2012-03-28, 01:31
Medlem
W.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Låt mig påminna om att vi har en dedicerad tråd för diskussioner om antagningsspekulationer.

https://www.flashback.org/t1132903

/moderator

Jag tror många med mig håller med om att vi gärna vill ha antagningssnacket samlat i HHS-tråden, då det annars blir väldigt utdraget och svårtillgängligt. Denna tråd har, till skillnad från många andra, en förmåga att sköta sig själv tämligen bra (i alla fall vill jag inbilla mig det), så att gå in och övermoderera finns det ingen anledning för.

Ouch, tänkte själv starta HT2013 med 2.0 i HP. Dessutom skulle man kunna tro att jag var flytande i spanska samt italienska. Detta bådar inte gott; undra om folk kommer tro att jag är "Jonas".
Citera
2012-03-31, 18:42
Medlem
LoveIsHolys avatar
Jag skulle också vilja hålla antagningssnack till den här tråden (eftersom jag har en fråga)...

Vad tror ni om ens chanser när man sitter på 1.8? Jag kom precis hem från hp och har nu svårt att tygla besvikelsen efter dagens resultat. Har ni några uppmuntrande ord, eller ska jag börja kolla på andra alternativ?
Citera
2012-03-31, 19:26
Medlem
C.Kurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveIsHoly
Jag skulle också vilja hålla antagningssnack till den här tråden (eftersom jag har en fråga)...

Vad tror ni om ens chanser när man sitter på 1.8? Jag kom precis hem från hp och har nu svårt att tygla besvikelsen efter dagens resultat. Har ni några uppmuntrande ord, eller ska jag börja kolla på andra alternativ?
Sitter i exakt samma sits, fick med största sannolikhet 1.6 på kvantitativa delen av hp idag och 2.0 på verbala, ger mig 1.8, samma som i höstas... Blir nog jävligt knivigt att komma in till hösten. Frågan nu är om man ska göra något annat ett år, fixa 2.0, och börja hösten 2013.

Någon kanske kan ge sin åsikt om vad som är bäst/sämst på CV:t; två gap years efter gymnasiet sedan HHS eller ett gap year och valfri annan utbildning. Tänkt framtida arbetsplats är inom finans/IB eller managementkonsulting.
Senast redigerad av C.Kurtz 2012-03-31 kl. 19:30.
Citera
2012-03-31, 19:55
Medlem
LoveIsHolys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kurtz
Sitter i exakt samma sits, fick med största sannolikhet 1.6 på kvantitativa delen av hp idag och 2.0 på verbala, ger mig 1.8, samma som i höstas... Blir nog jävligt knivigt att komma in till hösten. Frågan nu är om man ska göra något annat ett år, fixa 2.0, och börja hösten 2013.

Någon kanske kan ge sin åsikt om vad som är bäst/sämst på CV:t; två gap years efter gymnasiet sedan HHS eller ett gap year och valfri annan utbildning. Tänkt framtida arbetsplats är inom finans/IB eller managementkonsulting.
Jag önskar att vi båda kunde komma in!

Det känns så otroligt surt att sitta och kolla igenom sitt prov och hitta 10+ uppgifter som man lätt hade svarat rätt på om man bara varit mer på hugget
Citera
2012-03-31, 20:46
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveIsHoly
Jag önskar att vi båda kunde komma in!

Det känns så otroligt surt att sitta och kolla igenom sitt prov och hitta 10+ uppgifter som man lätt hade svarat rätt på om man bara varit mer på hugget
Life's a bitch. Livet är inte förstört för att du inte kommer in på SSE.
Citera
2012-04-01, 11:55
Medlem
Visst är man med i samma högskoleprovkvot även om man kompletterat ett betyg? Dvs, lika lätt att komma in med 1.9 om man läst upp en kurs genom komvuxprövning?

Och hur stor andel av dom som har 1.9 brukar komma in ungefär?
Citera
2012-04-01, 13:00
Medlem
snilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayman
Visst är man med i samma högskoleprovkvot även om man kompletterat ett betyg? Dvs, lika lätt att komma in med 1.9 om man läst upp en kurs genom komvuxprövning?

Ja, det finns endast en HP-grupp.
Citera
2012-04-01, 13:16
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hayman

Nu senast tror jag att det var någon som sade (stensäker källa här alltså) att alla med 1.9 kom in till slut och att den sist inringda HP-reserven till och med hade 1.8.
Citera
2012-04-01, 14:03
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Nu senast tror jag att det var någon som sade (stensäker källa här alltså) att alla med 1.9 kom in till slut och att den sist inringda HP-reserven till och med hade 1.8.
Verkligen? Det var överraskande.

Hayman: Som sagt, finns bara en HP-grupp. Lite av en win-win situationen om du har behörighetskompletterat
Citera
2012-04-01, 14:10
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Verkligen? Det var överraskande.

Ja, men då skulle det tydligen gälla någon som blev uppringd typ tre dagar in på introveckan efter att en del inte dykt upp på registreringen och andra testat i någon dag men insett att det inte var deras grej. I det läget misstänker jag att en del reserver med 1.9 fått samtalet men redan hunnit flytta till någon annan stad och börjat där och tackade nej för att de inte kunde kasta kasta sig iväg med extremkort varsel.
Citera
2012-04-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.Kurtz

Beror nog helt på vad du väljer att göra under dina 'gap years'. Om du sitter hemma och rullar tummarna under tiden, är nog en annan utbildning att rekommendera. Finner du något intressant och givande att göra behöver du nog inte oroa dig för hur arbetsgivarna ser på saken. Så länge du kan motivera dina uppehåll är det generellt no probs.

Rekommenderar dig dock att tänka igenom ditt val av framtida arbetsgivare ganska ordentligt. Att vilja jobba inom IB eller Management Consulting är standardsvaret på SSE och majoriteten väljer den vägen för att de tror att det är vad som förväntas av dem. Inse gärna att det finns andra möjligheter och låtsasintressera dig inte för några populäryrken för att de är coola.
Citera
2012-04-02, 01:03
Medlem
Hi folks,

Jag har nämligen fått upp ögonen för en utbildning på HHS. Jag har 19.7 i betyg från gymnasiet om man räknar bort meritpoängen, hur stor chans har jag på att komma in då?

Dessutom så driver jag ett eget företag i samband med skolan och jag är ganska duktigt på det jag gör men det är inte så att jag har gjort någon genombrott och tjänar jätte mycket pengar. Hur stor chans ger det mig att komma in via merit antagningen?

Med vänliga hälsningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in