2018-02-12, 21:29
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Men vore det inte mer seriöst iså fall, om de gjorde TV där vetenskapen kritiskt granskar påstådda spökerier. Nu är det bara medium som står och svamlar och som är omöjliga att kolla. Folk kan ju påstå vad som helst. Vore det inte bättre om det gjordes andra kontroller än bara medium som står och blundar och suckar och säger "här är något, jag blir svettig".
Ett medium är där för att utföra ett arbete och vill göra det så bra som möjligt. De är inte där för att bli granskade eller testade utan för att känna av energier. De behöver naturligtvis göra det i lugn och ro.
Citera
2018-02-12, 22:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Ett medium är där för att utföra ett arbete och vill göra det så bra som möjligt. De är inte där för att bli granskade eller testade utan för att känna av energier. De behöver naturligtvis göra det i lugn och ro.
Då får de också räkna med att bli ifrågasatta.
Om det är frågan om energier så borde de gå att mäta.
Vad är det för arbete som utförs?
Går det att kontrollera att det utförts, utöver att blind tro på anekdoter?
Citera
2018-02-12, 22:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson

Allt går att mäta.
Har du nån aktuell prisuppgift på petahertz-scanners för närvarande (det är vad vi behöver för att kunna påvisa de energiskillnader det talas om här)?

Citat:

Förändringar i petahertz-spektrumet hos föremål.

Citat:

Jag behöver en petahertz-scanner för att kunna utföra den kontrollen. Finns sådana ännu?
Citera
2018-02-12, 22:17
Medlem
Citat:

Då utgår du från att medium har kontakter med en andevärld? Du tror inte att det finns många bluffar inom medium och new-age? Du tycker inte att det ska ifrågasättas något? Precis alla som påstår att de har kontakter med döda har också det?
Citera
2018-02-12, 22:23
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Allt går att mäta.
Har du nån aktuell prisuppgift på petahertz-scanners för närvarande (det är vad vi behöver för att kunna påvisa de energiskillnader det talas om här)?

Förändringar i petahertz-spektrumet hos föremål.

Jag behöver en petahertz-scanner för att kunna utföra den kontrollen. Finns sådana ännu?
Jag ser fram emot eventuella mätningar med en sådan skanner.
Citera
2018-02-12, 22:39
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag ser fram emot eventuella mätningar med en sådan skanner.

Om inte annat så skulle vi i alla fall direkt få svar på om medialitet är ett psykosomatiskt placebo-fenomen snarare än ett kvantmekaniskt fysikaliskt fenomen.

Det blir en dyr undersökning dock.
Citera
2018-02-12, 23:07
Medlem
Citat:
Visst är det provokativt och oärligt att marknadsföra andevärlden, som om dess existens vore en allmängiltig sanning.

Desto viktigare då att ha en rak och ärlig kommunikation, istället för tramsig provokation som inte leder någonstans.

Citat:
Det finns mentalister som kan göra samma sak som de påstådda mediumen, på så sätt kan man ”se” att det går till på liknande sätt.

Det är inget bevis på huruvida medium kan sin sak eller ej.

Citat:
Men vore det inte mer seriöst iså fall, om de gjorde TV där vetenskapen kritiskt granskar påstådda spökerier. Nu är det bara medium som står och svamlar och som är omöjliga att kolla. Folk kan ju påstå vad som helst. Vore det inte bättre om det gjordes andra kontroller än bara medium som står och blundar och suckar och säger "här är något, jag blir svettig".

Det är ingen som är intresserad av att undersöka det hela vetenskapligt.
Citera
2018-02-12, 23:18
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentaltRetarderad
Desto viktigare då att ha en rak och ärlig kommunikation, istället för tramsig provokation som inte leder någonstans.
Precis, att helt utan belägg påstå att andevärldens existens är en allmängiltig sanning är inte ärligt.

Citat:
Det är inget bevis på huruvida medium kan sin sak eller ej.
Det går inte att bevisa ett negativ.
Det är den som påstår sig ha en övernaturlig förmåga som har bevisbördan.

Citat:
Det är ingen som är intresserad av att undersöka det hela vetenskapligt.
Det kanske beror på att det undersökts i århundraden, utan resultat.
Det borde ju finnas många troende som är intresserade.
Citera
2018-02-13, 07:53
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Då får de också räkna med att bli ifrågasatta.
Naturligtvis går dom inte att mäta annat än i undantagsfall eftersom dom härrör från en annan dimension. Andevärlden låter sig inte kontrolleras eller testas och de existerar på sina villkor och det är dom som väljer om dom vill träda fram. Vii ska visa den ödmjukhet och respekt.
Citera
2018-02-13, 07:58
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Då utgår du från att medium har kontakter med en andevärld? Du tror inte att det finns många bluffar inom medium och new-age? Du tycker inte att det ska ifrågasättas något? Precis alla som påstår att de har kontakter med döda har också det?
Ja, det finns människor som har den gåvan. Det finns naturligtvis bluffmakare i alla branscher men man är fel ute när man kallar de som är seriösa för bedragare.
Citera
2018-02-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ja, det finns människor som har den gåvan. Det finns naturligtvis bluffmakare i alla branscher men man är fel ute när man kallar de som är seriösa för bedragare.

Du gör det ändå bra som tar debatten och svarar på frågor. Även om jag tycker att det verkar blåögd och naiv som tar underhållningsprogram som Det Okända, på allvar. Förresten, om jag hävdade bestämt att jag såg ett lejon på tomten i morse, vad skulle du säga då?
Citera
2018-02-13, 09:28
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Du gör det ändå bra som tar debatten och svarar på frågor. Även om jag tycker att det verkar blåögd och naiv som tar underhållningsprogram som Det Okända, på allvar. Förresten, om jag hävdade bestämt att jag såg ett lejon på tomten i morse, vad skulle du säga då?
Det är märkligt att ni ändå sitter och tittar på det här programmet när ni tror att det är bluff alltihopa, vad har ni för behållning av det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in