Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vad är det som krävs för exempelvis en master på kings college, imperial college och university of manchester? Givetvis nanoteknologi samt materialinriktningar från en fysikalisk ståndpunkt.
Nu har jag visserligen ingen större koll på masterutbildningar, särskilt inte i fysik. Men en kvalificerad gissning vore att det krävs en 2:1 betygsmässigt, vilket jag tror motsvarar kring 70% VG - om man nu ska ge sig på översättningar av betyg överhuvudtaget, det brukar vara komplicerat. Det är även möjligt att du kan behöva göra ett språktest. Huruvida du behöver göra ett GRE/GMAT-liknande prov har jag ingen aning om, det behöver du nog kolla upp med respektive skolor.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Men hur är det nu.. står man själv för kostnaden av utbildningen i Storbritannien? Och får man egentligen ta lån från CSN vid utbildningar i dessa universitet/högskolor ni nämner? Hur vet man om en viss universitet är en bra sådan? Hur letar man sedan efter boende?
Tack på förhand.
I England bekostar man själv sin terminsavgift, som för närvarande ligger på £3070 (gäller
ej graduates, deras avgifter är betydligt högre). I Skottland får man den betald av
SAAS. Hur det fungerar på Irland och i Wales vet jag inte, men rimligtvis fungerar det likadant som i England.
Vad som gäller hos CSN hittar du
här.
De flesta - om inte alla - universitet garanterar dig en plats i sina egna bostäder/korridorer det första året. Först inför det andra året måste du flytta ut, och då är det vanliga att man går ihop med några kompisar och hyr ett helt hus. Skolan hjälper med det också, så det är inte som i Sverige där man måste fixa allting själv. Bortsett från kostnaderna, är boende generellt sett inget att oroa sig över.
Times och
Guardian framställer league tables varje år. Personligen tycker jag att man bör ta dem med en nypa salt.