2009-05-18, 00:01
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Det vore bra om du kunde länka till seriösa källor för dina påståenden, för det där låter som rena skitsnacket, 80% av HHS finansiering kommer från "privata" källor och resterande 20% från staten, vilken/vilka av dessa menar du "betalar endast för 275 personer", och vem har bestämt det?
Eftersom den överväldigande majoriteten av HHS pengar är privat så kan de ta in hur många studenter dom vill som dom anser sig ha budget för, en snävt tilltagen intagningskvot har nog snarare med HHS vilja att framstå sig som en "elit"högskola att göra än någonting annat.

http://www.hhs.se/se/BusinessAndSociety/Partnerprogrammet/Pages/HandelshogskolansFinansiering.aspx

Du har säkert rätt i det du säger. För mig faller det sig dock naturligt att staten tilldelar varje utbildningsprogram ett visst antal platser vilka de betalar för. Annars skulle Södertörn kunna examinera femtusen genusstudenter varje termin helt utan hänsyn till statens intressen.
Någon som vet hur det ligger till?
Citera
2009-05-18, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFille
Viktigt:

Att HHS kräver MaD, innebär det att de också kräver MaC?

Om jag får MVG i MaD men inte i MaC, kan jag då plocka bort mitt MaC-betyg från mitt betyg, för att på så vis nå ett snitt på 20.0. Eftersom jag läser MaD 100 poäng över, blir mina samlade poäng 2500 när jag plockar bort MaC.

Jag måste då räknas behörig, samtidigt som jag uppfyller de krav på särskilt behörighet som specificeras på HHS:s hemsida. Eller?

Tacksam för svar!
Jag kan inte tänka mig att du kan plocka bort Ma C från poängberäkningen.
Detta är en fråga för VHS.
Citera
2009-05-18, 07:55
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Jag kan inte tänka mig att du kan plocka bort Ma C från poängberäkningen.
Inte jag heller. Det låter skumt.
Citera
2009-05-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealFille
Viktigt:

Att HHS kräver MaD, innebär det att de också kräver MaC?

Om jag får MVG i MaD men inte i MaC, kan jag då plocka bort mitt MaC-betyg från mitt betyg, för att på så vis nå ett snitt på 20.0. Eftersom jag läser MaD 100 poäng över, blir mina samlade poäng 2500 när jag plockar bort MaC.

Jag måste då räknas behörig, samtidigt som jag uppfyller de krav på särskilt behörighet som specificeras på HHS:s hemsida. Eller?

Tacksam för svar!

Om du läser samhäll (och Ma C står som IV-val) är det inga problem. Läser du däremot natur (och mot all förmodan inte blivit klar med Ma D än) går det inte.
Citera
2009-05-18, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Om du läser samhäll (och Ma C står som IV-val) är det inga problem. Läser du däremot natur (och mot all förmodan inte blivit klar med Ma D än) går det inte.

Läser samhäll, och därmed MaC som IV-val. Är du hundra procent säker på detta? Källa?

Behöver jag göra något med betygen jag har, t.ex räkna bort MaC själv, eller görs detta automatiskt av VHS?
Citera
2009-05-18, 17:23
Medlem
Citat:
Va?

Det spelar ingen roll vilket program man läst! Sluta vilseled pojken!
Det som spelar roll är vilka ämnen som ger behörighet, och till HHS är det bland annat som bekant Matematik D, vilket rimligtvis borde innebära hela kedjan av matematikkurser.

Till vederbörande: Ta kontakt med VHS själv, då får du ett rakt svar direkt! Ledsen att säga det men hoppas inte på för mycket!
Citera
2009-05-18, 17:27
Medlem
Om min förre detta studievägledare har rätt(han kunde vara lite virrig) så ska det fungera. Du har behörighet men det behöver inte räknas med i snittet.

Hursomhelst tycker jag du ska fråga någon på tex högskoleverket eller vad det heter eller en studievägledare.
Citera
2009-05-18, 17:33
Medlem
Hmm, vid närmare eftertanke kanske det fungerar ändå eftersom MaC inte är ett kärnämne (bara MaA och MaB är kärnämnen).
Men det har inget med vilket program man läst, s.k. karaktärsämnen är inte kärnämnen.
Citera
2009-05-18, 17:35
Medlem
Citat:
Va?

Det spelar ingen roll vilket program man läst! Sluta vilseled pojken!
Det som spelar roll är vilka ämnen som ger behörighet, och till HHS är det bland annat som bekant Matematik D, vilket rimligtvis borde innebära hela kedjan av matematikkurser.

Till vederbörande: Ta kontakt med VHS själv, då får du ett rakt svar direkt! Ledsen att säga det men hoppas inte på för mycket!

*suck*. Om man läst samhällsprogrammet står Ma C som IV-val och då kan man välja bort det om man läst mer än 2500 poäng. Om man läst naturprogrammet står Ma C som karaktärsval och då kan man INTE välja bort det oavsett hur många poäng man läser. Då vederbörande går samhällsprogrammet kan han välja bort Ma C.

Att HHS kräver Ma D, innebär inte att de kräver "hela kedjan av matematikkurser". Om så hade varit fallet hade de uppenbarligen varit tvungna (enligt lag) att skriva "Ma A, Ma B, Ma C och Ma D" på sin lista över kurser man ska ha läst.
Citera
2009-05-18, 17:36
Medlem
Citat:
Hmm, vid närmare eftertanke kanske det fungerar ändå eftersom MaC inte är ett kärnämne (bara MaA och MaB är kärnämnen).
Men det har inget med vilket program man läst, s.k. karaktärsämnen är inte kärnämnen.
Det har det visst. Du kan inte välja bort karaktärsämnen. /faceslap

P.s. Sluta vilseleda pojken
Citera
2009-05-18, 17:38
Medlem
Citat:
Det har det visst. Du kan inte välja bort karaktärsämnen. /faceslap

P.s. Sluta vilseleda pojken
Programmet, säg NP, kräver att du läst karaktärsämnena. Men det är av noll betydelse när du väl får ditt slutbetyg.

Jag tog exempelvis mitt slutbetyg från komvux. Vilket regelverk skulle jag platsa i enligt ditt virriga resonemang?
Citera
2009-05-18, 17:39
Medlem
Citat:

Jo, karaktärsämnen kan inte plockas bort på samma sätt som man kan plocka bort IV-val. Jag kan exempelvis ta bort EngC men inte Naturkunskap B. Finns absolut logik i det Matfascisten säger.

Jag har även fått ett svar från Antagningen på Handels som säger att de endast tar hänsyn till särskild och grundläggande behörighet, och att MaD + grundläggande behörighet således är allt som krävs.

Behöver nu bara bekräfta att min skola kan lägga mitt MaC-betyg på ett samlat betygsdokument, eller vad det kallas, så att det inte räknas i mitt snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in