Citat:
Har aldrig under mina år på skolan hört talas om en sistaårsstudent som väljer att påbörja en MBA direkt efter studierna. För övrigt krävs det knappt några betyg för att komma in där, så länge du betalar avgiften för executive education är du inne. Detta är helt separat från de vanliga masterprogrammen och mer inriktad mot folk som redan har kommit rätt långt i karriären. Detta är mer något du köper för att ha en skön paus i karriären.
Det finns inte heller någon magisk betygsgräns för masterantagningen, utan det görs en helhetsbedömning likt en jobbansökan. Vissa med ett snitt under fyra blir antagna, samtidigt blir vissa med avsevärt högre nekade. Förvisso vet jag efter samtal med en professor som har hand om antagningen för finansmastern att övriga meriter blir mindre viktiga efter omkring 4.25, men det är ingen som helst garanti. Vet att folk på RM blivit nekade med strax under fem i snitt (säger kanske mer om det programmet än masterantagningen iofs). Jag vill hävda att majoriteten av de antagna har omkring fyra i snitt eller strax efter och något internship, men att nästan alla ansökande också har detta så det är rätt mycket tur inblandat.
Det finns inte heller någon magisk betygsgräns för masterantagningen, utan det görs en helhetsbedömning likt en jobbansökan. Vissa med ett snitt under fyra blir antagna, samtidigt blir vissa med avsevärt högre nekade. Förvisso vet jag efter samtal med en professor som har hand om antagningen för finansmastern att övriga meriter blir mindre viktiga efter omkring 4.25, men det är ingen som helst garanti. Vet att folk på RM blivit nekade med strax under fem i snitt (säger kanske mer om det programmet än masterantagningen iofs). Jag vill hävda att majoriteten av de antagna har omkring fyra i snitt eller strax efter och något internship, men att nästan alla ansökande också har detta så det är rätt mycket tur inblandat.
Skrev fel, master i business & management ska det självklart vara inte MBA.
Ser ut som att vi har liknande bild baserat på det du skrivit? Jag skrev inte om någon magisk betygsgräns utan lekte runt med olika scenarion och din bild om att 4,25 är en nivå där övriga meriter spelar mindre roll delar jag.
Berätta gärna hur tur kan avgöra om det är en helhetsbedömning som görs.