2013-01-05, 13:02
Medlem
Kan man tillgodoräkna sig ekonomikurser man läst på andra universitet? Pluggar just nu ekonomie kandidat på ett stort universitet (Lund, Uppsala eller Handels Göteborg) och om jag då har läst FEK A, NEK A och Statten, kan jag komma in på HHS utan att behöva börja om? Det går ju om jag exempelvis skulle byta från Lund till Uppsala, men HHS är ju lite annorlunda, så hur fungerar det?
Citera
2013-01-05, 13:13
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Kan man tillgodoräkna sig ekonomikurser man läst på andra universitet? Pluggar just nu ekonomie kandidat på ett stort universitet (Lund, Uppsala eller Handels Göteborg) och om jag då har läst FEK A, NEK A och Statten, kan jag komma in på HHS utan att behöva börja om? Det går ju om jag exempelvis skulle byta från Lund till Uppsala, men HHS är ju lite annorlunda, så hur fungerar det?

Nepp, du kan inte tillgodoräkna dig några kurser överhuvudtaget.
Citera
2013-01-05, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
I och med det nya betygssystemet krävs det enbart Matematik 3b (eller c) istället för D som tidigare var ett krav. Notera att 3b motsvarar gamla Matematik C. Kommer jag att få det tufft i början av programmet med tanke på att jag enbart läst motsvarande matematik c?

Bör jag läsa matematik på egen hand innan terminsstart?

Tack på förhand
Tror ni att matte D kravet försvinner efter detta år? Tror att jag ska hoppa av kursen med tanke på att jag inte har någon lärare.
Citera
2013-01-05, 23:52
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av backstabtraitor
Tror ni att matte D kravet försvinner efter detta år? Tror att jag ska hoppa av kursen med tanke på att jag inte har någon lärare.

Det är matematik D ELLER matematik 3b/c som gäller. Jag har blandade betyg, dvs Matematik 3b från GY11 och resten från det gamla systemet.

För dig med examen från gymnasieskolan enligt det gamla systemet men som inte har uppfyllt behörighetskravet matematik D gäller:

Du blir behörig genom att läsa matematik 3b eller 3c eller matematik 4.

http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/default.aspx

Det är emellertid ganska konstigt, med tanke på att matematik 3b motsvarar matematik C. HHS sänker alltså sina matematikkrav.
Senast redigerad av bulgarien 2013-01-05 kl. 23:56.
Citera
2013-01-06, 13:11
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Det är matematik D ELLER matematik 3b/c som gäller. Jag har blandade betyg, dvs Matematik 3b från GY11 och resten från det gamla systemet.

För dig med examen från gymnasieskolan enligt det gamla systemet men som inte har uppfyllt behörighetskravet matematik D gäller:

Du blir behörig genom att läsa matematik 3b eller 3c eller matematik 4.

http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BSc/Antagning/Pages/default.aspx

Det är emellertid ganska konstigt, med tanke på att matematik 3b motsvarar matematik C. HHS sänker alltså sina matematikkrav.
Å andra sidan skiljer sig Ma 3b/3c till viss del från Ma C i kursinnehåll, även om de sägs vara "motsvarigheter". Men visst, lite konstigt är det att HHS väljer det lägre kravet Ma 3b/3c när Ma 4 lika gärna kunde ha valts.
Citera
2013-01-06, 13:25
Medlem
Pasiphaes avatar
1) Hur svårt skulle det vara för mig som har 20.0 fran gymnasiet (natur), lätt for att lära, bra på att planera etc etc. att få toppbetyg från skolan?

Det går inte att svara på bara sådär. Men satsar du järnet så kan du få toppbetyg.

2) är folk torra på skolan? Ok, Jag ar galen Goteborgare och klarar inte av torra idioter som hatar att ha kul. Jag gillar att kolla in brudar och snacka om diverse perversa aktiviteter och annat kul. Man känner ju inte för att vara på en skola där de tycker man är du i huvudet för att man gillar sex.

De flesta är jättetrevliga, dock får man tänka lite på vad man säger och när. Perversa skämt funkar inte i alla kretsarna på skolan. Man får känna av läget helt enkelt. Men som helhet kommer du nog uppleva att folk är lite torrare här än i Göteborg.

3) Måste man skriva nått ansökningsbrev eller nått. vad jag förstar så räcker det inte alltid med att ha 20,0 for att komma in

Nej, det behöver du inte.

4) Rekomnederar ni andra grejer att vara involverade i runt skolan som kan vara bra for framtiden. Jag vet att det är viktigt att knyta kontakter och shit, men är det någonting speciellt som ni anser att jag borde gå lös på så fort jag börjar på skolan? Jag har inga problem med att träffa manniskor. Det är min grej.

SUPERVIKTIGT att göra saker förutom skolan. De flesta arbetsgivare idag kollar nästan mer på sånt än dina betyg. Vill du få toppjobben måste du starta eget företag/engagera dig i kårföreningar/jobba ideelt/etc.

5) Hur viktiga är betygen du får i skolan egentligen för arbetslivet? Bryr sig folk om man har bra eller medelmåttiga betyg eller tycker dom bara att det vesäntliga är att jag har en examen från HHS?

Betygen är alltid viktiga men även med halvtaskiga betyg från HHS kommer du att få nästan vilket jobb som helst. (Försäkra dig ännu mer genom att göra saker vid sidan av skolan om dina betyg börjar bli mindre bra.)

6) Som GBG:are så har jag taskig koll på vilka studentlägenhetsområden som är att foredra. Vart är folk roligast. Jag vill bo där det är bäst!

Pröva Gärdet eller Stora Lappkärrsberget.
Citera
2013-01-06, 13:37
Medlem
bulgariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sckrz-krk
Å andra sidan skiljer sig Ma 3b/3c till viss del från Ma C i kursinnehåll, även om de sägs vara "motsvarigheter". Men visst, lite konstigt är det att HHS väljer det lägre kravet Ma 3b/3c när Ma 4 lika gärna kunde ha valts.

3c är lutar mer åt matematik D, ja, men 3b är mer eller mindre indestisk med C. Frågan är ifall vi som enbart läst 3b kommer få det svårt i början
Citera
2013-01-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
..............
Det tog alltså fyra år för Loos_ att få sitt svar.
Citera
2013-01-09, 22:07
Medlem
Jyckees avatar
Var hamnar de bästa economics studenterna efter sin master? Vilka är de mest attraktiva jobben för en economics student?
Citera
2013-01-10, 09:52
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Hittade följande på Handels hemsida:
Citat:
Boende
Bostad i Norrtälje
Campus Roslagen erbjuder bostadsgaranti för samtliga som blir antagna till Ekonomie kandidatprogram, Retail Management.

(http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BScN/Pages/Nystudent2009Norrt%C3%A4lje.aspx)

Låter som om alla som vill är garanterade nån slags studentlägenhet, stämmer det? Jag menar, annars brukar ju folk få köa väldigt lång tid för en studentlägenhet. Kan man då få den när man vill? Pris?

Någon som man berätta mer i helhet? Låter ju väldigt bra, eftersom jag hade tänk att kanske börja på HHS 2013 om jag kommer in
Citera
2013-01-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Hittade följande på Handels hemsida:

(http://www.hhs.se/se/Education/BSc/BScN/Pages/Nystudent2009Norrt%C3%A4lje.aspx)

Låter som om alla som vill är garanterade nån slags studentlägenhet, stämmer det? Jag menar, annars brukar ju folk få köa väldigt lång tid för en studentlägenhet. Kan man då få den när man vill? Pris?

Någon som man berätta mer i helhet? Låter ju väldigt bra, eftersom jag hade tänk att kanske börja på HHS 2013 om jag kommer in

Ja, alltså det gäller retail som är en egen skola ute i norrtälje. Inte vanliga ek kand som ges inne i stan.
Citera
2013-01-10, 10:57
Medlem
bulgariens avatar
Fast om man väljer Norrtälje i synnerhet för en lägenhet (som dessutom ligger off) är man nog ganska körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in