2015-03-22, 18:24
Medlem
twc.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxfordva
Spontant känns det knas att plugga ekonomi om du ändå Sen ska plugga just det, ekonomi

Vrf inte matte el liknande? Jag tänkte typ plugga filosofi medan komvux, om jag inte jobbar dvs

Komvux känns ju som ett väldigt long shot. Sitter du med 20,00 i kompletteringsgruppen kommer du väl troligtvis ändå inte komma in? Vet någon med exakt statistik hur många som hade 20,00 i kompletteringsgruppen och blev antagna?

Känns som att vårens slutbetyg blir enda chansen att komma in på HHS, bedrövligt med tanke på all slit under 3 år.
Citera
2015-03-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Samtidigt som du läser upp betygen på komvux? Hur ska du orka/hinna med det? Är ekonomi i Uppsala så slappt?

Behöver bara tenta upp mattekurserna och idrott för att få 20. Det hinner man på ett år om man pluggar effektivt, man gör ju bara ett nationellt prov när man tentar upp en mattekurs
Citera
2015-03-22, 18:27
Medlem
Citat:
Spontant känns det knas att plugga ekonomi om du ändå Sen ska plugga just det, ekonomi

Vrf inte matte el liknande? Jag tänkte typ plugga filosofi medan komvux, om jag inte jobbar dvs

För ekonomi är det enda jag är intresserad av och har man pluggat det på ett annat program ett år innan man börjar på Handels har man iaf lite input i ämnet. Vad har du för snitt förresten?
Senast redigerad av olivolja123 2015-03-22 kl. 18:29.
Citera
2015-03-22, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Känns inte de två alternativen rätt onödiga om du ska söka in igen? Du får inte tillgodoräkna dig något, så det blir väldigt mycket du kommer behöva tenta två gånger.

Varför inte läsa något annat som är ett bra komplement? Juridik, statsvetenskap, psykologi, matematik, you name it.

På Handels får man inte tillgodoräkna sig något från tidigare utbildning, varken juridik, ekonomi eller om man ens läst Handels egna retailprogram innan man börjar på deras Business & Economics program. Det sa dem när jag frågade på öppet hus för två veckor sedan, vet inte om det står på deras hemsida också.

Men juridik och matte ska jag läsa i sommar, känns inte som något jag vill hålla på med i ett helt år dock så jag väljer hellre ekonomi tillfälligt om jag inte kommer in på den utbildningen på Handels jag vill gå på i år.
Citera
2015-03-22, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twc.
Komvux känns ju som ett väldigt long shot. Sitter du med 20,00 i kompletteringsgruppen kommer du väl troligtvis ändå inte komma in? Vet någon med exakt statistik hur många som hade 20,00 i kompletteringsgruppen och blev antagna?

Känns som att vårens slutbetyg blir enda chansen att komma in på HHS, bedrövligt med tanke på all slit under 3 år.

Asså de med 20,0 BII det har varit ändå ganska shyst statistik på de som blivit antagna. Ibland har det ju till och med varit de som kommit in med 19,9

Dessutom borde det med det nya betygssystemet innebära att mindre faktiskt studerar upp betygen, förut skulle man studera upp från 19,7 (1-2 kurser) och nu blir det från ~19,2 (6-8 kurser).
Lägg därtill att de är svårare att få de högsta betyget nu. Detta kommer ju självklart utmynna i att mindre väl studerar upp och att allt mindre får 20,0 BII.

Så 20,0 BII likställer jag med en plats på Handels - iaf om man ansökt till skolan två gånger.
Citera
2015-03-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivolja123
För ekonomi är det enda jag är intresserad av och har man pluggat det på ett annat program ett år innan man börjar på Handels har man iaf lite input i ämnet. Vad har du för snitt förresten?

Allt mellan 19,15 till 19,45. Slutar förmodligen på 19,30 så ser litet mörkt ut...

Men vi spelar särskilda meriter och hoppas på det bästa!
Citera
2015-03-22, 19:24
Medlem
Citat:
Allt mellan 19,15 till 19,45. Slutar förmodligen på 19,30 så ser litet mörkt ut...

Men vi spelar särskilda meriter och hoppas på det bästa!

Förra årets intagningspoäng var ju 19,27 och det hamnar nog på ungefär samma nivå i år om inte lite lägre, finns nog en chans

Jag ligger på ungefär 19,20 i BIEX så det är snäppet mörkare för min del. Får hoppas på att intagningspoängen sjunker lite eller att jag har tur i reservintagningen så man slipper tenta upp alla kurser till 20,0.
Senast redigerad av olivolja123 2015-03-22 kl. 19:29.
Citera
2015-03-22, 19:43
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Vad gör man om man inte kommer in då?

KTH? Uppsala? Retail? KomVux? Jobba?

Vad är era reservplaner? Kan ju inte bara vara jag som balanserar på marginalen
Du skulle ju alltid kunna kika på UK och slänga in en ansökan där. 19.00+ och några schyssta övriga meriter kan gå långt. (FB) Den stora UCAS-tråden.
Citera
2015-03-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Du skulle ju alltid kunna kika på UK och slänga in en ansökan där. 19.00+ och några schyssta övriga meriter kan gå långt. (FB) Den stora UCAS-tråden.

Tack jag vet
Sista ansökningsdag Till de skolorna är i augusti tror jag och det har funnits i tankarna (lägg märke till namnet: Oxford va)

Är det UK som gäller för dig eller?
Citera
2015-03-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olivolja123
Förra årets intagningspoäng var ju 19,27 och det hamnar nog på ungefär samma nivå i år om inte lite lägre, finns nog en chans

Jag ligger på ungefär 19,20 i BIEX så det är snäppet mörkare för min del. Får hoppas på att intagningspoängen sjunker lite eller att jag har tur i reservintagningen så man slipper tenta upp alla kurser till 20,0.

Ah, blir jobbigt att tävla mot alla 19,27> från föreg. år för dig

Men långt ifrån omöjligt. Som jag har uppfattat det ska snittet sjunka både i år och nästa år (om än marginellt) för att sedan höjas när BI och BIex väl slås ihop

Annars, hur svårt kan det vara att studera upp? Skam den som ger sig
Citera
2015-03-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ah, blir jobbigt att tävla mot alla 19,27> från föreg. år för dig

Men långt ifrån omöjligt. Som jag har uppfattat det ska snittet sjunka både i år och nästa år (om än marginellt) för att sedan höjas när BI och BIex väl slås ihop

Annars, hur svårt kan det vara att studera upp? Skam den som ger sig

Ja det är ju trots allt Handels, värt att läsa upp betygen för att komma in där
Sen har jag bara 4 kurser jag behöver läsa upp och 2 av dem hinner jag med innan sommaren så det ska nog gå bra att läsa upp om mina betyg, mot all förmodan, inte skulle räcka hela vägen i år!
Citera
2015-03-22, 21:00
Medlem
HIFACEs avatar
Citat:
Tack jag vet
Sista ansökningsdag Till de skolorna är i augusti tror jag och det har funnits i tankarna (lägg märke till namnet: Oxford va)

Är det UK som gäller för dig eller?

15 okt för Oxbridge, 15 jan för övriga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in