Citat:
Ursprungligen postat av
DER-RAUMGLEITER
Menar du alltså att de valda yrkena är för finansinriktade för dubblande o därför erfordrar höga betyg från HHS?
Tänker typ om man på längd siktar/försöker att landa på typ en boutique PE/VC firma specifikt inom typ deep tech om det är TF/TM, nåt som SilverLake om det är Data, eller säg typ life sciences om det är läk.
Vet att det bör gå att ta sig in på MBB genom bara den primära utbildningen med, även om det är lite ovanligare.
IB och strategikonsulter söker generalister från exklusiva universitet. Det handlar inte på något sätt om tekniskt krävande jobb, vilket jag säger utan att se ned på dessa yrken på något sätt. Man går från att vara powerpoint/excelslav några år för att sedan bli projektledare och slutligen säljare. Min poäng är att fallen där en dubbelexamen är värd uppoffringarna man gör gällande fritidsintressen och extrajobb är försvinnande få för folk som kommit in på Handels.
Jobbar inte inom IB själv idag men gjort internship på BB och har idag flera bekanta i branschen via mitt jobb i London. Man ska ha examen med goda betyg från ett exklusivt universitet och sedan prestera bra på intervjuer. För sommarjobb handlar detta om att vara logisk, kvicktänkt och socialt kompetent. Ämneskunskaper är helt sekundärt. För en fast tjänst ska du pga dagens dåliga arbetsmarknad i praktiken ha gjort sommarjobb inom IB/S&T/MBB och där visat framförallt att du är uthållig, pålitlig, och trevlig.
Det är inte lätt, men det är inte heller komplicerat.
Sedan finns det ju såklart kvantroller, vilket är något helt annat. Det är en betydligt mindre arbetsmarknad än IB och B-snitt från KTH TF är det ingen som tittar två gånger på. Man ska ha genuin matematisk begåvning och intresse, inte dubbla med HHS "för att" liksom.