2024-06-16, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasArepo
Har aldrig under mina år på skolan hört talas om en sistaårsstudent som väljer att påbörja en MBA direkt efter studierna. För övrigt krävs det knappt några betyg för att komma in där, så länge du betalar avgiften för executive education är du inne. Detta är helt separat från de vanliga masterprogrammen och mer inriktad mot folk som redan har kommit rätt långt i karriären. Detta är mer något du köper för att ha en skön paus i karriären.

Det finns inte heller någon magisk betygsgräns för masterantagningen, utan det görs en helhetsbedömning likt en jobbansökan. Vissa med ett snitt under fyra blir antagna, samtidigt blir vissa med avsevärt högre nekade. Förvisso vet jag efter samtal med en professor som har hand om antagningen för finansmastern att övriga meriter blir mindre viktiga efter omkring 4.25, men det är ingen som helst garanti. Vet att folk på RM blivit nekade med strax under fem i snitt (säger kanske mer om det programmet än masterantagningen iofs). Jag vill hävda att majoriteten av de antagna har omkring fyra i snitt eller strax efter och något internship, men att nästan alla ansökande också har detta så det är rätt mycket tur inblandat.

Skrev fel, master i business & management ska det självklart vara inte MBA.

Ser ut som att vi har liknande bild baserat på det du skrivit? Jag skrev inte om någon magisk betygsgräns utan lekte runt med olika scenarion och din bild om att 4,25 är en nivå där övriga meriter spelar mindre roll delar jag.

Berätta gärna hur tur kan avgöra om det är en helhetsbedömning som görs.
Citera
2024-06-16, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DwnBrsh
Skrev fel, master i business & management ska det självklart vara inte MBA.

Ser ut som att vi har liknande bild baserat på det du skrivit? Jag skrev inte om någon magisk betygsgräns utan lekte runt med olika scenarion och din bild om att 4,25 är en nivå där övriga meriter spelar mindre roll delar jag.

Berätta gärna hur tur kan avgöra om det är en helhetsbedömning som görs.
4,25 är väl egentligen inte högt? Hur fungerar betygsättningen på handels, kör de någon sorts normering? På KTH är 4,25 väldigt average
Citera
2024-06-17, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious
4,25 är väl egentligen inte högt? Hur fungerar betygsättningen på handels, kör de någon sorts normering? På KTH är 4,25 väldigt average

Man kan få upp till 100 poäng i alla kurser, om det är tentorna som är majoriteten av poängen eller grupparbeten och liknande varierar.

80+/100 = Excellent = 5.0/5.0

70-79/100 = Very Good = 4.0/5.0

60-69/100 = Good = 3.5/5.0

50-59/100 = Pass = 3.0/5.0

50< = Fail

4.25 skulle alltså motsvara en majoritet excellent och very good med några good och pass, i mina ögon inte jättesvårt men går man i skolan märker man att det finns en stor utbud av människor med varierande kapacitet.
Citera
2024-06-17, 01:29
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Kan väl omöjligt landa på över 22,0 med tanke på meritpoängen och moderna språk 3 kravet? Med tanke på HP-krav kanske vi ser en liten sänkning, men tror denna sänkning motverkas av pågående betygsinflation. Min gissning skulle vara 21,79. För elever med 2,0 extra meritpoäng (ekonomi, sam) motsvarar det alltså 19,79 medan för elever med 2,5 extra meritpoäng motsvarar det 19,29. Kanske önsketänk från min sida, men tycker ändå mitt resonemang är rimligt. Vad tror ni andra?

Fast sam- och ekonomielever kan ju faktiskt få 2,5. Vissa samelever kan ju ha betyg i Moderna språk 5 och eftersom Moderna språk högst ger 1,5 meritpoäng så kan en elev ju ha betyg i både Moderna språk 4 och 5 vilket innebär att de har 1,5 för Moderna språk + 1,0 för Engelska 7, eventuellt. Då har man ju som sam- och/eller ekonomielev lika stor chans som naturelever. Natureleverna har Matematik 4 och 5 + Engelska 7.
Citera
2024-06-17, 12:59
Medlem
Citat:
Man kan få upp till 100 poäng i alla kurser, om det är tentorna som är majoriteten av poängen eller grupparbeten och liknande varierar.

80+/100 = Excellent = 5.0/5.0

70-79/100 = Very Good = 4.0/5.0

60-69/100 = Good = 3.5/5.0

50-59/100 = Pass = 3.0/5.0

50< = Fail

4.25 skulle alltså motsvara en majoritet excellent och very good med några good och pass, i mina ögon inte jättesvårt men går man i skolan märker man att det finns en stor utbud av människor med varierande kapacitet.
Ok, spännande betygssystem. Tack för info!
Citera
2024-06-17, 16:51
Medlem
Har någon koll på vad för typer av uppgifter/examinationsuppgifter som är vanligast på B&E? Finns det något mer än tentorna som spelar stor roll för betygen? Och hur ser tentorna ut generellt? Är det liksom MCQ eller mer utförliga frågor med mer reflekterande svar?
Citera
2024-06-17, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HK19
Har någon koll på vad för typer av uppgifter/examinationsuppgifter som är vanligast på B&E? Finns det något mer än tentorna som spelar stor roll för betygen? Och hur ser tentorna ut generellt? Är det liksom MCQ eller mer utförliga frågor med mer reflekterande svar?

Beror helt på kursen. Nästan alla poäng i statistiken kommer från sluttentan, marketing är mycket mer grupparbete och management likaså, där motsvarar sluttentan cirka 50% av totalpoängen. De två sistnämnda har även MCQ i sluttentan, oftast 20% av provpoängen.

En del kurser har MCQ midterms som motsvarar 10-20 poäng och mer utförliga frågor i sluttentan. Global Challenges är exempel på en kurs som man kan skriva sluttentan och få högsta betyg utan att gå på föreläsningarna som består av mycket game theory, vilket kan vara till hjälp när man resonerar men inte något krav.
Citera
2024-06-17, 20:39
Medlem
Citat:
Beror helt på kursen. Nästan alla poäng i statistiken kommer från sluttentan, marketing är mycket mer grupparbete och management likaså, där motsvarar sluttentan cirka 50% av totalpoängen. De två sistnämnda har även MCQ i sluttentan, oftast 20% av provpoängen.

En del kurser har MCQ midterms som motsvarar 10-20 poäng och mer utförliga frågor i sluttentan. Global Challenges är exempel på en kurs som man kan skriva sluttentan och få högsta betyg utan att gå på föreläsningarna som består av mycket game theory, vilket kan vara till hjälp när man resonerar men inte något krav.

Aha okej, så alla typ av arbeten under kursernas gång räknas mer eller mindre in i betyget? Det känns ju ändå rättså skönt så att inte allt ligger på sluttentorna liksom. Och att man har MCQ frågor brukar väl vara att föredra, gör väl att man rättså lätt kan plugga sig till bra betyg så länge man lägger ner tillräckligt med tid?
Citera
2024-06-17, 21:02
Medlem
Citat:

Hur kan det gå för någon som planerar att inte gå på föreläsningar, alls? Jag kommer prioritera KTH föreläsningarna.
Citera
2024-06-18, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av votyaki
Fast sam- och ekonomielever kan ju faktiskt få 2,5. Vissa samelever kan ju ha betyg i Moderna språk 5 och eftersom Moderna språk högst ger 1,5 meritpoäng så kan en elev ju ha betyg i både Moderna språk 4 och 5 vilket innebär att de har 1,5 för Moderna språk + 1,0 för Engelska 7, eventuellt. Då har man ju som sam- och/eller ekonomielev lika stor chans som naturelever. Natureleverna har Matematik 4 och 5 + Engelska 7.

Som sagt, det är helt omöjligt för en sam/ekonomielev att välja språk 4, språk 5 och engelska 7 om inte någon av dessa kurser råkar finnas med i skolans programfördjupning för just det programmet eftersom man bara har 200p individuellt val. På vissa skolor vet jag språk 4 ingår i poängplanen för sam vilket gör att de kan få full merit, men eftersom majoriteten som söker ändå har gått ekonomi på gymnasiet tror jag fortfarande att BI landar på max 22,0. Hur du har tänkt att en ekonomielev ska kunna söka med 2,5 extra merit vet jag inte, på alla skolor jag känner till går det inte utan utökat program vilket ytterst få läser.
Citera
2024-06-18, 10:50
Medlem
votyakis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonstruts
Som sagt, det är helt omöjligt för en sam/ekonomielev att välja språk 4, språk 5 och engelska 7 om inte någon av dessa kurser råkar finnas med i skolans programfördjupning för just det programmet eftersom man bara har 200p individuellt val. På vissa skolor vet jag språk 4 ingår i poängplanen för sam vilket gör att de kan få full merit, men eftersom majoriteten som söker ändå har gått ekonomi på gymnasiet tror jag fortfarande att BI landar på max 22,0. Hur du har tänkt att en ekonomielev ska kunna söka med 2,5 extra merit vet jag inte, på alla skolor jag känner till går det inte utan utökat program vilket ytterst få läser.

Gällande ekonomielever gissade jag bara, för jag har inte läst ekonomi på gymnasiet. Språk 4 är det inte helt omöjligt att välja eftersom jag själv läste det under samprogrammet. Både språk 4 och 5 vet jag att folk har betyg i från gymnasiet som har läst sam, dock säkert inte en majoritet. Språk 4 och 5 var inte utökade kurser för de eleverna, men de var samelever som sagt. Så nej, det är inte helt omöjligt för en samelev att ha betyg i både språk 4 och engelska 7. Språk 5 ja där kanske det inte ingår men isåfall kan man ju göra en prövning i den kursen och på så vis få 2,5 i merit och därför spelar det ingen roll om man är sam eller naturelev. Dock är förutsättningen att man faktiskt har läst språk 4 och engelska 7 och/eller gjort prövning i språk 5.
Citera
2024-06-18, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopelicious

Haha. Snacka om att ha indek-glasögonen på sig när man påstår att 4,25 är average på KTH. Fråga studenterna på material & design, bioteknik eller civilingenjör & lärare vad deras GPA är, och säg efteråt att 4,25 inte är högt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in