2013-01-12, 00:33
Medlem
Soulsurfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
How so? Enligt min vicerektor har snittet sjunkit från cirka 17,5-> ~14 i flertalet fallen. Vad bör jag "satsa" på för att "garantera" mig en plats på kandidaten med det nya betygsystemet? ~20% minskning eller en ännu mindre säg 10%? Vad är mer realistiskt?

Tack på förhand.
Så nära full pott som möjligt alternativt minst 1.9 på högskoleprovet. Jag har svårt att tro att det kommer ske en såpass stor deflation.
Citera
2013-01-12, 00:36
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
How so? Enligt min vicerektor har snittet sjunkit från cirka 17,5-> ~14 i flertalet fallen. Vad bör jag "satsa" på för att "garantera" mig en plats på kandidaten med det nya betygsystemet? ~20% minskning eller en ännu mindre säg 10%? Vad är mer realistiskt?

Tack på förhand.

Vad menar du med att snittet har sjunkit? 17,5 är ju knappast något genomsnitt på dom som precis har gått ut. Vad menar du när du skriver "i flertalet fallen"?
Citera
2013-01-12, 00:48
Medlem
anonpeds avatar
Citat:

Tack på förhand.

Ja, men det är rena rama gissningsleken. Givetvis är intagningspoängen volatil och förändras mellan år. Ibland mer, ibland mindre beroende på söktryck och antalet platser. Satsa hårt i plugget med målet att få bästa betyg i allt. Kommer du inte in då, vet du i alla fall att du gjorde ditt bästa och inte att du räknade fel
Senast redigerad av anonped 2013-01-12 kl. 00:50.
Citera
2013-01-12, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Ja, men det är rena rama gissningsleken. Givetvis är intagningspoängen volatil och förändras mellan år. Ibland mer, ibland mindre beroende på söktryck och antalet platser. Satsa hårt i plugget med målet att få bästa betyg i allt. Kommer du inte in då, vet du i alla fall att du gjorde ditt bästa och inte att du räknade fel

Naturligtvis, uppskattar svaren.
Citera
2013-01-12, 02:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Säker på det? Låter ju helt sjukt att man inte skulle kunna bifoga med PDF.

EDIT: Du verkar ha rätt. Med andra ord finns det ingen anledning att vänta med att skicka iväg anmälan? Dvs. det enda man behöver göra via antagning.se är att skicka anmälan.

När jag mailade till VHS tidigare skrev dom att man inte behövde skicka med betygsutdrag eftersom att detta finns hos LADOK. Har man tagit kandidatexamen på svenskt universitet behöver man alltså bara skicka CV + letter of motivation till antagninsservice i Strömsund, right?

Blev lite nojjig nu när jag upptäckte att jag inte hade koll (trots att jag måste dubbelkollat HHS hemsidan 20 ggr).

Pratade med en ansvarig för masterprogrammen idag och hon sa att det var viktigt att kolla att alla kurser man ska läsa nu i vår (antagligen det sista på ens kandidatexamen) fanns registrerade på antagning.se, annars var man tvungen att skaffa ett intyg från ens universitet att man skulle fixa att ta examen nu till våren. Så vi svenskar ska inte behöva skicka in något då det ska finnas i LADOK men kan vara värt att försäkra sig om det, vore trist att få rejection för en sån simpel sak.
Citera
2013-01-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Pratade med en ansvarig för masterprogrammen idag och hon sa att det var viktigt att kolla att alla kurser man ska läsa nu i vår (antagligen det sista på ens kandidatexamen) fanns registrerade på antagning.se, annars var man tvungen att skaffa ett intyg från ens universitet att man skulle fixa att ta examen nu till våren. Så vi svenskar ska inte behöva skicka in något då det ska finnas i LADOK men kan vara värt att försäkra sig om det, vore trist att få rejection för en sån simpel sak.

Glöm heller inte att man, givet att man tar sin kandidatexamen nu till våren, måste ha papper som styrker att man ämnar bli klar innan augusti!
Citera
2013-01-14, 19:12
Medlem
Kannans avatar
Mina frågor nedan är väl ganska allmänna, men tråden är så lång att det inte finns utrymmer att leta efter svar

Bakgrund: Påbörjade civilingenjörsutbildning på ett av de större svenska tekniska lärosätena men fann det inte särskilt kul och intressant, så tog ut en Bachelor efter en viss tid och fick jobb direkt på ett stort industriföretag i Sverige som säljare internationellt. Under sju somrar har jag sommarjobbat med relevanta och krävande arbetsuppgifter (logistik, inköp som kräver engelska) på samma företag. Har även jobbat som övningsledare/professorsassistent under fulltidsstudierna. Nu är jag sugen på att bredda mig lite och tittar på olika utbildningar som skulle hjälpa mig i karriären och då är HHS General Management ett givet alternativ

1. Kan den icke färdiga civilingenjörsutbildningen ses som en nackdel eller är det ok att man ville göra något annat och fick ett kvalificerat jobb på ett stort företag ändå?

2. Svårt för folk att svara på kanske, men vad läggs tyngden på vid antagning till HHS? GMAT osv, betyg, erfarenheter/CV?

3. Finns det någon som kan ge en fingervisning om hur populärt programmet är? Är det typ 100 sökande per plats eller hur ser det ut?

Tacksam för svar !
Citera
2013-01-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
1. Kan den icke färdiga civilingenjörsutbildningen ses som en nackdel eller är det ok att man ville göra något annat och fick ett kvalificerat jobb på ett stort företag ändå?

2. Svårt för folk att svara på kanske, men vad läggs tyngden på vid antagning till HHS? GMAT osv, betyg, erfarenheter/CV?

3. Finns det någon som kan ge en fingervisning om hur populärt programmet är? Är det typ 100 sökande per plats eller hur ser det ut?

Tacksam för svar !

1. Kan inte se någon anledning till att det skulle vara en nackdel att du tog en bachelor istället.

2. Såvitt jag vet så lägger de mycket tyngd på GMAT men med det sagt så är de andra delarna också viktiga. Gissningsvis GMAT 60 %, betyg 25 % och resten 15 %. Sen har de förmodligen någon sorts threshold för framförallt GMAT och betygsdelen.

Angående GMAT så har de olika master utbildningarna olika genomsnittspoäng. Jag tror finans ligger högst med ca 660+ och marketing lägst med ca 600+ och resten där emellan.

3. Spelar ingen roll vad antalet sökande per plats är. Det som är intressant är vad de sämsta för de olika programmen hade för GMAT, betyg och CV. Delvis, sätter du 680 på GMAT, har 80 % VG från din kandidat och ett schyst CV kommer du förmodligen in oavsett inriktning du söker. Medan har du 600 på GMAT, halvtaskiga betyg och CV kan de bli svårt att få en plats på någon av inriktningarna.
Senast redigerad av banan.skal 2013-01-15 kl. 20:37.
Citera
2013-01-16, 23:50
Medlem
MrCreedys avatar
Jag läser sista terminen på gymnasiet just nu och har lite funderingar kring framtiden.

Med lite flyt och skicklighet kommer jag som bäst få 19,7 i snitt men det är mer troligt med 19,5.

Tror ni att jag verkligen har en chans att komma in på HHS med 19,5 i snitt?
Citera
2013-01-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCreedy
Jag läser sista terminen på gymnasiet just nu och har lite funderingar kring framtiden.

Med lite flyt och skicklighet kommer jag som bäst få 19,7 i snitt men det är mer troligt med 19,5.

Tror ni att jag verkligen har en chans att komma in på HHS med 19,5 i snitt?

Nej. Kanske om några år, om det stämmer att betygssnittet går ner pga nya betygssystemet... Men då kommer ju också alla äldre med gamla betygen söka, men ja. Då kanske det går. Försök se till att skaffa typ 19,8 om du vill vara hyfsat säker. HP är ju en väg annars, men 1,9 för att troligtvis bli antagen (2,0 för att vara säker) är svårare än att tenta upp några kurser.
Citera
2013-01-17, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skallen232
Nej. Kanske om några år, om det stämmer att betygssnittet går ner pga nya betygssystemet... Men då kommer ju också alla äldre med gamla betygen söka, men ja. Då kanske det går. Försök se till att skaffa typ 19,8 om du vill vara hyfsat säker. HP är ju en väg annars, men 1,9 för att troligtvis bli antagen (2,0 för att vara säker) är svårare än att tenta upp några kurser.

Från HT 2014-2017 så söker Lp-94 i en enskild kvot likaså gör gy2011. Det är vad jag hört i alla fall, kan någon bekräfta?
Citera
2013-01-17, 06:48
Medlem
W.R.s avatar
Citat:
Från HT 2014-2017 så söker Lp-94 i en enskild kvot likaså gör gy2011. Det är vad jag hört i alla fall, kan någon bekräfta?

Korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in