2025-06-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap1234
1.85, tror det är kört tyvärr. 1.95 är garanterad skulle jag påstå, grattis!

Så 1.85 kört och 1.95 garanterad, jag fick 1.9. Vad tror ni om det? Kört?
Citera
2025-06-01, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetintvadjaskaheta
Så 1.85 kört och 1.95 garanterad, jag fick 1.9. Vad tror ni om det? Kört?

Misstänker att det kan bli lottning på 1.9 i år. Har sett två personer i den här tråden med 1.95, en på HPGuidens forum med 1.95 och jag söker själv med 2.0. Dessutom var det ju en rejäl ökning i antalet provskrivare nu så finns en risk att det blir fler än vanligt som söker med höga poäng. Vad som talar emot det är dock minskningen av antalet sökande till Handels. Tror ändå att du har goda chanser att komma in.
Citera
2025-06-01, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALNE345
Misstänker att det kan bli lottning på 1.9 i år. Har sett två personer i den här tråden med 1.95, en på HPGuidens forum med 1.95 och jag söker själv med 2.0. Dessutom var det ju en rejäl ökning i antalet provskrivare nu så finns en risk att det blir fler än vanligt som söker med höga poäng. Vad som talar emot det är dock minskningen av antalet sökande till Handels. Tror ändå att du har goda chanser att komma in.

Jo så kan det nog bli. Om det fortsätter att öka som det har gjort de senaste åren lär ju lägsta hamna på åtminstone 1.9 i år. Får hålla tummarna och hoppas att slumpen är på min sida.
Citera
2025-06-02, 16:51
Medlem
Känner fortfarande att det är oklart hur de som gjorde intervju för AU känner att det gick. Har nån ens fått resultatet på provet?

Hur kändes intervjun?

Tror ni att en sammantagen bedömning görs där motivationsbrev, CV, prov och intervju väger ungefär lika mycket?

Vad har ni haft på ert CV i runda slängar?

Spelar anledningen till varför man söker stor roll? Trauma, dåliga förutsättningar etc…

Är intervjun viktigast?

Vad har ni för meritvärde?

Tror ni att ni kommer in? Varför? Varför inte?
Citera
Igår, 06:54
Medlem
DruveLundeliuss avatar
Fick precis svar på frågan om hur många sökande som har 1,95 eller 2,0. 17 st.
Citera
Igår, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DruveLundelius
Fick precis svar på frågan om hur många sökande som har 1,95 eller 2,0. 17 st.

Förra året tog de in miniminivån på 15 pers via HP-kvoten, vilket de kommer göra i år igen. Så med andra ord blir det lottning på 1.95 i år om siffrorna stämmer…
Citera
Igår, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALNE345
Förra året tog de in miniminivån på 15 pers via HP-kvoten, vilket de kommer göra i år igen. Så med andra ord blir det lottning på 1.95 i år om siffrorna stämmer…

Fick höra att jag var löjlig som valde att skriva HP igen i vår när jag hade 1.9 sen innan, men kände mig inte trygg. Tack och lov att jag skrev och fick 1.95 för jag sitter tydligen inte säkert nu heller..?!

Men det känns väl rimligt att tänka att minst en av dessa 17 kommer komma in via AU? Och minst en lär väl hoppa av? Känns sjukt att man skulle behöva 2.0 bara för att sitta säkert, hoppas verkligen att alla vi med 1.95 kommer in
Citera
Igår, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moominpappa134
Fick höra att jag var löjlig som valde att skriva HP igen i vår när jag hade 1.9 sen innan, men kände mig inte trygg. Tack och lov att jag skrev och fick 1.95 för jag sitter tydligen inte säkert nu heller..?!

Men det känns väl rimligt att tänka att minst en av dessa 17 kommer komma in via AU? Och minst en lär väl hoppa av? Känns sjukt att man skulle behöva 2.0 bara för att sitta säkert, hoppas verkligen att alla vi med 1.95 kommer in

Ja, kom på det också efter att jag hade skrivit. Brukar som du sa vara ett gäng som tackar nej/inte dyker upp och sannolikt en eller två via AU. Men ändå helt sjukt att ni med 1.95 inte kan känna er helt hundra. Tror dock att ni kommer in till slut. Tack och lov att jag ändrade två svar i sista sekunden.
Citera
Igår, 10:46
Medlem
DruveLundeliuss avatar
Nytt svar:

Antal med 2.0 på högskoleprovet: 7
Antal med 1.95 på högskoleprovet: 10

17 antogs ur urvalsgruppen för högskoleprovet 2024.

Bara att hoppas på att de antar minst lika många i år.
Citera
Igår, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DruveLundelius
Nytt svar:

Antal med 2.0 på högskoleprovet: 7
Antal med 1.95 på högskoleprovet: 10

17 antogs ur urvalsgruppen för högskoleprovet 2024.

Bara att hoppas på att de antar minst lika många i år.
Holy shit lol, helt galet. Lottning (?) på 1,95. Och folk här tror B1 landar på runt 22,0-22,2? Mycket lättare att komma in på betyg då!
Citera
Igår, 21:03
Medlem
Haha vafan, lottning på 1.95, den såg man inte komma…

Om jag förstår det rätt så måste följande inträffa för att man inte ska komma in med 1.95:
1. Det är färre som antas i kvoten än föregående år, exempelvis 15 st istället för 17 st.
2. Du lottas till nr 9 eller 10 bland de 10 sökande med 1.95 vilket innebär antingen reservplats nr 1 eller 2.
3. 1 person eller 0 personer tackar nej till platsen/kommer in via AU.

Har jag missat något?
Citera
Igår, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daoci1455
Haha vafan, lottning på 1.95, den såg man inte komma…

Om jag förstår det rätt så måste följande inträffa för att man inte ska komma in med 1.95:
1. Det är färre som antas i kvoten än föregående år, exempelvis 15 st istället för 17 st.
2. Du lottas till nr 9 eller 10 bland de 10 sökande med 1.95 vilket innebär antingen reservplats nr 1 eller 2.
3. 1 person eller 0 personer tackar nej till platsen/kommer in via AU.

Har jag missat något?

Det stämmer så du kan nog känna dig rätt säker på att du kommer in. Enligt Ednia var det 15 personer som kom in i kvoten förra året, men förutsatt att den nya siffran på 17 kommer från UHR så känns den mer trovärdig. Med tanke på att det blir ännu fler internationella studenter i år pressas dock den siffran troligtvis oavsett ner till 16/15 personer till hösten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in