2009-04-29, 23:13
Medlem
Blondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xstar
Jens Olof Stolpe dog igår. Han hade en muskelsjukdom och satt i rullstol men var väldigt aktiv - drev två företag, förtroendevald i Moderaterna, aktiv i HHS-kåren, regionschef på Unga Aktiespararna, etc. Tror hans hjärta slutade slå. Mycket tragiskt, han var väldigt omtyckt

http://www.jensolof.se

RIP Jens!

Nu ska vi kanske ta det lite lugnt med legendbyggandet. Jens-Olof Stolpe verkar ha varit en väldigt aktiv och populär kille, men att kalla en ledamotspost i MUF Norrmalm för att vara "förtroendevald i Moderaterna" är lite att ta i. All respekt och heder åt den avlidne, men vi snackar alltså om samma post som Blondinbella sitter på. Det blir särskilt dumt när J-O.S. verkligen verkar ha gjort en mängd imponerande saker, så det finns liksom ingen anledning till att fylla ut.

/slut på OT-postandet för min del/
Citera
2009-05-03, 13:20
Medlem
Så, då har man fått hem HP-resultatet, 1,9, och kan (troligtvis?) börja planera inför en höst på handels. =) Vilka fler här är det som tänker börja nu i år?

En fråga till er som pluggar/har pluggat, hur hårt tempo och hur mycket obligatorisk närvaro är det ungefär? Har lite olika jobb på gång, ett som är på helger och ett som är en dag mitt i veckan varje vecka. Hur gör dom flesta, är det många som jobbar samtidigt eller satsas det helt på betygen?
Citera
2009-05-03, 14:08
Medlem
Xtfrs avatar
Har för mig att jag läste att HHS inte kommer att tillämpa meritpoäng (HT 2010). Stämmer detta?

Sen undrar jag om HHS kommer att dela upp antagningspoolerna gällande upptentade betyg samt betyg direkt från gymnasiet, till HT10.

Eller kommer upptentade betyg och betyg direkt från gymnasiet ingå i samma antagningspool?

- Xtfr
Citera
2009-05-03, 14:15
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abc123def456
Så, då har man fått hem HP-resultatet, 1,9, och kan (troligtvis?) börja planera inför en höst på handels. =) Vilka fler här är det som tänker börja nu i år?

En fråga till er som pluggar/har pluggat, hur hårt tempo och hur mycket obligatorisk närvaro är det ungefär? Har lite olika jobb på gång, ett som är på helger och ett som är en dag mitt i veckan varje vecka. Hur gör dom flesta, är det många som jobbar samtidigt eller satsas det helt på betygen?

Väldigt, väldigt många arbetar på något sätt utanför studierna. Antingen lönearbete eller ideellt inom kåren eller liknande.
Citera
2009-05-03, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Har för mig att jag läste att HHS inte kommer att tillämpa meritpoäng (HT 2010). Stämmer detta?

Ja.
Citera
2009-05-03, 14:56
Medlem
DeMontes avatar
Ser nu att man behöver minst VG i Moderna Språk steg 3 för att bli antagen. Fick bara G på den kursen däremot VG på steg 4. Kan man få speciell dispens i det fallet?
Alternativt kan man tenta upp steg 3 till ett VG?
Citera
2009-05-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abc123def456

Tempot är ganska lugnt och inte så jättemycket obligatoriskt. Du kan utan problem jobba extra.
Citera
2009-05-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrkeso
Tempot är ganska lugnt och inte så jättemycket obligatoriskt. Du kan utan problem jobba extra.
Första året ska väl vara rätt hårt (för att sålla bort dåliga studenter) eller har jag missuppfattat något?
Citera
2009-05-03, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeMonte
Ser nu att man behöver minst VG i Moderna Språk steg 3 för att bli antagen. Fick bara G på den kursen däremot VG på steg 4. Kan man få speciell dispens i det fallet?
Alternativt kan man tenta upp steg 3 till ett VG?
Ring och fråga antagningen. Antagligen måste du tenta upp, tror jag...
Citera
2009-05-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Första året ska väl vara rätt hårt (för att sålla bort dåliga studenter) eller har jag missuppfattat något?

Det är nästan ingen som hoppar av, tror inte det sållas alls. Jag upplevde de första två åren som jätteslappa (jag går enligt gamla studieordningen). Många veckor behövde man inte ens dyka upp i skolan, och sen sitta en vecka eller två och plugga inför tentorna istället. På inriktningen är det högre tempo och nivå.
Citera
2009-05-03, 18:13
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:

Stämmer!

Citat:

Sen undrar jag om HHS kommer att dela upp antagningspoolerna gällande upptentade betyg samt betyg direkt från gymnasiet, till HT10.

Ja, det kommer dom göra.

Citat:
Eller kommer upptentade betyg och betyg direkt från gymnasiet ingå i samma antagningspool?

Nej.
Citera
2009-05-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx

Jag tror inte många hoppar av. Dessutom vill ju högskolorna inte gärna "sålla" då det är ganska kostsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in