2013-11-01, 19:05
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yolomaster
Hur mycket bättre är hhs än ekonomi i lund? Är det värt att börja plugga 1.5 år senare, då jag kommer vara 22, på hhs än att börja i lund nu?

Förstår att hhs är betydligt bättre, men är framtidsutsikterna så mycket bättre att det är värt 1.5 års mer plugg? Måste höja mig på högskoleprovet lite, lära mig ett språk och behöver matte D.

Ser också att man behöver språk steg 3. Jag läste bara ett antal språk steg 1. Vilket språk borde vara lättast att läsa upp till VG i steg 3?

Tror inte jag hinner med allt tills nästa höst.

Det jag tycker är intressant med de premisser du skriver är att diskutera vilken som skulle vara bäst:
Vänta 1,5 år och sedan köra en kandidat från HHS, eller
Gå kandidatprogrammet i Lund och sedan köra en Master på HHS (Vilket då tar 0,5 år längre tid).

I min värld låter alternativ 2 bättre, men jag är nog inte en helt opartisk källa heller (då jag råkar ha gått väg alternativ två)
Senast redigerad av Munhugg 2013-11-01 kl. 19:07.
Citera
2013-11-01, 19:40
Medlem
Det låter ju faktiskt betydligt bättre. Vad krävs för att komma in på en master på hhs? Är det betygen då? Antar att jag fortfarande behöva läsa upp ett språk till steg 3 VG?
Citera
2013-11-01, 20:19
Medlem
Citat:
Det låter ju faktiskt betydligt bättre. Vad krävs för att komma in på en master på hhs? Är det betygen då? Antar att jag fortfarande behöva läsa upp ett språk till steg 3 VG?

De går på en sammanvägning av betyg och GMAT-resultat. Jag funderar själv på att söka master på handels och resultaten varierar utifrån vilket masterprogram man är intresserad av, men runt 75% VG och 650 på GMAT bör ta dig in på en master.
Citera
2013-11-01, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
De går på en sammanvägning av betyg och GMAT-resultat. Jag funderar själv på att söka master på handels och resultaten varierar utifrån vilket masterprogram man är intresserad av, men runt 75% VG och 650 på GMAT bör ta dig in på en master.

Det låter ju inte alls omöjligt. Men vet du om de fortfarande kräver matte D och språk för att läsa master? Eller går de enbart på högskolebetyg och GMAT?
Citera
2013-11-01, 21:55
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Det låter ju inte alls omöjligt. Men vet du om de fortfarande kräver matte D och språk för att läsa master? Eller går de enbart på högskolebetyg och GMAT?

Du behöver inte ha läst matte D och språk för mastern. Det är dina eftergymnasiala meriter som gäller, som främst innefattar högskolebetyg och GMAT, men även till viss del andra sidomeriter.
Citera
2013-11-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Du behöver inte ha läst matte D och språk för mastern. Det är dina eftergymnasiala meriter som gäller, som främst innefattar högskolebetyg och GMAT, men även till viss del andra sidomeriter.

Hur ser framtida arbetsgivare på att kandidaten är tagen någon annanstans? Är det ett stort minus eller spelar det egentligen inte jättestor roll sålänge mastern är tagen på hhs?

Stort tack för alla svar!
Citera
2013-11-03, 14:03
Medlem
IamBatmans avatar
Fick nyligen höra att på HHS används "normalfördelningen" av betyg, stämmer detta?
Citera
2013-11-03, 14:29
Medlem
Citat:
Hur mycket bättre är hhs än ekonomi i lund? Är det värt att börja plugga 1.5 år senare, då jag kommer vara 22, på hhs än att börja i lund nu?

Förstår att hhs är betydligt bättre, men är framtidsutsikterna så mycket bättre att det är värt 1.5 års mer plugg? Måste höja mig på högskoleprovet lite, lära mig ett språk och behöver matte D.

Ser också att man behöver språk steg 3. Jag läste bara ett antal språk steg 1. Vilket språk borde vara lättast att läsa upp till VG i steg 3?

Tror inte jag hinner med allt tills nästa höst.

Jag är i samma sits som dig.
Jag har tagit beslutet att vänta tills hösten 2015 och under tiden lära mig språk steg 3 och läsa upp matte D till VG. Gjorde högskoleprovet förra veckan och nådde ett resultat som tar mig in på HHS.
Gör det som känns rätt
Citera
2013-11-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamBatman
Fick nyligen höra att på HHS används "normalfördelningen" av betyg, stämmer detta?

Vet ej om det är normalfördelning men någon typ av normering har de. Du kan kolla betygskurvor på deras hemsida. Som jag ser det är typ 70% av alla betyg B:en.
Citera
2013-11-03, 16:47
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSDelirious
Jag är i samma sits som dig.
Jag har tagit beslutet att vänta tills hösten 2015 och under tiden lära mig språk steg 3 och läsa upp matte D till VG. Gjorde högskoleprovet förra veckan och nådde ett resultat som tar mig in på HHS.
Gör det som känns rätt

Varför ska du vänta ända tills 2015? Du borde ju utan problem kunna hinna till hösten 2014
Citera
2013-11-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karleksproblem
Vet ej om det är normalfördelning men någon typ av normering har de. Du kan kolla betygskurvor på deras hemsida. Som jag ser det är typ 70% av alla betyg B:en.

Snarare runt 40%
Citera
2013-11-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fortnight
Snarare runt 40%

Må så vara, går inte på handels och tittade översiktligt på spridningen på någon kurs eller två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in