staten, vilken/vilka av dessa menar du "betalar endast för 275 personer", och vem har bestämt det?
Eftersom den överväldigande majoriteten av HHS pengar är privat så kan de ta in hur många studenter dom vill som dom anser sig ha budget för, en snävt tilltagen intagningskvot har nog snarare med HHS vilja att framstå sig som en "elit"högskola att göra än någonting annat.

http://www.hhs.se/se/BusinessAndSociety/Partnerprogrammet/Pages/HandelshogskolansFinansiering.aspx
Citera
2009-05-17, 23:40
Medlem
Viktigt:

Att HHS kräver MaD, innebär det att de också kräver MaC?

Om jag får MVG i MaD men inte i MaC, kan jag då plocka bort mitt MaC-betyg från mitt betyg, för att på så vis nå ett snitt på 20.0. Eftersom jag läser MaD 100 poäng över, blir mina samlade poäng 2500 när jag plockar bort MaC.

Jag måste då räknas behörig, samtidigt som jag uppfyller de krav på särskilt behörighet som specificeras på HHS:s hemsida. Eller?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in