2011-07-17, 19:22
Medlem
Låter både gott och trevligt men får se om man kommer in först
Citera
2011-07-17, 21:11
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Grattis alla som kom in! Fixar vi en (narapa) traditionsenlig Flashback-ol sondagen fore uppropet?

Jag kommer gärna!
Citera
2011-07-18, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Grattis alla som kom in! Fixar vi en (narapa) traditionsenlig Flashback-ol sondagen fore uppropet?

Jag är också på
Citera
2011-07-19, 20:45
Medlem
Batmaans avatar
Har börjat titta på litteratur och funderar lite på vilka böcker som är nödvändiga att inhandla och inte.

Låter det som ett klokt val att köpa Principles and Practice of Marketing och Marknadsrätten: En Introduktion till kursen Marknadsföring samt Microeconomics och Matematik för ekonomer till Mikroekonomin? Är det fler/färre som behövs?
Citera
2011-07-19, 23:53
Medlem
juppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batmaan
Har börjat titta på litteratur och funderar lite på vilka böcker som är nödvändiga att inhandla och inte.

Låter det som ett klokt val att köpa Principles and Practice of Marketing och Marknadsrätten: En Introduktion till kursen Marknadsföring samt Microeconomics och Matematik för ekonomer till Mikroekonomin? Är det fler/färre som behövs?

Tycker du ska lugna dig lite och försöka få tag på begagnade böcker när du har börjat. Ingen av de böckerna har förändrats speciellt mycket under ett års tid. Fråga dina faddrar i början så har de säkert några som du kan köpa.
Citera
2011-07-20, 10:20
Medlem
Har kollat runt lite i tråden men inte hittat svar på min fråga; läser man terminens alla fyra kurser parallellt, eller läser men de en och en eller två och två? Isåfall i vilken ordning brukar första terminens kurser komma i?
Citera
2011-07-20, 11:31
Medlem
Batmaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faxer
Har kollat runt lite i tråden men inte hittat svar på min fråga; läser man terminens alla fyra kurser parallellt, eller läser men de en och en eller två och två? Isåfall i vilken ordning brukar första terminens kurser komma i?
Kurserna läses två och två. Om du kollar schemat för de olika kurserna på skolans hemsida ser du att vi kommer att börja med att läsa Marknadsföring I och Mikroekonomi från Augusti till Oktober för att sedan ta oss an Ekonomisk Statistik I och Rättsvetenskaplig Introduktionskurs under perioden Oktober - Januari.
Citera
2011-07-20, 16:21
Medlem
Fick välkomstpaketet idag, jag antar att småttingresan är värd att boka men menar de verkligen med begränsade platser att alla inte får plats?
Sen undrar jag kring det här med utskott om det är några särskilda man ska engagera sig i eller om det kommer av sig själv, hörde NU ska vara bra tydligen för någon londonresa
Citera
2011-07-20, 17:11
Medlem
Läste någonstans tidigare i tråden att man måste kunna ett tredje språk förutom svenska och engelska, om man ska åka på utbyte på kandidatnivå? Det låter konstigt att det skulle behövas om man åker till ett engelsktalande land, stämmer det verkligen?
Citera
2011-07-21, 23:05
Medlem
juppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cray
Fick välkomstpaketet idag, jag antar att småttingresan är värd att boka men menar de verkligen med begränsade platser att alla inte får plats?
Sen undrar jag kring det här med utskott om det är några särskilda man ska engagera sig i eller om det kommer av sig själv, hörde NU ska vara bra tydligen för någon londonresa

Småttingresan får alla som vill plats på och den är klart värd att åka på. Tipset som de flesta nog kan hålla med om är att vara med på så mycket som möjligt i början om du inte är oskön, typ.

Angående utskott i kåren så får du känna efter lite och man hittar ganska snabbt vilket man passar bäst i på. NU arrangerar två resor till London men du behöver inte vara NU:are för att åka på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av faxer
Läste någonstans tidigare i tråden att man måste kunna ett tredje språk förutom svenska och engelska, om man ska åka på utbyte på kandidatnivå? Det låter konstigt att det skulle behövas om man åker till ett engelsktalande land, stämmer det verkligen?

Nej, det är inte sant. Det är bara för de länder som har undervisning på sitt eget språk, t.ex. Frankrike.
Citera
2011-07-22, 14:37
Medlem
Någon HHSar-like som kan komma med tips på hur man fixar boende i stan? Har suttit och haft järnkoll på blocket de senaste dagarna, men det har tyvärr inte gått särskilt bra. Det är okej med temporära boenden (~6mån-1 år) iom att jag har ungefär 500 ködagar på SSSB och det känns som att jag borde kunna få en lägenhet med ungefär 300 ködagar till, men just nu verkar det ganska kört om man inte vill ha ett studentrum.

Och det vore rätt dumt att ta ett studentrum utom i extremnödfall eftersom man (väl?) förlorar all möjlighet att byta upp sig i och med att ködagarna man sparat på sig ryker när man tackar ja till kontrakt.
Citera
2011-07-22, 14:47
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitlos
Någon HHSar-like som kan komma med tips på hur man fixar boende i stan? Har suttit och haft järnkoll på blocket de senaste dagarna, men det har tyvärr inte gått särskilt bra. Det är okej med temporära boenden (~6mån-1 år) iom att jag har ungefär 500 ködagar på SSSB och det känns som att jag borde kunna få en lägenhet med ungefär 300 ködagar till, men just nu verkar det ganska kört om man inte vill ha ett studentrum.

Och det vore rätt dumt att ta ett studentrum utom i extremnödfall eftersom man (väl?) förlorar all möjlighet att byta upp sig i och med att ködagarna man sparat på sig ryker när man tackar ja till kontrakt.

Nu är jag ju ingen HHSare men boende innanför tullarna torde vara ganska omöjligt att fixa om man inte har kontakter. Försök bo hos någon släkting/kompis i ett halvår så att du sedan kan få något eget närmare vintern. Pendlingsavstånd på 30-60min verkar tyvärr vara standard i början så vidare man inte sitter inne med 5 miljoner som man vill spendera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in