2013-01-10, 11:15
Medlem
Ledsen om frågan har tagits upp tidigare.

Då jag är intresserad av att söka ett kandidatprogram på HHS men bara har G i MaD undrar jag hur jag kan gå till väga. Hur kan jag göra för att plugga upp detta betyg och kommer det i så fall ha någon påverkan sen när jag söker in.
Citera
2013-01-10, 11:17
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurgul
Ledsen om frågan har tagits upp tidigare.

Då jag är intresserad av att söka ett kandidatprogram på HHS men bara har G i MaD undrar jag hur jag kan gå till väga. Hur kan jag göra för att plugga upp detta betyg och kommer det i så fall ha någon påverkan sen när jag söker in.

Du kan göra en prövning för att få högre betyg än G. Om du söker in via dina gymnasiebetyg kommer detta emellertid göra att du hamnar i grupp 2, där de med 20.0 lottas in.
Citera
2013-01-10, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Du kan göra en prövning för att få högre betyg än G. Om du söker in via dina gymnasiebetyg kommer detta emellertid göra att du hamnar i grupp 2, där de med 20.0 lottas in.

Jag vill söka genom högskoleprovet men har inte mitt vg i MaD. Har MVG i övriga mattekurser men var dum nog att tenta av D kursen tidigt i gymnasiet.
Citera
2013-01-10, 11:22
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurgul
Jag vill söka genom högskoleprovet men har inte mitt vg i MaD. Har MVG i övriga mattekurser men var dum nog att tenta av D kursen tidigt i gymnasiet.

Då är det lugnt, jag sitter i samma sits. Det spelar ingen roll om du kompletterar dina betyg eller inte, så länge du söker i HP-kvoten kommer det inte påverka dina chanser att komma in. Det är en prövning som gäller, så kontakta närmsta Komvux!
Citera
2013-01-11, 22:21
Medlem
Till er som har koll på masteransökan:
Räcker det att göra en anmälan på antagning.se före den 15 januari och därefter har man till den 1 februari på sig att skicka in CV, letter of motivation och eventuella andra bilagor? Och måste dessa bilagor skickas med snigelpost?
Citera
2013-01-11, 22:35
Medlem
Hej! Vad tror ni intaget sjunker med med det nya systemet? Är gymnasielev för tillfället. Har hört att det ska ligga runt -20% runt 18-18,5/20? Är det rimligt eller bör man räkna med -10% eftersom det är en "elitutbildning", så runt 19?
Citera
2013-01-11, 22:36
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Hej! Vad tror ni intaget sjunker med med det nya systemet? Är gymnasielev för tillfället. Har hört att det ska ligga runt -20% runt 18-18,5/20? Är det rimligt eller bör man räkna med -10% eftersom det är en "elitutbildning", så runt 19?

Omöjligt att räkna på.
Citera
2013-01-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abruzzi
Till er som har koll på masteransökan:
Räcker det att göra en anmälan på antagning.se före den 15 januari och därefter har man till den 1 februari på sig att skicka in CV, letter of motivation och eventuella andra bilagor? Och måste dessa bilagor skickas med snigelpost?
Ja, det räcker att anmäla dig till 15 januari och sedan skicka in bilagorna senast 1 februari. De måste skickas med post till VHS antagningsservice i Strömsund.
Citera
2013-01-11, 23:05
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av physics_man
Ja, det räcker att anmäla dig till 15 januari och sedan skicka in bilagorna senast 1 februari. De måste skickas med post till VHS antagningsservice i Strömsund.

Säker på det? Låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna bifoga med PDF.

EDIT: Du verkar ha rätt. Med andra ord finns det ingen anledning att vänta med att skicka iväg anmälan? Dvs. det enda man behöver göra via antagning.se är att skicka anmälan.

När jag mailade till VHS tidigare skrev dom att man inte behövde skicka med betygsutdrag eftersom att detta finns hos LADOK. Har man tagit kandidatexamen på svenskt universitet behöver man alltså bara skicka CV + letter of motivation till antagninsservice i Strömsund, right?

Blev lite nojjig nu när jag upptäckte att jag inte hade koll (trots att jag måste dubbelkollat HHS hemsidan 20 ggr).
Senast redigerad av Columbia 2013-01-11 kl. 23:17.
Citera
2013-01-11, 23:24
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Säker på det? Låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna bifoga med PDF.

EDIT: Du verkar ha rätt. Med andra ord finns det ingen anledning att vänta med att skicka iväg anmälan? Dvs. det enda man behöver göra via antagning.se är att skicka anmälan.

När jag mailade till VHS tidigare skrev dom att man inte behövde skicka med betygsutdrag eftersom att detta finns hos LADOK. Har man tagit kandidatexamen på svenskt universitet behöver man alltså bara skicka CV + letter of motivation till antagninsservice i Strömsund, right?

Blev lite nojjig nu när jag upptäckte att jag inte hade koll (trots att jag måste dubbelkollat HHS hemsidan 20 ggr).

Stämmer, förutsatt att du inte vill skicka med intyg (betyg) från ev utbytesstudier. GMAT/GRE skickas direkt till HHS.
Citera
2013-01-11, 23:32
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Stämmer, förutsatt att du inte vill skicka med intyg (betyg) från ev utbytesstudier. GMAT/GRE skickas direkt till HHS.

Grymt - tack för svar. Sjukt omodernt måste jag säga, inte många utländska universitet som kräver papperskopior i första ledet.
Citera
2013-01-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Omöjligt att räkna på.

How so? Enligt min vicerektor har snittet sjunkit från cirka 17,5-> ~14 i flertalet fallen. Vad bör jag "satsa" på för att "garantera" mig en plats på kandidaten med det nya betygsystemet? ~20% minskning eller en ännu mindre säg 10%? Vad är mer realistiskt?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in