• 70 562 online
  • 1 214 281 medlemmar
  • 62 633 859 inlägg
2008-02-21, 11:17
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Jag tycker mig märka ett stort intresse för att studera i Storbritannien. Därför startar jag nu en UCAS-tråd, där man kan ställa frågor och diskutera kring UCAS. Dit hör exempelvis antagningskrav, ansökningsprocessen, skolor m.m.

Shoot!
Citera
2008-02-21, 12:19
Medlem
orkarNs avatar
Ja, först och främst, vad har du själv sökt/vilka entry reqs/hur gick det? Alternativt om du redan är inne i systemet, var är du?
Citera
2008-02-21, 12:48
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Ja, först och främst, vad har du själv sökt/vilka entry reqs/hur gick det? Alternativt om du redan är inne i systemet, var är du?

Jag sökte till Bristol, Exeter, Loughborough, St. Andrews och York för Economics & Finance. Jag är fortfarande lite sur på UCL och LSE som inte erbjuder liknande program, så jag fick vackert nöja mig med Exeter och L'boro som utfyllnad.

Hursomhelst, Bristol ratade mig (inte så jätteförvånad), St. Andrews likaså (desto mer förvånad). Resten gillade mig, förutom Exeter som ville att jag skulle klara ett IELTS/TOEFL-prov. Tackade ja till York häromveckan. Jag är rätt nöjd, York tillsammans med Bristol är de bästa ställena (mig veterligen) som erbjuder ett joint honour Economics & Finance-program, även om det såklart inte är något LSE. Men som kompensation är boendet billigt och pubarna snuskigt många, så det jämnar ut sig.
Citera
2008-02-21, 19:03
Medlem
Sartres avatar
Vad är det som krävs för exempelvis en master på kings college, imperial college och university of manchester? Givetvis nanoteknologi samt materialinriktningar från en fysikalisk ståndpunkt.
Citera
2008-02-21, 19:24
Avstängd
Kalambolles avatar
Men hur är det nu.. står man själv för kostnaden av utbildningen i Storbritannien? Och får man egentligen ta lån från CSN vid utbildningar i dessa universitet/högskolor ni nämner? Hur vet man om en viss universitet är en bra sådan? Hur letar man sedan efter boende?

Tack på förhand.
Citera
2008-02-21, 21:41
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vad är det som krävs för exempelvis en master på kings college, imperial college och university of manchester? Givetvis nanoteknologi samt materialinriktningar från en fysikalisk ståndpunkt.

Nu har jag visserligen ingen större koll på masterutbildningar, särskilt inte i fysik. Men en kvalificerad gissning vore att det krävs en 2:1 betygsmässigt, vilket jag tror motsvarar kring 70% VG - om man nu ska ge sig på översättningar av betyg överhuvudtaget, det brukar vara komplicerat. Det är även möjligt att du kan behöva göra ett språktest. Huruvida du behöver göra ett GRE/GMAT-liknande prov har jag ingen aning om, det behöver du nog kolla upp med respektive skolor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Men hur är det nu.. står man själv för kostnaden av utbildningen i Storbritannien? Och får man egentligen ta lån från CSN vid utbildningar i dessa universitet/högskolor ni nämner? Hur vet man om en viss universitet är en bra sådan? Hur letar man sedan efter boende?

Tack på förhand.

I England bekostar man själv sin terminsavgift, som för närvarande ligger på £3070 (gäller ej graduates, deras avgifter är betydligt högre). I Skottland får man den betald av SAAS. Hur det fungerar på Irland och i Wales vet jag inte, men rimligtvis fungerar det likadant som i England.

Vad som gäller hos CSN hittar du här.

De flesta - om inte alla - universitet garanterar dig en plats i sina egna bostäder/korridorer det första året. Först inför det andra året måste du flytta ut, och då är det vanliga att man går ihop med några kompisar och hyr ett helt hus. Skolan hjälper med det också, så det är inte som i Sverige där man måste fixa allting själv. Bortsett från kostnaderna, är boende generellt sett inget att oroa sig över.

Times och Guardian framställer league tables varje år. Personligen tycker jag att man bör ta dem med en nypa salt.
Senast redigerad av Pilsnerkorven 2008-02-21 kl. 21:45.
Citera
2008-02-22, 07:10
Medlem
Sartres avatar
Hur översätter man 70% VG till U,3,4,5 - betyget?
Citera
2008-02-22, 15:08
Avstängd
Kalambolles avatar
Citat:

Det vill jag också veta!

Hjälp med översättning av betyg, uppskattas!
Senast redigerad av Kalambolle 2008-02-22 kl. 15:15.
Citera
2008-02-22, 16:04
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Det vill jag också veta!

När jag sökte till brittiskt univesitet så översatte jag inte betygen - utan skrev bara in vad jag fått. Dom fick väl lista ut själva hur det skulle jämföras.

.
Citera
2008-02-22, 18:16
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:

Citat:
Det vill jag också veta!

I all ärlighet är det nog en omöjlig uppgift att översätta dem rakt av. Med de nya betyg som tas i bruk (2010?), blir det antagligen tiofalt lättare, men som det är nu går det inte. Det närmaste jag kom att översätta mina gymnasiebetyg, var att först översätta dem till IB-poäng, och sedan avläsa i en tariff ungefär hur mycket de var värda i England. Men det är ju ingen vattentät metod precis, och fungerar som sagt inte för högre studier.

Skolorna ser betygen för vad de är, och det är således svårt för mig att sia om hur de värderar si och så många procent VG. Det är säkrast om ni själva hör av er till skolans admissions office, e-mailen brukar inte vara svår att hitta och de är väldigt tillmötesgående.
Citera
2008-02-22, 19:00
Medlem
orkarNs avatar
ARGH

London School of Economics and Political Science (University of London) LLK1 01-Sep-2008 Unsuccessful 22-Feb-2008

nu, sprit
Citera
2008-02-22, 20:20
Medlem
Sartres avatar
OrkarN: Kan du inte pröva att söka nästa år igen ? Du kan väl läsa upp en del skit, skaffa dig bättre kompetens inför nästa år? litet EC-prylar etc. Hora dig litet mer, så ska det nog gå bra.

Pilsnerkorven: jag skall sätta mig på detta nästa vecka, skicka litet mail och se vad som händer. Har ucas någon mail och hur sega/icke-sega är dem?
Citera