Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-02-21, 10:43
  #1
Medlem
Loos_s avatar
hej alla svettiga!

Bli inte rädda för rubriken mina vänner. Jag vill bara har lite info om skolan.
Såhär i slutet på sin gymnasietid kommer man naturligtvis osökt in på vad man skall göra i framtiden.
HHS ligger högt på listan. jag har sökt igenom forumet så gott jag kan då jag vet att stora delar av FB:arna är alergiska mot upprepade trådar. Men det är ganska tunt skrivet om det man verkligen vill veta om HHS.

Skriv gärna allt ni vet och tycker är bra för mig att veta som är inne på att börja på skolan.

Jag ställer lite fragor:
1) Hur svårt skulle det vara för mig som har 20.0 fran gymnasiet (natur), lätt for att lära, bra på att planera etc etc. att få toppbetyg från skolan?
2) är folk torra på skolan? Ok, Jag ar galen Goteborgare och klarar inte av torra idioter som hatar att ha kul. Jag gillar att kolla in brudar och snacka om diverse perversa aktiviteter och annat kul. Man känner ju inte för att vara på en skola där de tycker man är du i huvudet för att man gillar sex.
3) Måste man skriva nått ansökningsbrev eller nått. vad jag förstar så räcker det inte alltid med att ha 20,0 for att komma in
4) Rekomnederar ni andra grejer att vara involverade i runt skolan som kan vara bra for framtiden. Jag vet att det är viktigt att knyta kontakter och shit, men är det någonting speciellt som ni anser att jag borde gå lös på så fort jag börjar på skolan? Jag har inga problem med att träffa manniskor. Det är min grej.
5) Hur viktiga är betygen du får i skolan egentligen för arbetslivet? Bryr sig folk om man har bra eller medelmåttiga betyg eller tycker dom bara att det vesäntliga är att jag har en examen från HHS?
6) Som GBG:are så har jag taskig koll på vilka studentlägenhetsområden som är att foredra. Vart är folk roligast. Jag vill bo där det är bäst!

Ahh. Jag orkar inte skriva fler.
Skriv gärna allt ni kommer på.
Se detta som en stor HHS tråd.

Puss på er alla snygga!
Citera
2008-02-21, 16:32
  #2
Medlem
jag har ungefär samma inställning och undrar ungefär samma saker
Citera
2008-02-21, 16:54
  #3
Medlem
jumpcuts avatar
Ta ett sabbatsår och bege er ut i arbetslivet ett år eller två först. Bli lite ödmjuka och öppna ögonen.

Man blir ju både mörkrädd och förbannad när man läser det där. Jag tror inte att ni är redo för universitetsstudier.
Citera
2008-02-21, 16:59
  #4
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loos_
hej alla svettiga!

O hi u must be new here! Välkommen till Flashback. Nu när du registrerat dig har du fått tillgång till ett menyalternativ där uppe som heter "sök"! Albeit skadad, denna funktionen är guld värd ibland. Jag föreslår följande: Gå till avancerad sök. Välj
Nyckelord: handelshögskolan
Sök i forum: Arbetsliv och Studier
Visa resultatet som: Inlägg (personlig preferens här really)

Du kommer inte ångra dig.

Jag tror till och med att Kuggarn skapade ett prejudikat här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=441855

Till sist måste jag hålla med jumpcut lite, han är fin. Dina frågor tyder på att du inte har läst trådarna du påstår är "för tunna".

Du ska få lite svar också, trots allt.

1) Hur svårt? Lägg av, ingen kan ge dig ett vettigt svar på den här frågan. Inte fan drar man igenom utbildningen utan att plugga, i alla fall.

2) Ja. Alla på HHS är torra. Du kommer ses som en idiot för att du vill ha sex. (Va?)

3) Inga ansökningsbrev någonstans i svenska systemet, med få undantag. Det går rykten om att lottning har skett, jag tillhör tvivlarna.

4) Eftersom du gillar sex kan du glömma att träffa människor.

5) Bra betyg > dåliga.

6) Du kommer inte få bo över huvud taget om du inte ställer dig i kö. Utan >400 jävla ködagar kan du glömma att välja att "bo där det är bäst".
__________________
Senast redigerad av orkarN 2008-02-21 kl. 17:07.
Citera
2008-02-21, 17:50
  #5
Medlem
Håller med tidigare skribenter. Ut i verkligheten med er och skaffa lite självinsikt och distans till er själva först.

Man behöver inte skriva något brev för att komma in. Det räcker med att ha minst VG i rätt ämnen och 1,9 på högskoleprovet eller 20,0 i snittbetyg.

Orsaken till att man har lottat in folk förut är att intagningskraven var lägre då. Nu när man ska ha matematik D och ett främmande språk steg 3 för att vara behörig att söka behöver man förhoppningsvis inte dra lott om vem som ska komma in längre.

Edit: Glöm inte att ställa er i bostadskön redan nu även om ni inte skulle börja förrän om ett år eller två.
__________________
Senast redigerad av Sölffmynt 2008-02-21 kl. 17:53.
Citera
2008-02-21, 18:15
  #6
Medlem
Rubzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Håller med tidigare skribenter. Ut i verkligheten med er och skaffa lite självinsikt och distans till er själva först.

Man behöver inte skriva något brev för att komma in. Det räcker med att ha minst VG i rätt ämnen och 1,9 på högskoleprovet eller 20,0 i snittbetyg.

Orsaken till att man har lottat in folk förut är att intagningskraven var lägre då. Nu när man ska ha matematik D och ett främmande språk steg 3 för att vara behörig att söka behöver man förhoppningsvis inte dra lott om vem som ska komma in längre.

Edit: Glöm inte att ställa er i bostadskön redan nu även om ni inte skulle börja förrän om ett år eller två.

Det var faktiskt 1.8 i höstas
Citera
2008-02-21, 18:50
  #7
Medlem
Outsides avatar
1) Det verkar som du har bra förutsättningar, men alltså, 20.0-spannet är ganska brett så det är ju svårt att svara på. Har du lätt för att lära så svarar du ju på frågan själv..
Citera
2008-02-22, 09:19
  #8
Medlem
Loos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
O hi u must be new here! Välkommen till Flashback. Nu när du registrerat dig har du fått tillgång till ett menyalternativ där uppe som heter "sök"! Albeit skadad, denna funktionen är guld värd ibland. Jag föreslår följande: Gå till avancerad sök. Välj
Nyckelord: handelshögskolan
Sök i forum: Arbetsliv och Studier
Visa resultatet som: Inlägg (personlig preferens här really)

Du kommer inte ångra dig.

Jag tror till och med att Kuggarn skapade ett prejudikat här: http://www.flashback.org/showthread.php?t=441855

Till sist måste jag hålla med jumpcut lite, han är fin. Dina frågor tyder på att du inte har läst trådarna du påstår är "för tunna".

Du ska få lite svar också, trots allt.

1) Hur svårt? Lägg av, ingen kan ge dig ett vettigt svar på den här frågan. Inte fan drar man igenom utbildningen utan att plugga, i alla fall.

2) Ja. Alla på HHS är torra. Du kommer ses som en idiot för att du vill ha sex. (Va?)

3) Inga ansökningsbrev någonstans i svenska systemet, med få undantag. Det går rykten om att lottning har skett, jag tillhör tvivlarna.

4) Eftersom du gillar sex kan du glömma att träffa människor.

5) Bra betyg > dåliga.

6) Du kommer inte få bo över huvud taget om du inte ställer dig i kö. Utan >400 jävla ködagar kan du glömma att välja att "bo där det är bäst".

OKOK unge man.

Va i helvete vet du om det verkliga livet?
Jag har jobbat sen jag gick i nian. Jag vaxte upp med 2 foraldrar som inte kunde svenska, jag gick i en hogstadieskola dar det ansags GAY att prestera bra i skolan.
Va fan vet du?

Jag sokte pa handelshogskolan. men fick upp exakt 8 tradar att lasa.

Jag kan dock tacka dig for att du lankade till en givande trad. TACK SAHID!

Och btw. Ibland nar man skriver nagonting sa tror man att folk inte skall vara sa trangsynta utan kanske lasa lite mellan raderna. Men tydligen hade jag fel.
Man maste skriva utforligt for att folk fran den RIKTIGA VARLDEN skall forsta.

Men for all del. Tack du!
Citera
2008-02-22, 09:53
  #9
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loos_
OKOK unge man.

Va i helvete vet du om det verkliga livet?
Jag har jobbat sen jag gick i nian. Jag vaxte upp med 2 foraldrar som inte kunde svenska, jag gick i en hogstadieskola dar det ansags GAY att prestera bra i skolan.
Va fan vet du?

Jag sokte pa handelshogskolan. men fick upp exakt 8 tradar att lasa.

Jag kan dock tacka dig for att du lankade till en givande trad. TACK SAHID!

Och btw. Ibland nar man skriver nagonting sa tror man att folk inte skall vara sa trangsynta utan kanske lasa lite mellan raderna. Men tydligen hade jag fel.
Man maste skriva utforligt for att folk fran den RIKTIGA VARLDEN skall forsta.

Men for all del. Tack du!

Skyller du din bristande självinsikt och -distans på din hårda barndom nu? Det är kul hur du först snackar om hur du hatar torra människor, för att sedan bli tvärförbannad när alla inte garvar åt dig? Gud, vad torrt. Du är lika kul, rolig och spännande som ett sandpapper när man är dålig i kistan. Jävligt alternativ också som är pervers och gillar att titta på tjejer. För alla på HHS är nämligen asexuella. Nej, jag tror att du är femton och ställer frågorna i god tid. Det finns väl ingen som helst möjlighet att någon som är på väg ut från gymnasiet tror så mycket om sig själv utan att ha någon som helst koll på omvärlden?

Men påstå gärna att du går i trean på gymnasiet i samma andetag som du frågar andra människor vad de vet om livet. Det blir nog bra då...

Utöver den tidigare postade tråden så har du bland annat den här; http://www.flashback.org/showthread.php?t=517031 Jag tror att de två trådarna tillsammans borde fixa biffen, som man säger. Annars kan du söka på handelshögskolan eller HHS, man får upp en hel del trådar faktiskt.


Ett tips är att lugna ner dig ett par hekto, annars kommer du få det ganska jobbigt på Handels. Att vara nyanserad, ödmjuk och öppen för nya intryck är tre egenskaper som du nog kommer dra mycket nytta av om du ska gå på HHS.

De jag känner som går på Handels är helt vanliga människor, men en del av dem är något duktigare på att pressa sig själva än andra. Så, sudda bort din "jag är bäst i världen"-attityd och andas lite så ska du se att det går bättre sen.
Citera
2008-02-22, 10:43
  #10
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loos_
OKOK unge man.

Va i helvete vet du om det verkliga livet?
Jag har jobbat sen jag gick i nian. Jag vaxte upp med 2 foraldrar som inte kunde svenska, jag gick i en hogstadieskola dar det ansags GAY att prestera bra i skolan.
Va fan vet du?

Jag sokte pa handelshogskolan. men fick upp exakt 8 tradar att lasa.

Jag kan dock tacka dig for att du lankade till en givande trad. TACK SAHID!

Och btw. Ibland nar man skriver nagonting sa tror man att folk inte skall vara sa trangsynta utan kanske lasa lite mellan raderna. Men tydligen hade jag fel.
Man maste skriva utforligt for att folk fran den RIKTIGA VARLDEN skall forsta.

Men for all del. Tack du!

Så här ligger det till: Du ber om information; jag har den. Du tjänar något på att få den; jag tjänar zilch på att ge den. Istället för att punkt för punkt förklara vad som är fel med ditt sista inlägg, och därmed sabba för alla inblandade, gör vi som följer: du får en chans att omformulera dig här eller i någon annan av de ÅTTA trådarna så att folk fran den RIKTIGA VARLDEN skall forsta.

Och om du enligt förmodan skulle välja att bråka vidare istället:
Citera
2008-02-22, 11:09
  #11
Medlem
Loos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Skyller du din bristande självinsikt och -distans på din hårda barndom nu? Det är kul hur du först snackar om hur du hatar torra människor, för att sedan bli tvärförbannad när alla inte garvar åt dig? Gud, vad torrt. Du är lika kul, rolig och spännande som ett sandpapper när man är dålig i kistan. Jävligt alternativ också som är pervers och gillar att titta på tjejer. För alla på HHS är nämligen asexuella. Nej, jag tror att du är femton och ställer frågorna i god tid. Det finns väl ingen som helst möjlighet att någon som är på väg ut från gymnasiet tror så mycket om sig själv utan att ha någon som helst koll på omvärlden?

Men påstå gärna att du går i trean på gymnasiet i samma andetag som du frågar andra människor vad de vet om livet. Det blir nog bra då...

Utöver den tidigare postade tråden så har du bland annat den här; http://www.flashback.org/showthread.php?t=517031 Jag tror att de två trådarna tillsammans borde fixa biffen, som man säger. Annars kan du söka på handelshögskolan eller HHS, man får upp en hel del trådar faktiskt.


Ett tips är att lugna ner dig ett par hekto, annars kommer du få det ganska jobbigt på Handels. Att vara nyanserad, ödmjuk och öppen för nya intryck är tre egenskaper som du nog kommer dra mycket nytta av om du ska gå på HHS.

De jag känner som går på Handels är helt vanliga människor, men en del av dem är något duktigare på att pressa sig själva än andra. Så, sudda bort din "jag är bäst i världen"-attityd och andas lite så ska du se att det går bättre sen.

Men vah?

Bast i varlden attityd?

Forlat om du tog det som att jag skyller pa min barndom men det gor jag verkligen inte.
Jag har inget att skylla pa. Jag ar glad over den. Har fatt mycket hjalp och jobbat hart. Men det som gjorde mig forbannad var att grabben sa till mig att komma ut i den verkliga varlden. Vilken verkliga varld? Min varld sen ganska verklig ut. Ar det verklighet att jobba i en butik i tva ar eller? Snalla beratta. eller foresten skit samma. Det kanns som att traden kommer fran det tankta amnet och landat pa mig personligen.

Forlat om jag rev upp kanslor bland er. Och jag far verkligen be om ursakt om det uppfattades som att jag ansag mig sjalv vara bast i varlden. inte min avsikt.

OK. det var en skittrad.
Alla gor vi fel

puss
Citera
2008-02-22, 11:21
  #12
Medlem
Loos_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Så här ligger det till: Du ber om information; jag har den. Du tjänar något på att få den; jag tjänar zilch på att ge den. Istället för att punkt för punkt förklara vad som är fel med ditt sista inlägg, och därmed sabba för alla inblandade, gör vi som följer: du får en chans att omformulera dig här eller i någon annan av de ÅTTA trådarna så att folk fran den RIKTIGA VARLDEN skall forsta.

Och om du enligt förmodan skulle välja att bråka vidare istället:

Du ger ju bara lojliga svar som far mig att se dum ut.

men tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback